دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 140308

تجویز سونوگرافی برای تشخیص دوران بارداری،‌ اقدامی است که در چند سال اخیر از حیطه متخصصان رادیولوژی و سونوگرافیست‌ها خارج شده و به دست متخصصان زنان افتاده است، کاری که پول خوبی هم در آن است و به گفته رئیس بخش زنان بیمارستان شریعتی این کار حق این متخصصان است.

سلامت نیوز: تجویز سونوگرافی برای تشخیص دوران بارداری،‌ اقدامی است که در چند سال اخیر از حیطه متخصصان رادیولوژی و سونوگرافیست‌ها خارج شده و به دست متخصصان زنان افتاده است، کاری که پول خوبی هم در آن است و به گفته رئیس بخش زنان بیمارستان شریعتی این کار حق این متخصصان است. 

اشرف آل‌یاسین در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سوال یکی از شهروندان برای استفاده متخصصان زنان از سونوگرافی، اظهارداشت: اکنون در دنیا معتقدند که در کنار معاینه بیمار باید وسیله سونوگرافی وجود داشته باشد و این جزو وسایل معاینه متخصصان زنان است و با این وسیله می‌توان معاینه را کامل کرد.

وی افزود: وقتی فردی با وضعیتی مراجعه می‌کند که نیاز به بررسی بیشتر و دقیق‌تر دارد، استفاده از سونوگرافی می‌تواند موجب تشخیص بهتر شود بنابراین بعد از معاینه معمول از سونوگرافی استفاده می‌کنیم تا تشخیص دقیق‌تری دهیم.

این فلوشیپ نازایی ادامه داد: رشته‌ای مانند نازایی حتماً به سونوگرافی نیاز دارد، همچنین پره‌ناتولوژی؛ فوق تخصصی است که طب مادر و جنین خوانده می‌شود و اصل و اساس آن با سونوگرافی است. اگر می‌خواهیم مادر و جنینی سالم داشته باشیم باید پره‌ناتولوژی را پرورش دهیم و لازم است متخصصان زنان در این رشته فوق‌ تخصصی ادامه تحصیل دهند.

مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برای غربالگری مبتلایان به اختلالات کروموزومی مانند سندرم داون یا بررسی معده، کلیه و مغز جنین از سونوگرافی استفاده می‌شود.

رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان دکتر شریعتی با بیان پویا بودن فقه اسلامی و طب تصریح کرد: اکنون فقه اسلامی و طب پویا است و در صورت وجود هر مشکلی با مجوز پزشکی قانونی ختم بارداری داده می‌شود تا تولد نوزادی ناسالم زندگی خانواده و جامعه را تحت‌الشعاع قرار ندهد. در حال حاضر با پیشرفت علم، جنین را قبل از تولد جراحی می‌کنند.

وی با تاکید دوباره نسبت به لزوم استفاده از سونوگرافی توسط متخصصان زنان گفت: اگر دولتمردان سونولوژیست‌ها و وزارت بهداشت می‌گویند طب پره‌ناتولوژی نداشته باشیم اشکالی ندارد، ما حرفی نداریم اما متخصصی که 4 سال دوره تخصصی را گذرانده است و اکنون می‌خواهد فوق تخصص پره‌ناتولوژی بگیرد باید از دستگاه سونوگرافی استفاده کند.

آل‌یاسین خاطر نشان کرد: هرکسی که علم انجام سونوگرافی را ندارد نباید از این دستگاه استفاده کند، صحبت ما این است که افرادی که دوره استفاده از سونوگرافی را گذرانده‌اند و نسبت به آن تسلط دارند می‌توانند به عنوان وسیله‌ای در تکمیل معاینه خود از آن استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha