در حالیكه مصرف مواد مخدر صناعی در بیشتر كشورهای توسعه یافته ثابت مانده، در كشورهای در حال توسعه برای مثال كشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا و خاورمیانه به ویژه كشورهای حاشیه خلیج فارس، شدیدتر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مركز اطلاعات سازمان ملل متحد بر اساس گزارش 2008 ارزیابی جهانی آمفتامین، مفتامین و اكستازی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم این سازمان مصرف سالانه مواد مخدر صناعی از مجموع مصرف كوكائین و هروئین بیشتر شده است. تخمین مجموعه بازار جهانی عمده و خرده فروشی محرك‌های نوع آمفتامین به رقم 65 میلیارد دلار رسیده است.
پس از افزایش شدید در اواخر دهه 1990 هنگامی كه متامفتامین به عنوان دشمن شماره یك معرفی شد، مصرف مواد مخدر صناعی در آمریكای شمالی، اروپا و اقیانوسیه ثابت ماند و حتی رو به كاهش نهاد. اما در سالهای گذشته این مشكل به بازار‌های جدید روی نهاد.
در گزارش یاد شده آمده است آسیا با جمعیت زیاد و ثروت رو به افزایش، بازار تقاضا برای این مواد شده است. در سال 2006 تقریبا نیمی از كشورهای آسیایی گزارش افزایش مصرف متامفتامین را دادند. در همان سال عربستان سعودی بیش از 12 تن آمفتامین از قاچاقچیان كشف نمود كه شامل یك چهارم كشفیات محرك‌های نوع آمفتامین در جهان می‌شود در سال 2007 این مقدار كشفیات به 14 تن رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha