وزیر بهداشت درباره اقدامات وزارت بهداشت برای شیوع نیافتن بیماری‌های واگیر در زندان‌ها توضیح داد: «من در این‌جا شاهد بیمارانی بودم که ایدز داشتند و دچار سل مقاوم بودند اما مراقبت و نگهداری کامل نیست و بیماریابی در این زندان به صورت فعال انجام نمی‌شود چرا که هم امکانات و هم اعتبارات سازمان زندان‌ها بسیار کم است.»

شیوع بیماری در زندان‌ها ۱۰ برابر جامعه

سلامت نیوز:وزیر بهداشت درباره اقدامات وزارت بهداشت برای شیوع نیافتن بیماری‌های واگیر در زندان‌ها توضیح داد: «من در این‌جا شاهد بیمارانی بودم که ایدز داشتند و دچار سل مقاوم بودند اما مراقبت و نگهداری کامل نیست و بیماریابی در این زندان به صورت فعال انجام نمی‌شود چرا که هم امکانات و هم اعتبارات سازمان زندان‌ها بسیار کم است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،  وضع بهداشتی زندان قزلحصار، مناسب نیست، انواع و اقسام بیماری‌های واگیر و خطرناک در زندان‌ها شایع است، گفته می‌شود شیوع بیماری در این مکان ١٠برابر بیشتر از جامعه است، همه اینها در شرایطی است که این زندان ٢برابر بیش از ظرفیت‌اش زندانی دارد و زندانیان برای نیازهای ضروری‌شان با مشکلات زیادی مواجه هستند. این اما تمام ماجرا نیست، زندانیان نه بیمه هستند و نه به‌طور ویژه در طرح تحول نظام سلامت جایی برایشان تعریف شده. این خلاصه گزارش وزیر بهداشت و رئیس سازمان زندان‌ها در بازدید از زندان قزلحصار است.


حسن ‌هاشمی، وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از زندان قزلحصار، با تأکید بر این‌که این بازدید به دعوت رئیس سازمان زندان‌ها و با هدف بررسی وضع بهداشتی و درمانی این زندان انجام شد، به جزییات این بازدید اشاره کرد. «در این بازدید از نزدیک مشکلات کادر نظامی، پزشکی، اداری و انتظامی زندان قزلحصار را مشاهده کردم. متاسفانه دریافتی پزشکان مستقر در زندان‌ها کم است و مشکلاتی دارند که حتما با کمک مسئولان و قوه‌قضائیه و دولت حل می‌شود.» او درباره تأثیر طرح تحول سلامت برای بهداشت زندانیان گفت: «در این طرح برای همه ایرانیان فکر شده اما برای زندان‌ها بسته ویژه‌ای در طرح تحول سلامت نداریم و آنها تحت پوشش بیمه نیستند.»


وزیر بهداشت به اختصاص نیافتن بودجه خاص برای بهداشت زندان‌ها هم اشاره کرد. «متاسفانه وضع بهداشتی زندان قزلحصار مناسب نیست اما اقداماتی که مدیران این زندان انجام می‌دهند بسیار خوب است، من اولین‌بار است که به زندان می‌آیم و از نزدیک وضع زندانیان را مشاهده می‌کنم. واقعاً وضع بدی است. افراد باید سعی کنند مرتکب جرم نشوند و پایشان به زندان بازنشود زیرا باعث بروز بیماری و مشکلات فراوان دیگر می‌شود.» هاشمی، با اشاره به این‌که اقدامات سازمان زندان‌ها در بحث بهداشت زندانیان مناسب است، ادامه داد: «با این حال وضع بهداشتی این‌جا به هیچ‌وجه خوب نیست و پزشکان، پرستاران و کادردرمانی که در این زندان فعالیت می‌کنند درواقع یک کار ایثارگونه انجام می‌دهند.» او با تأکید بر ضرورت افزایش سرانه بهداشت، غذا و نیروی انسانی در زندان‌ها گفت: «بنیادهایی هستند که اگر لازم باشد اسم می‌برم که به جای این‌که در مشهد و کیش هتل بسازند یا کارهای اقتصادی انجام دهند بهتر است اقدام به ساخت زندان کنند، البته منظور من این نیست که از هتل‌ها کم کنیم و زندان بسازیم.»


او درباره اقدامات وزارت بهداشت برای شیوع نیافتن بیماری‌های واگیر در زندان‌ها توضیح داد: «من در این‌جا شاهد بیمارانی بودم که ایدز داشتند و دچار سل مقاوم بودند اما مراقبت و نگهداری کامل نیست و بیماریابی در این زندان به صورت فعال انجام نمی‌شود چرا که هم امکانات و هم اعتبارات سازمان زندان‌ها بسیار کم است.» وزیر بهداشت ادامه داد: «اگر اعتبار کافی در اختیار سازمان زندان‌ها قرار گیرد شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود. بخش زیادی از این مشکلات به دلیل ناکارآمدی دستگاه‌هایی است که ما آنها را اداره می‌کنیم، البته این موضوع نباید بهانه‌ای برای وقوع جرم باشد اما به ‌هر حال بیکاری و وجود مشکلات اجتماعی جامعه را درگیر می‌کند.»


او با تأکید بر این‌که مجرمان هم از حقوق شهروندی برخوردار هستند، گفت: «در بخش بیماریابی کمبود زیادی وجود دارد و آنچه من مشاهده کردم اقدامات و آزمایش‌های اولیه است به همین خاطر مهم‌ترین کار تغییر سرانه است. سرانه امور بهداشتی در این‌جا روزی ٦٠٠تومان است در حالی ‌که در روستاها حدود ٩٦‌هزار تومان سرانه می‌دهیم. ما باید به سازمان‌های بیمه‌گر بگوییم وظیفه‌شان را انجام دهند. دولت و قوه‌قضائیه هم مابه‌التفاوتش را پرداخت می‌کنند.»

در ادامه اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها هم با تأکید بر شیوع بیماری‌های خطرناک در زندان‌ها گفت: «متاسفانه بیماری‌های درون زندان واگیر و بسیار خطرناک است، بیماری‌هایی که در زندان وجود دارد جزو بیماری‌های واگیردار و بسیار خطرناک است که شیوع آن ١٠برابر بیشتر از داخل جامعه است به همین خاطر باید به بحث بهداشت زندان‌ها توجه ویژه‌ای شود.» او تأکید کرد: «افرادی که به زندان می‌آیند بنابر اظهارات خودشان به غربالگری می‌روند و ما به دلیل امکانات محدود امکان بیماریابی، فعال نداریم.»او در ادامه به استفاده از پابندهای الکترونیک هم اشاره کرد. «ما آمادگی داریم که در صورت تأمین اعتبار برای ٤٠‌هزار نفر از زندانیان از پابند الکترونیک استفاده کنیم. اعتبار لازم برای استفاده از ٤٠‌هزار پابند الکترونیک ٨٠‌میلیارد تومان است و در صورتی که اعتبار لازم فراهم شود ما این طرح را از اوایل‌ سال آینده اجرا می‌کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha