چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 127824

یک متخصص ارتوپدی به تشریح بیماری آرتروز گردن و توصیه‌هایی به بیماران برای کاهش درد پرداخت.

سلامت نیوز: یک متخصص ارتوپدی به تشریح بیماری آرتروز گردن و توصیه‌هایی به بیماران برای کاهش درد پرداخت.

دکتر سید محمد جزایری در گفت‌و‌گو با آنا درباره بیماری آرتروز گردن گفت: آرتروز عبارت است از فرسایش و از بین رفتن غضروف مفصلی که بیشتر افرادی که هنگام کار به گردن خود فشار وارد می‌سازند مانند تایپیست‌ها، حسابداران، نویسندگان و... بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز گردن  قرار می‌گیرند.

وی افزود:  گردن دارای 7 مهره است و شایع‌ترین قسمتی که به این بیماری مبتلا می‌شود مهره 5 و 6 است. بر اثر فرسایش غضروف و از بین رفتن غضروف مهره گردن یک استخوان ریز که حالت دفاعی دارد در مقابل تخریب غضروف به وجود می‌آید که اصطلاحا به آنها استئوفیت گفته می‌شود که این استئوفیت در مسیر خارج اعصاب گردن قرار می‌گیرد و موجب بروز درد در بیمار می‌شود.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه آرتروز گردن معمولا در حالت سکون تشدید پیدا می‌کند عنوان کرد: در این هنگام وقتی که افراد گردن خود را حرکت می‌دهند، درد، کمی آرام‌تر می‌شود.در این بیماری ممکن است بیمار احساس سرد درد در  پس سر خود داشته باشد و فرد دچار اسپاسم گردن شود که در این هنگام حرکت دادن گردن برای آنها بسیار سخت خواهد شد.

وی افزود: استرس، بی‌خوابی، سرما، خم کردن گردن به مدت طولانی منجر به تشدید علائم آرتروز گردن می‌شود بنابراین به این دسته از بیماران توصیه می‌شود فشار کم‌تری به گردن خود وارد سازند، از گردن‌بند‌های نرم برای حفظ تعادل گردن استفاده کنند، در صورتی که مجبور به خم کردن گردن به مدت طولانی شدند دست خود را زیر چانه قرار دهند، هنگام خواب از بالش‌های گرد(شکلاتی) استفاده کنند به‌گونه‌ای که استخوان پس سر بر روی تشک قرار بگیرد و هم چنین توجه داشته باشند سرما موجب تشدید بیماری می‌شود و هنگام کاهش دما از لباس‌های یقه‌دار و یا شال گردن استفاده کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه به این افراد  توصیه می‌شود ورزش‌های خاصی را برای نرمش گردن استفاده کنند عنوان کرد: به این دسته از بیماران توصیه می‌شود دست خود را به مدت 10 الی 20 ثانیه بر روی گیجگاه سمت راست، چپ، پس سر و پیشانی قرار دهند و سر را بر روی دست فشار دهند و این اقدام را صبح، ظهر و شب در 3 مرحله انجام دهند.

وی درباره نحوه درمان این بیماران گفت: در مراحل اولیه برای این بیماران از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند دیکلوفناک، پیروکسیکام، ملوکسیکام، ژولفن و ... استفاده می‌شود و هم چنین توصیه می‌شود در هنگام افزایش درد بالغین از استامینوفن 500 میلی گرم استفاده کنند.

این متخصص ارتوپدی در پایان درباره تاثیر استفاده از حرارت در کاهش درد گفت: این بیماران باید از حرارت مرطوب برای گرم کردن و کاهش درد استفاده کنند زیرا بخار خشک هیچ گونه تاثیری در کاهش درد ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha