یک فوق تخصص قرنیه و گلوکوم جراحی مصدومان چهارشنبه سوری را جزو سخت‌ترین جراحی‌های چشم پزشکی دانست و گفت: بیشتر مصدومان حوزه چشم در مراسم چهارشنبه سوری جوانان زیر 20 سال هستند که متاسفانه عمدتا منجر به نابینایی می‌شود.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص قرنیه و گلوکوم جراحی مصدومان چهارشنبه سوری را جزو سخت‌ترین جراحی‌های چشم پزشکی دانست و گفت: بیشتر مصدومان حوزه چشم در مراسم چهارشنبه سوری جوانان زیر 20 سال هستند که متاسفانه عمدتا منجر به نابینایی می‌شود. 

دکتر رضا زارعی در گفت‌و گو با آنا با بیان اینکه چشم، سلطان اعضای بدن است بنابراین به حفاظت بیشتری نیاز دارد گفت: گاهی چشم دچار عوارضی مانند آب مروارید، کاهش قدرت بینایی و... می‌شود که اجتناب‌ناپذیر اما گاهی خود فرد موجب وارد شدن آسیب‌هایی به چشم می‌شود که در اکثر موارد غیر قابل برگشت هستند به عنوان مثال افراد با حضور و شرکت کردن در مراسم چهارشنبه‌سوری موجب بروز عوارضی در چشم می شوند که عوارض بسیاری را برای فرد به همراه دارد.

وی افزود: مواد منفجره به هنگام انفجار به تکه‌های بسیار ریز و متعددی تبدیل می‌شود که عمدتا به سر، صورت و چشم افراد برخورد می‌کند. زمانی که این تکه‌ها با چشم اصابت می‌کنند منجر به عوارض متعددی از قبیل پارگی قرنیه، آب مروارید، جدا شدن شبکیه، خونریزی و...می‌شود که غالبا درمان این موارد نیز نیاز به انجام جراحی‌های مختلف دارد.

این فوق تخصص قرنیه و گلوکوم در ادامه تصریح کرد: بیشتر مصدومان مراجعه کننده در مراسم چهارشنبه پایانی سال نوجوانان و جوانان 10 تا 20 ساله هستند که متاسفانه به دلیل شور و هیجان بالایی که دارند غالبا در مجاور مواد منفجره قرار می‌گیرند که همین مساله موجب اصابت مستقیم با چشم و در نهایت نابینایی آنها می‌شود.

زارعی با بیان اینکه این مصدومان باید به مدت طولانی تحت درمان و جراحی قرار بگیرند عنوان کرد: با توجه به اینکه تمام مراحل درمان در این افراد به خوبی صورت می‌گیرد اما نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود بیشتر این افراد نابینا می‌شوند و تعداد محدودی نیز بینایی نسبی را بدست می‌آورند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران جراحی چشم، مصدومیت‌های آخرین چهارشنبه سال را جزو سخت‌ترین جراحی‌های چشم پزشکی دانست و گفت: چون تکه‌های مواد منفجره به قسمت‌های مختلف چشم برخورد می‌کند بنابراین به محض مراجعه این افراد به مراکز درمان باید جراحی چشم آغاز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha