شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱
کد خبر: 107684

چگونه نوروز سالمی داشته باشیم؟

سلامت نیوز :به روزهای پایانی سال که نزدیک می‌شویم، حال و هوای سفر و دور بودن از شهر و کار و زندگی یکنواختی که یک سال تمام تجربه اش کرده ایم ، به سرمان می‌افتد. در این مواقع اغلب از یکی دو هفته قبل برنامه ریزی می‌کنیم که کجا برویم، با چه وسیله ای برویم و دوست داریم چه افرادی همراهی مان کنند. گاهی هم سربزنگاه تصمیم می‌گیریم و عملی اش می‌کنیم. با این حال کمتر کسانی هستند که هنگام برنامه ریزی برای سفر، ریز بینی به خرج دهند و به نکاتی توجه کنند که برخی افراد بی توجهی به آن را نمک سفر می‌دانند! نکاتی از قبیل توجه به تغذیه، بهداشت، ایمنی سفر و موارد جزئی دیگر.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ خیلی از افرادی که چند روزی از شهر خود بیرون می‌زنند، به بهانه خوش گذراندن و تفریح و اغلب برای اینکه پای سفر و به اصطلاح «باحال» نامیده شوند، ناخواسته سلامت خود و همراهانشان را نادیده می‌گیرند. یکی از لذت‌های سفر به خصوص برای ما ایرانی‌ها خوردن غذاست، و سلامت تغذیه هم یکی از همان موارد جزیی و نیازمند توجه است. توصیه‌های توام پزشکی و بهداشتی همواره اینطور هشدار می‌دهد که غذاهای سفر را تا حدامکان، خودمان و با موادی که از سلامت آن مطمئن هستیم تهیه کنیم. برای خرید مواد غذایی بسته‌بندی شده به تاریخ انقضای آن توجه کنیم. از مصرف سالاد و سبزی‌جات در رستوران‌ها پرهیز کنیم و سعی کنیم از لبنیات و مواد پروتئینی تازه و حتی الامکان استاندارد استفاده کنیم. توصیه‌های پزشکی تغذیه هر سال در روزهای پایانی اسفند ماه توسط پزشکان و مسئولان بارها و بارها تکرار می‌شود. اما اینکه افراد به این هشدارها توجه می‌کنند یا نه، موضوعی است که تاثیر خود را حین یا بعد از پایان سفرهای نوروزی بر سلامت افراد نشان خواهد داد.

  توصیه‌های تغذیه ای و بهداشتی
 در ایام نوروز بهتر است برنامه غذایی مانند سایر زمان‌ها تنظیم شود و مصرف آجیل به عنوان میان وعده و در مقدار متعادل باشد. ولی می توان حجم مواد غذایی را در وعده های اصلی کاهش داد. به ویژه شام را بسیار مختصر میل کرد. این موارد در سفرها نیز باید مورد توجه باشد. از خرید میان وعده‌های غذایی مانند لواشک، باقلا، لبو، پیراشکی و سمبوسه که ممکن است اشتها را تحریک کند اما نسبت به سلامت آن‌ها اطمینانی نیست، خودداری کنید. ظروف و وسایل پخت‌و‌پز را درون نایلون‌های تمیز و دربسته نگهداری کنید تا در طول سفر آلوده نشوند. ظرف‌های غذا را در آب رودخانه نشویید چراکه آلودگی را بیشتر می‌کند. چون رطوبت زیاد محل مناسبی برای تکثیر میکروب است پس بهتر است غذاهای نیمه مرطوب مانند عدس پلو، لوبیا پلو و ماکارونی را انتخاب کنید. به منظور جلوگیری از یبوست، مصرف میوه‌ها به عنوان میان وعده مناسب توصیه می‌شود البته حتما قبل از استفاده آن‌ها را خوب شست‌وشو دهید. به اندازه  مناسب تحرک بدنی و ورزش داشته باشید. برای برطرف شدن نیاز بدن به مایعات، آب بهترین نوشیدنی است، تا حد امکان از مصرف آبمیوه‌های مصنوعی و نوشابه‌های گازدار پرهیز کنید. آب اشامیدنی را از منابع مطمئن تامین کنید و تا حد امکان از بطری‌های آماده آب استفاده کنید.

شهزاد محمدیان، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در این خصوص اظهار داشته که بهتر است خودمان آب‌های بسته بندی شده را به همراه داشته باشیم، در غیر این صورت آب لوله کشی و در موارد نادر آب رودخانه‌ها  را برای شرب بجوشانیم. هم چنین مسافران باید از خرید یخ‌های قالبی در طول سفر خودداری کنند، چراکه منبع آبی تولید این یخ‌ها مشخص نیست و ممکن است این یخ‌ها از آب‌های ناسالم تهیه شده باشند که آلوده به انگل‌هایی است که ممکن است اسهال به همراه داشته باشد. اگر لیوان یا ظروف یک‌بار مصرف دیگر در اختیارتان قرار گرفت پس از مصرف آنها را با فشار دست بشکنید تا امکان استفاده مجددش برای سودجویان وجود نداشته باشد. اگر با اتوبوس سفر می‌کنید و تشنه شده‌اید راننده وظیفه دارد لیوان یک‌بار مصرف در اختیار شما قرار دهد، در غیر این صورت باید از لیوان شخصی‌تان استفاده کنید اما به هیچ وجه از لیوان‌های معمولی پلاستیکی یا شیشه‌ای در اتوبوس استفاده نکنید.

  توصیه‌های سفر به سالمندان، زنان باردار، کودکان  و بیماران
 زنان باردار به خصوص آن‌ها که از دوران حاملگی شان بیش از 8 ماه گذشته باید با پزشک خود برای سفرهای نوروزی مشورت کنند و حتی‌المقدور در صورت انجام سفر زمینی مراقبت‌های لازم را داشته باشند. مقصدی که به آن سفر می‌کنید مهم است. بررسی کنید که بیماری‌های واگیردار در آن‌جا شایع نباشد. به‌طورکلی اگر مجبور نیستید، بهتر است به شهر و کشورهایی که احتمال ابتلا به بیماری در آن‌ها بالاست سفر نکنید. یا اگر احتمال می‌دهید آب در آن‌جا آلوده باشد و شما را در کم‌ترین حالت به اسهال و استفراغ مبتلا کند، سفر نکنید.  هم چنین هیچ سالمندی به دلایل شرایط فیزیکی و عضلانی که دارد نباید بیش از یک ساعت روی صندلی خود بنشیند و پس از هر ساعتی برای چرخش جریان خون مناسب باید مقداری حرکت کند.

به گزارش سایت سفرهای نوروزی، کودکان نیز از دیگر گروه‌هایی هستند که باید در سفرها مراقبت‌های ویژه‌ای از آن‌ها صورت پذیرد، نباید آن‌ها را در صندلی جلو خودرو نشاند و بهتر است در صندلی عقب خورو در کنار والدین بنشینند. جوانان و میانسالان بیشتر از سه‌گروه کودکان، سالمندان و زنان باردار آمادگی سفر در شرایط مختلف را دارند ولی آن‌ها نیز باید شرایط ایمنی و ملزومات سفر از جمله همراه داشتن کیف کمک‌های اولیه و مقداری غذای خشک همراه داشته باشند زیرا در برخی سفرها به خصوص با خودروی شخصی امکان دارد بر اثر هوای سرد و بارش‌های برف حتی در فصل بهار در جاده‌ها دچار در راه‌ماندگی شوند. بیماران نیز گروهی هستند که در سفرها باید ملزومات خاص برای آنان صورت پذیرد و مهم‌ترین آن همراه داشتن دارو است. باید مراقب بود که حتی‌المقدور  این داروها در  جای گرم قرار نگیرند.

  پیشگیری از انواع مسمومیت‌ها و تهوع
یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه استفاده از غذاهای ناسالم و فاسد شده اصلی‌ترین علت مسمومیت در سفر است ،تاکید کرده در غذاهای حاوی گوشت شانس آلودگی بیشتر است و ممکن است با توجه به مدت تعطیلات و احتمالا تعجیل در ساعت حرکت در تهیه غذا کوتاهی شود ، به گونه ای که غذا به ویژه گوشت‌ها به طور کامل پخته نشده و همین سبب آلودگی و فساد آن شود. به همین سبب استفاده از مواد غذایی سرد مانند سبزی‌های شسته و ضدعفونی شده، خیار و گوجه‌فرنگی، همچنین نان و ماست به جای غذاهای بین راهی می‌تواند سلامت افراد را تضمین کند. وی توصیه کرده با توجه به اینکه رطوبت زیاد ، رشد و تکثیر میکروب‌ها را بیشتر می‌کند، سعی کنید از غذاهای نیمه خشک با رطوبت کم استفاده کنید . مانند عدس پلو ، لوبیا پلو ، ماکارونی و از این دست غذاها.در صورت مصرف غذاهای کنسروی قبل از مصرف از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید، در صورت مشاهده برآمدگــی و فرورفتگی از مصرف آن‌ها خودداری کنید. قبل از مصرف حتما" آن‌ها را 20 دقیقه بجوشانید.

به رستوران های معتبر که اصول بهداشتی بیشتر در آن‌ها رعایت شده است مراجعه کنید. در صورت امکان لوازم شخصی مانند قاشق، چنگال و لیوان مخصوص خود را همراه داشته باشید. از مصرف بعضی از مواد غذایی مانند سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده، ‌پیاز در مکان هایی که قابل اطمینان نیستند، خودداری کنید. به بهداشت فردی یعنی شست‌وشوی دست‌ها قبل از مصرف غذا توجه کنید. ایسنا به نقل از این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص جلوگیری از حالت تهوع پیشنهاد کرده این گونه افراد حتما با معده خالی سفر را آغاز کنند و پیش از سفر مصرف ویتامین "ب6" می‌تواند در کاهش حالت تهوع کمک کند. مصرف غذاهای حجیم، چرب و سنگین می‌تواند در طول سفر موجب تهوع و استفراغ مسافران شود، بنابراین بهتر است بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده گردد. این متخصص تغذیه ادامه داده درسفرهای نوروزی معمولا بعضی افراد با تغییر مکان به ویژه در روز اول خواب خوبی ندارند برای این افراد توصیه می‌شود برای تنظیم خواب از قرص ملاتونین استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha