دبیركل اكو با بیان این كه استفاده از محصولات خونی با كیفیت باید در اولویت نخست ما قرار گیرد، گفت: امكانات آموزشی نیز باید تقویت شود.

خورشید انور دبیر كل اكو در افتتاحیه نخستین اجلاس مدیران انتقال خون كشورهای عضو اكو با تاكید بر ضرورت همكاریهای بین كشورها گفت: با دسترسی به خون سالم جان میلیونها نفر نجات می‌یابد.

وی با بیان اینكه 50 درصد مردم در طول عمر خود یك بار به دریافت خون نیاز پیدا می‌كنند، گفت: در حالی كه فقط 3 درصد مردم اهدا كننده هستند كه این شكاف باید رفع شود.


وی با بیان این كه سالیانه 81 میلیون واحد خون در دنیا جمع آوری می‌شود، افزود: درایران پیشرفت خوبی در زمینه اهدا خون حاصل شده است كه ابتدا نیازمند تسریع بخشیدن به فعالیت‌ها هستیم.

خورشید انور گفت: بر اساس بررسی كه در تاجیكستان،‌ قزاقستان و ازبكستان كه بر روی 7 هزار و 500 نمونه انجام شد بیماریهایی در تست‌های اولیه نشان داده نشده بودند. براساس این آمار 2/0 درصد اچ .آی .وی مثبت، 7/2 درصد از نظر آلودگی به ویروس هپاتیت B‌ مثبت، 3 درصد به لحاظ هپاتیت C و 6/3 درصد از نظر سیفلیس مثبت بودند كه این امر ضرورت افزایش نیاز به بازنگری را نشان می‌دهد.

دبیر كل اكو با تاكید بر این كه باید روش پایدار متمركزی را اتخاذ كنیم، ‌افزود: باید از طریق همكاریهای منطقه‌ای برنامه‌ها و سمینارهای آموزشی با حمایت روشن سازمان جهانی بهداشت برگزار شود.

وی با بیان اینكه سازمان جهانی انتقال خون و اهدا كنندگان، فدراسیون صلیب سرخ با نظرات كارشناسی خود می‌توانند كمك شایانی را در این مقوله داشته باشند، افزود: با وجود فعالیت‌های فراوان هنوز نیازمند اقدامات بیشتری هستیم.

خورشید انور بر ضرورت جهت دهی همكاریها برای نهادینه كردن سیستم‌های جهانی هماهنگ و اهدای خون داوطلبانه اشاره كرد و یادآور شد: با بازنگری مناسب هم باید برای پرسنل پزشكی دوره‌های كیفیت خون برگزار شود كه قطعا این اقدامات در بهبود سیستم‌های بهداشت و سلامت كشور موثر است.

دبیركل اكو با تاكید براین كه برای به دست آوردن اهدا كنندگان داوطلب نیازمند همكاری و رفتار صادقانه هستیم، گفت: در این زمینه با كمبودهای فنی حرفه‌ای و آموزشی مواجهیم.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha