یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 123483

به طور کلی می­توان گفت خمیر دندان فرآورده ای است که برای تمیز کردن سطوح دندان از باقیمانده های مواد غذایی و سایر مواد چسبنده به آن­ها، براق و سفید کردن مینای دندان، کاستن بوی دهان، حفظ لثه ها و دندان­ها همچنین تازگی در دهان به کار می­رود.

سلامت نیوز: به طور کلی می­توان گفت خمیر دندان فرآورده ای است که برای تمیز کردن سطوح دندان از باقیمانده های مواد غذایی و سایر مواد چسبنده به آن­ها، براق و سفید کردن مینای دندان، کاستن بوی دهان، حفظ لثه ها و دندان­ها همچنین تازگی در دهان به کار می­رود.

انواع خمیر دندان ها:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، خمیر دندان ها از لحاظ شکل ظاهری فرآورده می توانند به اشکال مختلفی مانند انواع ژله ای، مایع، خمیری و غیره وجود داشته باشند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع مختلف خمیر دندان از لحاظ فرمولاسیون و کارایی در بازار موجود است که به چند مورد از آن­ها در ذیل اشاره می گردد.

1- خمیر دندان ضد پوسیدگی: (Anti Caries Toothpaste ): در ای خمیر دندان ها از ترکیبات فلوراید به عنوان ماده ضدپوسیدگی استفاده می شود این ماده با اضافه شدن به مینای دندان باعث استحکام دندان ها، کند یا متوقف شدن فرآیند پوسیدگی دندان ها و افزایش مقاومت آنها در برابر مواد تولید شده از باکتری مضر درون دهان می گردند.

2- خمیر دندان های ضد جرم: (Antitartar Toothpaste ): در این نوع دندان ها که بهتر است آن را خمیر دندان مخصوص پیشگیری از تشکیل جرم نامیده می­شود از موادی (مانند انواع پیروفسفات­ها) استفاده می شود که قادر هستند فرآیند تشکیل رسوبات و چسبیدن آنها بر روی دندان ها کندتر نماید.

3- خمیر دندان ضد پلاک: ( Antiplaque Toothpaste): در این نوع خمیر دندان ها از مواد ضد میکروبی (مانند تری کلوزان ) به منظور به تاخیر انداختن ایجاد پلاک استفاده می گردد.

4- خمیر دندان ضد حساسیت: ( for sensitivity ( Toothpaste: در بعضی از افراد دندان­های حساس وجود دارد که با خوردن غذاهای شیرین یا ترش و یا مواد سرد و گرم احساس در د ایجاد می شود این نوع خمیر دندان­ها این حساسیت را کاهش می دهد.

5- خمیر دندان بچه: این نوع خمیر دندان ها مناسب استفاده کودکان بوده که دارای فرمولاسیون خاص و واجد ویژگی­های ظاهری باید در دمای 18 تا 27 درجه سانتی گراد (جای خشک و خنک و دوراز نور مستقیم آفتاب) نگهداری شود.

خصوصیات یک خمیر دندان خوب:

1- دارای قدرت پاک کنندگی مناسب بوده و هیچ گونه آسیبی برای مینای دندان، لثه، لایه های مخاطی و یا دهان ایجاد نکرده و با پوست و مخاط دهان سازگار باشد.

2- دارای بافت نرم و یکنواخت بوده در اثر فشار معمولی و در دمای اتاق به راحتی از تیوپ خارج شده و بر روی مسواک پخش شود.

3- 3- دارای بسته بندی مناسب و سالم باشد.

4- در مدت زمان مصرف از لحاظ فیزیکی، شیمیایی پایدار بوده و تغییری در شکل ظاهری آن پدیدار نگردد.

بسته بندی و نشانه گذاری:

خمیر دندان معمولاً در تیوپ­های لیمینت یا آلومینیوم بسته بندی می­گردد که در شرایط معمولی این بسته بندی نباید هیچ گونه تاثیر سویی بر روی فرآورده ایجاد نماید. به عنوان مثال نباید در اثر تماس خمیر دندان با جدار لوله زنگ زدگی و ... ایجاد شود. این بسته بندی باید سالم، بدون نشت، ترک و سوراخ باشد.

توصیه ها:

1- بعد از هر بار استفاده از خمیر دندان حتماً در آن ر ا بسته تا مانع خشک شدن و آلودگی فرآورده گردد.

2- بعد از هر وعده غذایی با کمک مسواک و خمیر دندان مناسب و به میزان کافی دندانها را تمیز شود.

3- کودکان باید روش صحیح استفاده از خمیر دندان را فرا گرفته و به نحوی که بعد از استفاده آن را از دهان خود بیرون بریزند تا بلعیدن آن به حداقل برسد.

4- در کودکان به منظور پیشگیری از عوارض نامطلوب حتماً از خمیر دندان مخصوص این گروه سنی استفاده گردد.

5- به منظور دستیابی نتایج بهتر در استفاده از خمیر دندان هایی مانند ضد جرم، ضد پلاک،

ضد حساسیت و غیره با دندانپزشک مشوت نمایید.

6- در هنگام مصرف خمیر دندان به اطلاعات مندرج در روی فرآورده و چگونگی مصرف صحیح آن توجه نمایید و از بلعیدن خمیر دندان خودداری نمائید.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha