رییس جامعه جراحان کشور گفت: درآمدهای چند ده میلیونی که از آن حرف زده می‌شود فقط متعلق به تعداد بسیار کمی از پزشکان است و شاید فقط 40 تا 50 نفر، درآمد خوبی دارند.

سلامت نیوز:چند وقتی می‌شود که جامعه پزشکی کشور مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است و هراز چندگاهی کسی از راه می‌رسد و چیزی درباره این گروه فرهیخته می‌گوید. زمانی بحث درباره‌ درآمد است و زمان دیگر درباره برخی کارها که انجام می‌دهند. فردی از راه می‌رسد و مدعی می‌شود که پزشکان در ماه درآمدهای چند ده میلیونی دارند و پزشکانی که فریاد مخالفت می‌زنند و این موضع را رد می‌کنند. حالا این سئوال پیش می‌آید که واقعا درآمد پزشکان در کشور ما زیاد است؟ 

درآمد نیم میلیاردی پزشکان خارجی 

در کشور ما پزشک‌ها دست مزد بالایی ندارند، این را به عنوان درد دلی از سوی جامعه پزشکی مطرح نمی‌کنیم یک سایت انگلیسی زبان چندی پیش گزارشی را در این زمینه منتشر کرده است درآمد متخصصان مغز و اعصاب را اعلام کرده است، اطلاعات بیشتر در این باره در سایت«درآمد پزشکان سلامت»http://www.healthcare-salaries.com/physicians/neurologist-salary مطالعه کنید. 

در گزارش سایت «درآمد پزشکان سلامت» درباره دستمزد متخصصان مغز و اعصاب آمده است «حقوق و دستمزد متخصص مغز و اعصاب در ایالات متحده حدود بیش از 160هزار دلار در سال است.» عددی که به دلار 3200 تومان همین امسال، در حدود 512 میلیون تومان می‌شود که تقسیم بر عدد ماه‌های سال به ماهی 42 میلیون تومان می‌رسیم. 

در این کشور یک پزشک برای این که به این درجه از علمی یعنی تخصص در حوزه اعصاب و روان برسد باید دوره‌های مختلف را بگذراند و البته به همین دلیل است که درآمد این افراد از سایر رشته‌های پزشکی بالاتر است. البته در سایت «درآمد پزشکان سلامت» درآمد سالانه پزشکان را منهای پاداش سالانه آنان کرده است که با جمع این عدد به مراتب درآمد بالاتری را پزشکان به دست می‌آورند. 

براساس گزارش این سایت، یک متخصص مغز و اعصاب در کشور آمریکا از 123 دلار تا 250 دلار در هر ساعت درآمد دارد و این سطح درآمد بسته به منطقه‌ای که پزشک در آن طبابت می‌کند و سطح سواد و تجربه وی متفاوت است. یعنی درآمد یک متخصص مغز و اعصاب در آمریکا در هر ساعت بین 393 تا 800 هزار تومان است و یک متخصص در این کشور هرچه تجربه کاری بیشتر داشته باشد درآمد بیشتری نیز به دست می‌آورد. 

همانطور که در این گزارش آمده است، پزشکان در آمریکا بسته به مناطق مختلف درآمد و دستمزد متفاوتی دارند. مثلا درآمد یک متخصص در ایالاتایلینویبین 148 هزار تا 513هزار دلار است در حالی که درآمد همین متخصص در فلوریدابین180هزار تا 500 هزار دلار خواهد بود. در تگزاس نیز 150هزار تا 499 هزار دلار و در کالیفرنیا پزشکان متخصص سالانه 150 هزار تا 462 هزار دلار درآمد دارند. 

البته وضع این متخصصان در کشور کانادا نیز به همین منوال است، این افراد نیز بین 154 هزار تا 300 هزار دلار درآمد دارند. در کشور انگلستان این عدد به 67هزار تا 100هزار پوند در سال می‌رسد. در استرالیا نیز یک متخصص از 52 هزار تا 232 هزار دلار در سال پول در می‌آورد. 

حالا یک سئوال پیش می‌آید: «چرا مردم با توجه به گرانی بخش سلامت از این هزینه‌ها شکایتی ندارند و کسی ماجرای درآمد متخصصان را در این کشورها مدام به میان نمی‌کشد؟» به این سئوال دکتر «ایرج فاضل»رییس انجمن جراحان ایران، به روشنی پاسخ می‌دهد. 

فقط 40 تا 50 نفر درآمد بالا دارند 

رئیس جامعه جراحان کشور در گفتگو با برنا، با اعلام اینکه جامعه پزشکی بیش از 10 هزار نفر عضو دارد، اعلام می‌کند: از این تعداد فقط 40 تا 50 نفر درآمد بالایی دارند که در حدود 4/0 تا 5/0 در صد از این جامعه را شامل می‌شود. 

دکتر «ایرج فاضل» با بیان اینکه دستمزد پزشک‌ها در کشور ما ناچیز است، می‌گوید: انگار در کشور ما همه دنبال خبر هستند و به تنها گروهی که زورشان می‌رسد، ما پزشکان هستیم به همین خاطر است که همه فشارها را به ما می‌آورند. 

وی با اعلام اینکه درآمد پزشکان در کشور ما یک سوم کشورهای همسایه است، می‌افزاید: در دولت گذشته مدت 6 سال تعرفه‌های پزشکی هیچ تغییری نکرد در حالی که سایر خدمات هر سال با تورم 40 درصد، رشد قیمت داشت، با این وجود باز هم اعلام می‌شود که پزشکان درآمدهای بالایی دارند و بیشتر از سایر گروه‌ها پول می‌گیرند! 

قدم به قدم تعرفه ها واقعی می‌شود 

فاضل با بیان این که واقعی شدن تعرفه‌ها آن هم به یکباره و بعد از 6 سال باعث می‌شود فشار زیادی به مردم وارد شود و شالوده کار از دست همه خارج شود، می‌گوید: به همین خاطر است که وزیر بهداشت تصمیم گرفته است که تعرفه‌ها را به صورت پلکانی واقعی کند. البته این کار بسیار عاقلانه است اما تا واقعی شدن تعرفه‌ها راه زیادی در پیش داریم.  

وی تاکید می‌کند: در دولت قبلی با یک کار غیرکارشناسی مدت زیادی همه چیز به هم ریخت. باید این را هم پذیرفت هرجا درباره عرضه هر کالایی نرخ ناعادلانه باشد، بازار سیاه ایجاد می‌شود، بلایی که تعرفه‌های ناعادلانه سر نظام سلامت آورد.

مشکل شبه بیمه‌ها هستند 

رئیس جامعه جراحان کشور با بیان اینکه باز هم جای شکر دارد که وزیر فعلی مشکلات حوزه سلامت را می‌شناسد، تاکید کرد: در کشورهای غربی هیچ رابطه‌ای مالی بین پزشک و بیمار وجود ندارد و رابطه آنها درست و در راستای سلامتی است. 

وی تاکید می‌کند: در این کشورها تمام هزینه‌ها را بیمه پرداخت می‌کند، آن به یکباره و درست به پزشک پرداخت می‌شود و دیگر نه بیمار نگرانی دارد و نه پزشک اما در کشور ما به هیچ وجه چنین موضوعی وجود ندارد.

فاضل با اعلام اینکه در کشور ما گروه‌هایی به اسم بیمه فعال هستند اما در اصل شبه بیمه به نظر می‌رسند، می‌گوید: ما بازی‌ای به اسم بیمه داریم که در اصل رشد قارچ‌گونه‌ای دارند تا درآمد زیادی را راهی جیب خود کنند بدون اینکه به مردم یا پزشکان سودی برسانند. نیمی از درآمد بیمه صرف کارمندان و تبلیغاتشان می‌شود در حالی که باید کمک رسان باشند. 

وی در پایان تاکید کرد: کاملا بی‌انصافی است که بخواهیم درآمدهای کلان عده‌ای از پزشکان را به کل جامعه فرهیخته و زحمتکش تعمیم دهیم، ضمن آنکه توهین به طبقه تحصیلکرده کار بسیار غیر اخلاقی است کاری که مدام برخی از رسانه‌ها آن را انجام می‌دهند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    10 0
    خدا رو شکر ما هم زبان انگلیسی بلدیم و یک چرخ زدن در سایت های معتبر خارجی دستمزد پزشکان ایرانی رو با کانادا مقایسه کردم و قسم میخورم که حداکثر 3 برابر یه پرستار درامد جراح در کانادا بیشتر نبود. برادر خودم هم جراح است و تازه 2 ساله که فارغ التحصیل شده و درامد بالای 50 میلیون داره خیلی هم جونه. پس شعار الکی ندین تو رو خدا
  • محمد.... ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    10 0
    امان از غفلت و بيخبرى ۴۵ ميليون تومان بعضا حقوق يک روز جراحان مغز و اعصاب ايرانيست... دکتر ايرج فاضل هم که مدافع سرسخت تعرفه گذارى جديد اند و تعرفه گزارى هم که داستانش براى اهل فن مشخص است... يقينا نگارنده خبر خود از کادر درمان نيستند و الا هرگز دروغى به اين وضوح را باور نميکردند که فقط ۴۰ تا ۵۰ نفر حقوق بالايى دارند !!!!!!!! البته ظاهر فرمايش ايشان بيشتر به افعال معکوس شبيه است....! درآمدهاى ميلياردى آقايان در قبال کمترين تعهد و کيفيت خدمت!!
  • محمد ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    9 0
    خدا آخه چه کنیم با این پزشکان بی بضاعت، دوستان لطفن کمپین حمایت از حقوق ناچیز پزشکان راه بیندازین!!! بلکه به این جامعه مستضعف رسیدگی بشه، گناه دارن، ماهی حداقل پنجاه ملیون فقط کارانشونه،( حالا بماند مطبو بیمارستان خصوصیو...) واقعن چرا به این قشر خدوم گیر میدین،برین به کارگر بیسوادی که ساعتی هشت هزار تومن ،تاکید میکنم ههههههششششت هزااااااار تومن میگیره گیر بدین، مگه درس خونده!!!!!!!!!!
  • REZA ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    9 0
    سلام و خداقوت شمارا بخدا درمورد اينكه اين مبلغ كلان بودجه بطور نادرست در بهداشت و درمان و به نفع گروهي خاص مصادره شده صحبت كنيد و حداقل شما گول فضاسازي رسانه اي وزير بهداشت و مقدس نمودن و غير قابل انتقاد بودن ايشان را نخوريد چرا كه آنقدر وزير بهداشت در تلوزيون و رسانه هاي جمعي ظاهر خوبي از خود نشان داده كه كمتر كسي به خود اجازه اظهار نظر درمورد طرح تحول را به خود ميدهد با اينكه طرح تحول عليرغم نتايج خوبي كه داشته اشكالات بسيار زيادي دارد كه اگر به آن پرداخته شود مثنوي هفتاد من كاغذ ميشودو البته كسي جرات صحبت كردن درمورد آنرا ندارد .واقعا سرازير كردن اينهمه پول و سرمايه ملي مملكت به جيب پزشكني كه به خودي خود در بالاترين سطح زندگي بين مردم كشور قرار دارند آنهم به بهانه ي نگرفتن زير ميزي آيا صحيح است؟خوب اگر كسي كار خلاف ميكند جلو اورا بگيريد نه اينكه به او جايزه هم بدهيد.
  • سمیه ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    12 0
    سلام، تا کی میتوان اخبار کذب ودروغ تحویل جامعه داد؟؟ مردم ما دیگر خواب نیستند پزشکان عزیز ومسولان محترم سرخود رامثل کبک زیر برف کرده‌اید وحس میکنید خوابید تا مردم بیدارتون نکردن بهتره از این خواب بیدار بشین
  • حسینی ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    9 0
    واقعا؟؟؟؟ چرا اطلاعت غلط میدین ما که هر پزشکی رو.دیدیم درآمد ده ها میلیونی در هر ماه داره کی گفته فقط پنجاه نفر درآمد بالایی دارن؟؟؟؟ تا کی دروغ و عوام فریبی
  • nooshin ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    9 0
    سلام حتما امارهای ایشان هم مثل امار های اقای حریرچی که دیشب در برنامه نبض می گفتند کاملا راسته و واقعیت جامعه را داره می گه
  • حسن ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    22 1
    با سلام و احترام من خودم یه پرستارم و از نزدیک شاهد این بی عدالتی محض هستم تو ایران منه پرستار کار میکنم پزشک پولشو میبره به ولای علی قسم پزشکانی داریم که تو مدت بستری بیمارش حتی یه بارم قیافه مریضشو ندیده بعد از ترخیص یا فوت بیمار پرونده شو میبریم به تعداد روزهای بستری دستور پزشکی مینویسه ... ماییم که بیمار رو ساپورت میکنیم ... اکثر پزشکان تله اوردر (دستور تلفنی) میدن ... تو طرح مثلا سلامت! شیفت استراحت مارو حذف کردن در عوض پزشک میاد کل شیفت شبو تو پاویونش میگیره میخابه به رزیدنت و پرستار هم میگه منو بیدار نکنین ... بعد واسه خابیدن، یک میلیون تومان ناقابل پول میگیره... هی تو بوق و کرنا میزنن میگن حقوق پرستارارو افزایش میدیم .. بخدا قسم همش دروغه.. ملت ایران تورو خدا باور نکنین... این بی انصافیه که پول نگیریم ولی همه فکر کنن دارن به پرستارا حقوق آنچنانی میدن .. هر بارم خاستن یه مبلغ ناچیزیو افزایش بدن کارمونو چند برابر بیشتر میکنن ... الان خودتون قضاوت کنین انصافه اینارو با پزشکان کشورهای جهان اول مقایسه کنیم ... یارانهء ملت رو حذف کردن میدن به یه عدهء سیری ناپذیر که شکاف طبقاتی هی داره بیشتر میشه.. بخدا حقشون نیست.. وزیر محترم میگن اینا نخبه هستن .. قبول ، اینا نخبه...... ولی نعوذوابالله ، خدا که نیستن..
  • حسین ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    7 1
    باید بگویم که جامعه ی پرستاران و پیراپزشکان به افزایش نامتناسب درآمدها در وزارت بهداشت معترض هستند. اگر بخواهیم به آمار استناد کنیم این درست است که متخصصان آمریکایی درآمدی حدود 50 میلیون تومانی در ماه دارند ولی وقتی به درآمد دیگر اقشار آمریکا بنگریم میبینیم که یک کارگر آمریکایی درآمدی بین 5 تا 10 میلیون تومانی در ماه دارد. و اختلاف درآمد پرستاران و پیراپزشکان آمریکایی نسبت به پزشکان متخصص این کشور به دو برابر نمیرسد. حال خود قضاوت کنید پرستاران و پیراپزشکان به چه اعتراض دارند. اگر قرار است درآمد گروهی افزایش یابد درآمد دیگران هم باید متناسب با آن افزایش یابد. در ایران طی تورم سالهای اخیر درآمد سرمایه داران و دلالان افزایش یافته ولی درآمد حقوق بگیران افزایش ناچیزی داشته پس باید این عقب ماندگی برای همه جبران شود. و وزارت بهداشت قیم یک گروه خاص نیست و باید به تمام گروههای زیر مجموعه ی خود توجه داشته باشد.
  • پرستار ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    7 0
    با عرض سلام خدمت جناب آقای دکتر فاضل منظور ما هم از پزشکان همه آنها نیستند خیلی از پزشکان تمام وقت و فکر و نیروی خود را صرف درمان بیمارانشان میکنند و هر چقدر هم که درآمد داشته باشند حقشان است و کسی شاکی نیست طرف صحبت ما هیات علمی بیمارستانها. هستن که با حضور کمتر از بیست الی سی ساعت کارانه 30 ملیونی و حقوق 5 و 6 میلیونی میگیرند در حالی که در مطبهای خود یا بیمارستانهای خصوصی مشغولند. و اما بار کاری آنها بر دوش کیست شما به دستیاران گروه جراحی توجه مرده اید که چه استرسی راتحمل میکنن یا تا کنون با یک پرستار ای سی یو هم کلام شده اید که وقتی یک دستیار سال سه جراحی نمیتوند یک کات دان انجام دهد چه فشار و استرسی را تجربه میکند در حالی که اتندینگ باید در انکالی ها حضور داشته باشند از طرفی این فقط مثال گروه جراحی بود اما در گروه های دیگر وضعیت بسیار بدتر است و گروه جراحی جز و بهترین گروه ها هستند و جراحان از. بقیه بیشتر ساعت پر میکنند(جراحان عمومی و عروق) حالا خود شما بگویید حقوق 40 برابر بیشتر. از بقیه کارکنان برای این افراد عادلانه است ؟
  • مریم ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    3 1
    شما که آمار درآمد پزشکان متخصص کشورهای دیگر را درآوردید درآمد بقیه کادر درمانی اون کشورها را هم می نوشتید تا یه مقایسه بین اختلاف درآمد کادر درمان به دست ميومد تا مشخص بشه تفاوت ما با آنها از کجا تا کجاست