یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11735

پژوهشگران دانماركی هشدار دادند كه درد بی‌علت سینه و بالای ناحیه شكمی را باید جدی گرفت؛ چرا كه ممكن است نشانه یك مشكل و بیماری خطرناك باشد.

این پژوهشگران خاطرنشان كردند؛ درد بی‌دلیل و توجیه نشده در سینه و یا روی مجاری گوارشی روده و معده می‌تواند نشانه خطر فزاینده مرگ و میر ناشی از مشكلات و ناراحتی‌های مربوط به مصرف الكل، ذات الریه یا حتی سرطان ریه باشد.

دكتر استرید موف مونك و دستیاران وی از بیمارستان دانشگاه آرهوس در این مطالعات خود دریافتند كه خطر ابتلا به نوعی بیماری قلبی و در نتیجه بستری شدن در بیمارستان در بین افرادی كه دچار این نشانه دردناك هستند بیشتر است. این بیماری قلبی موسوم به "ischemic" در اثر محدود شدن جریان خون در سرخرگهای قلب بروز می‌كند.

این پژوهشگران خاطرنشان كردند: وقتی معلوم شد بیمار مبتلا به درد سینه یا درد فوق شكمی در آزمایشات آندوسكوپی مشكل خاصی ندارند، ممكن است این درد در اثر بیماری قلبی باشد.

گفتنی است كه آندوسكوپی برای مشاهده لوله‌های گوارشی از جمله روده و معده انجام می‌شود.

پژوهشگران برای بررسی این مشكل، ‌خطر ابتلا به بیماری قلبی و مرگ و میر را در یك دوره 10 ساله روی 386 بیمار مبتلا به درد سینه یا درد فوق شكمی با آندوسكوپی طبیعی و بدون بیماری قلبی مورد مطالعه قرار داده و این افراد را با یك گروه 3 هزار و 793 نفری در گروه كنترل مقایسه كردند.

افراد مبتلا به ریفلاكس گوارشی، سوزش سر دل یا سوء هاضمه و سایر علائم گوارشی و یا زخم‌های گوارشی از این گروه مورد مطالعه خارج شدند.

نتایج تحقیقات نشان داد: خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلب در افرادی كه دچار چنین دردهای بی‌دلیل هستند بسیار بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha