شنبه ۲ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰

در حالی که کاهش میدان دید در تهران، شهروندان پایتخت نشین را نسبت به افزایش آلودگی هوا نگران کرده است، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میزان آلاینده ها را در حد بالایی ندانست. وی در عین حال علت کاهش دید را رطوبت هوا عنوان کرد. مدیر کل محیط زیست استان تهران نیز با رد قرارگیری هوای تهران در شرایط اضطرار، میزان آلودگی را تا 120 در واحد PSI اعلام کرد که در قیاس با شاخص استاندارد آلودگی هوا (PSI100) تنها کمی فراتر از حد مجاز است اگرچه موضع کنونی مسوولان در واکنش به نگرانی هایی است که از ابتدای امسال نسبت به بحرانی ها شدن آلودگی هوای تهران ابراز شده است و سعی در اطفیان بخشی به شهروندان تهرانی دارد، اما همین میزان آلودگی نیز برای سلامت افراد مخصوصا کودکان و سالمندان مضر است. همچنین نمی توان امیدوار بود که هر بار با افزایش ترددهای درون شهری پدیده های جوی و وزش باد به یاری متصدیان کنترل آلودگی هوای تهران بیاید. از سوی دیگر دکتر رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در اظهارنظری تامل برانگیز وضعیت حاضر هوای تهران را مربوط به نبود برنامه پیشگیرانه کنترل آلودگی نمی داند بلکه آن را به اجرا نشدن دقیق و کامل راهکارهای مصوب نسبت می دهد.

پایتخت مه آلود شد

 

ز 3میلیون خودرو پایتخت فقط 500هزار معاینه فنی دارند

مجری طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به وجود 3 میلیون خودرو در تهران گفت؛ از این تعداد سالانه تنها 500 هزار خودرو آنهم یک بار برای دریافت معاینه فنی اقدام می کنند. دکتر فتح الله امی که استعفایش از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پذیرفته نشد، در حاشیه مراسم اختتامیه مرحله دوم طرح جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده در گفت وگو با خبرنگار ایسنا افزود؛ بر اساس اعلام بانک جهانی خسارات آلودگی هوا در ایران از 1/7 میلیارد دلار در سال 2001 به 8 در سال 2006 رسید که این رقم تا 10 سال آینده به 16 میلیارد دلار افزایش می یابد.

همچنین 89 درصد آلودگی هوای تهران از مصرف بنزین توسط خودروهای سبک است که این رقم عامل ایجاد 41میلیون تن گاز گلخانه ای در سال است که این رقم علاوه بر 16 تن ذرات لاستیک و 7 تن آزبست لنت ترمزهاست. مجری طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به این که باید از تردد خودروهای دودزا جلوگیری شود، افزود؛ بر اساس مواد 4 و 5 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا تردد این خودروها ممنوع است.

وی با تاکید بر اینکه طرح جامع از جامعیت لازم برخوردار نیست افزود؛ قرار بود 40 هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده تهران طی 4 سال از رده خارج شود که هم اکنون با احتساب 10 هزار موتورسیکلت فرسوده که سال گذشته از رده خارج شد، حدود 20 هزار موتورسیکلت دو زمانه فرسوده از رده خارج شده است و موتورسیکلت های دارای استاندارد ECE40-01 جایگزین آنها شده است.

به گفته مجری طرح جامع کاهش آلودگی هوا با اشاره به اینکه میزان آلاینده منوکسیدکربن موتورسیکلت های 4زمانه تولیدی در کشور 10برابر استاندارد یورو 2 است و بدین ترتیب هر دستگاه موتورسیکلت نو، 9برابر بیش از یک خودروی نو آلودگی تولید می کند. از طرف دیگر، هر دستگاه موتورسیکلت دو زمانه نیز 20برابر یک خودرو آلودگی دارد خاطرنشان کرد؛ با جمع آوری 10 هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده، آلودگی 200هزار خودروی نو از تهران حذف شد.

مجری طرح جامع کاهش آلودگی هوا گفت؛ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز موافقت کرده سازمان حفاظت محیط زیست20 هزار موتورسیکلت دو زمانه فرسوده دیگر را در طول یک سال جمع آوری و جایگزین کند که بدین ترتیب موتورسیکلت های بنزینی 4زمانه و یا موتورسیکلت های برقی که اصلا آلودگی ندارند به اختیار مالکین در این طرح در اختیار مالکین موتورسیکلت های فرسوده دو زمانه قرار خواهند گرفت و در مرحله آخر نیز تنها موتورسیکلت های برقی در اختیار مالکان قرار می گیرد. به گفته امی موتورسیکلت های برقی با یک بار شارژ در منزل می توانند 50 کیلومتر پیمایش در روز داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه محور دوم طرح کاهش آلودگی هوای تهران بحث خروج مینی بوس های فرسوده بود گفت؛ متاسفانه ایران خودرو دیزل نتوانسته بود به تعهدات خود در این خصوص عمل کند. مجری طرح جامع کاهش آلودگی هوا با اشاره به اینکه منطقه 7 تهران بدترین منطقه به لحاظ آلودگی هواست و بدترین نقطه در این منطقه زیر پل سیدخندان به دلیل تجمع مینی بوس های فرسوده است، افزود؛ از قیمت 33 میلیون تومانی این مینی بوس ها، 1/11 یارانه دولتی است که این امر موجب شد استقبال قابل ملاحظه ای از این طرح صورت نگیرد.

به شکلی که تنها علی رغم تمامی تبلیغات انجام شده شش نفر در این طرح ثبت نام کرده اند، این درحالی است که قرار است 900 دستگاه مینی بوس جایگزین شود. مجری طرح جامع کاهش آلودگی هوا با اشاره به اینکه کل خروج موتورسیکلت های دو زمانه و مینی بوس های فرسوده تنها نیم درصد در کاهش آلودگی هوای تهران موثر بوده است، گفت؛ این در حالیست که طرح جامع معاینه فنی خودروها حدود 20 درصد در کاهش آلودگی هوای پایتخت نقش دارد. وی با اشاره به وجود 3 میلیون موتورسیکلت در تهران گفت؛ به رغم وجود امکانات معاینه فنی این وسایط نقلیه، تا کنون این امر محقق نشده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha