شنبه ۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11512

نتایج تحقیقات نورولوژیستهای اسپانیایی نشان می دهد برخلاف آنچه که تاکنون تصور می شد مغز در درک تحریکاتی که از حس لامسه دریافت می کند، تأخیر دارد و پاسخ به این تحریکات یک واکنش فوری نیست.

زمانی که روی زانوی راست پشه ای می نشیند، فرد بلافاصله حضور این تحریک خارجی را درک کرده و برای اجتناب از نیش زدگی پشه بلافصله دست خود را به طرف آن حرکت می دهد. تاکنون تصور می شد که این عمل، واکنشی سریع به یک تحریک لامسه است درحالی که اکنون محققان "گروه تحقیقات نوروساینس شناختی" در بارسلونا دریافتند که مغز در درک این تحریک تاخیر دارد.

نتایج این تحقیقات که در مجله Current Biology منتشر شده است نشان می دهد که مغز با ادغام تحریکاتی که اطلاعات متناقضی تولید می کنند به سرعت پاسخ می دهد. برای مثال اگر فردی بازوهای خود را به شکل علامت "بعلاوه" روی هم قرار دهد و بازوی راست را به طرف چب و بازوی چپ را به طرف راست بگیرد، دستهای فرد در یک موقعیت فضایی قرار می گیرند که نسبت به موقعیت اصلی خود تغییر جهت داده اند. در این مورد، مغز باید قادر باشد به درستی اطلاعات یک تحریک لامسه را روی دست راست خود تشخیص دهد حتی اگر تحریک بصری این دست را به دست چپ تعبیر کند. برای جلوگیری از خطاها مغز برای محاسبه و درک اطلاعات این دو نقشه فضایی مختلف به زمان نیاز دارد.

برای درک چگونگی عملکرد این مکانیزم، محققان اسپانیایی پاسخ 32 دانشجو را به یک سری از تحریکات لمسی و بصری مورد ارزیابی قرار دادند. برای هر دانشجو 600 آزمون در نظر گرفته شد و از آنها خواسته شد که بازوی خود را به روشی که موقعیت دستها در تضاد با آناتومی بدن باشد روی هم قرار دهند."

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "سپس ما یکی از دو دست شرکت کنندگان را تحریک لمسی کردیم. بعد از کمتر از یک دهم ثانیه، یک نور کوچک (تحریک بصری) دست چپ و یا راست را تحریک می کرد. هم تحریکات لمسی و هم بصری به طور اتفاقی تولید می شدند. به علاوه، فلاش نور می توانست 60 یا 200 میلی ثانیه پس از تحریک لمسی نور ساطع کند. به این ترتیب موفق شدیم زمان گذر از دو تحریک و رسیدن به پاسخ موثر از سوی مغز را ارزیابی کنیم."

نتایج این تحقیقات نشان می دهد تنها زمانی که تحریک بصری با یک تاخیر موثر 200 میلی ثانیه تولید شده و موقعیت آن با تحریک لمسی همراه شود مغز توانایی تعیین موقعیت تحریک لمسی روی دست را به روشی صحیح دارد.

این محققان اظهار داشتند: "نتایج این تحقیقات به وضوح نشان می دهد که مغز توانایی شناسایی صحیح یک نقطه روی بدن را تنها زمانی دارد که این نقطه در نتاقض با یک تحریک خارجی نباشد."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha