سلامت نیوز: بیشتر مواد غذایی که می خریم دارای بسته بندی پلاستیکی است؛ بسته بندی هایی تولید شده از فراورده های پتروشیمی که قابل تجزیه در محیط زیست نیستند و باعث افزایش زباله ها می شوند.

برای حل این مشکل، پژوهشگران سعی دارند در چهارچوب یک پروژه اروپایی که «سوکسی پک» (Succipack) نام دارد بسته بندی هایی از جنس «پلی بوتیلن ساکسی نت» (polybutylene succinate) یا به اختصار «پی بی اس» تهیه کنند که ماده اولیه آن استخراج شده از گیاهان است.

شرکت فرانسوی «لگاتک» اجرای بخشی از این پروژه را بر عهده دارد.

ماده اولیه محصول جدید، دانه های کوچکی است که از ضایعات چغندر، گندم و ذرت به دست می آید. بنابراین تولید این محصول جدید، روند تولید محصولات غذایی کشاورزی را مختل نمی کند.

این دانه های کوچک گرم و فشرده می شوند و سپس آنها را تبدیل به یک حباب بزرگ با دیواره بسیار نازک می کنند. در نهایت آنها را سرد کرده و برای استفاده آماده می کنند.

کریستوف کوتیلون، از مجریان این پروژه می گوید: «امتیاز استفاده از بسته بندی ها جدید این است که آنها قابل تجزیه در طبیعت هستند. این بسیار مهم است. می توان به تدریج این محصول را جایگزین بسته بندی های حاصل از مواد پتروشیمی کرد. بویژه آنکه منابع نفتی در حال کاهشند و باید راهی برای طراحی بسته بندی های جدید یافت. تولید کننده های بسته بندی های کنونی می توانند از دستگاههایی که هم اکنون دارند برای تولید این محصول جدید استفاده کنند و لازم نیست که دستگاه جدیدی را بخرند. فناوری بکار رفته در این پروژه بسیار مشابه با فناوری تولید بسته بندی ها از محصولات پتروشیمی است.»

در این آزمایشگاه، میزان مقاومت، تاثیرات مکانیکی و آستانه پاره شدن این محصول جدید در حال بررسی است. هدف این است که به کمک این محصول، عمر نگهداری از مواد غذایی افزایش یابد.

ماریون مونشالن، مدیر آزمایشگاه می گوید: «امروز ما سطح استقامت این ماده را برای حمل بارهای سنگین آزمایش می کنیم. همچنین نمونه هایی را ساختیم که برای حفظ مواد مایعی همچون روغن از اکسیدسیون، می توان از آنها استفاده کرد. به کمک این شیوه بسته بندی می توان روغن زیتون را بمدت یکسال نگه داشت.»

هدف از این پروژه استفاده بیشتر از زیست توده های گیاهی و همچنین کاهش اندازه بسته بندی های بزرگ و دست و پاگیر است.

این یک پروژه طولانی مدت است و پژوهشگران امیدوارند که در آینده امکان بازیافت کامل این بسته بندی های زیست محیطی و بازگشت دوباره آنها به طبیعت را فراهم آورند و بتوانند از آن به عنوان یک کود قوی برای خاک استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha