سلامت نیوز : رئیس بیمارستان ۱۵ خرداد گفت: ناتوانی‌ ناشی از چهارشنبه‌سوری ماندگار است و متأسفانه با وجود جراحی‌های متعدد در ناحیه صورت و اندام‌ها هیچ وقت آن بیمار به وضعیت اولیه قبل از حادثه برنمی‌گردد.

سید اسماعیل حسن‌پور در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: چهارشنبه‌سوری متأسفانه به یکی از معضلات کشور و به خصوص شهر تهران تبدیل شده است چرا که موجب یک سری عوارض جبران ناپذیر می‌شود و به جای آنکه خوشحالی افراد را استمرار بخشد به یک پدیده مشکل‌ساز تبدیل شده و موجب غم‌دار شدن مردم می‌شود.

رئیس بیمارستان 15 خرداد گفت: در چند سال گذشته با توجه به کارهای فرهنگی انجام شده و تبلیغاتی که در مورد بروز عوارض ناشی از چهارشنبه‌سوری صورت گرفته است؛ همچنین نقش مؤثر نیروی انتظامی - در جلوگیری از ورود و انتشار این مواد - به نظر می‌رسد که میزان عوارضی که ایجاد شده، کمتر است ولی به هر حال هنوز هم وجود دارد.

مدیر گروه جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: عوارض موجود بیشتر ناشی از مواد محترقه‌ای است که قابل کنترل نیستند؛ من خود بیماری داشتم که هیچ دخالتی در روشن کردن آتش نداشت و به عنوان یک رهگذر عبوری تکه شیشه ناشی از انفجار به مچ دستش برخورد کرد و باعث قطع شدن آن شد.

وی گفت: مشکلات سوختگی وسیع در صورت و ایجاد مشکل در ناحیه بینایی از جمله عوارضی است که بیشتر به دنبال ترقه و مواد محترقه غیر قابل کنترل برای افراد رخ می‌دهد و در بسیار اوقات عوارض ایجاد شده غیر قابل جبران است.

رئیس بیمارستان 15 خرداد ادامه داد: باید عوارض ناشی از این مسائل از طریق رسانه‌ها منعکس شود تا مردم هوشیار شوند چرا که ما با این بیماران در تماس هستیم و مردم از این آسیب‌ها اطلاعی ندارند.

فوق تخصص جراحی پلاستیک تصریح کرد: در یک شب بار عظیم درمان به واسطه سوختگی و آسیب ناشی از چهارشنبه‌سوری بر بیمارستان‌ها تحمیل می‌شود که این یک جنبه کوچک از این قضیه است چرا که ناتوانی‌هایی که برای بیماران باقی می‌ماند ماندگار است و متأسفانه با وجود جراحی‌های متعدد در ناحیه صورت و اندام‌ها هیچ وقت آن بیمار به وضعیت اولیه قبل از حادثه بر نمی‌گردد و این‌ها است که باعث نگرانی می‌شود.

رئیس بیمارستان 15 خرداد گفت: بیشتر سوختگی‌ها و انفجارها در دست افراد رخ می‌دهد چرا که وقتی این مواد منفجر می‌شود یا در دست فرد است. دست را متلاشی می‌کند یا ترکش‌های ناشی از انفجار است که به قسمت‌های مختلف بدن اعم از سر و صورت اصابت می‌کند. در مواردی به علت آتش‌ گرفتن لباسها ممکن است فرد دچار سوختگی وسیع‌تر نیز شود.

مدیر گروه جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: علاوه بر ناتوانی جسمی و روحی که برای فرد به وجود می‌آید خانواده نیز به دنبال این آسیب‌ها دچار ناتوانی و مشکلات روحی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha