پژوهشگران انگلیسی به تازگی دریافته‌اند كه یك ارتباط مستقیم بین اختلالات روانی مانند افسردگی و هم چنین سیگار كشیدن و افزایش خطر بروز بیماریهای قلبی وجود دارد.

پژوهشگران تاكید كردند كه بخش عمده این ارتباط به سیگار كشیدن مربوط می‌شود.

در تحقیق فوق كه شرح آن در مجله كالج آمریكایی كاردیولوژی منتشر شده، 6 هزار و 576 مرد و زن شركت كننده در «پژوهش سلامت اسكاتلندی‌ها» مورد مطالعه قرار گرفتند.

این پژوهش مدت هفت سال بطول انجامیده است. محققان خاطرنشان كردند كه پس از در نظر گرفتن فاكتورهایی چون سن و جنسیت، افرادی كه با اختلالات و پریشانی‌های روانی از قبیل اضطراب و ا فسردگی دست به گریبان هستند در مقایسه با افراد شاد، بیش از 50 درصد در معرض ابتلا به بیماریهای قلبی قرار دارند كه در نتیجه آن خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلب و عروقی نیز در بین این اشخاص افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر، وقتی پژوهشگران رفتارهای ناسالم را در این تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند دریافتند كه استعمال دخانیات و فقدان تحرك بدنی به تنهایی تقریبا 63 درصد احتمال بروز مشكلات قلبی عروقی را تشدید می‌كند.

به گزارش ایسنا، مارك هامر، پژوهشگر دانشگاه لندن كه این مطالعات را مدیریت كرده است، می‌گوید: پژوهشگران معتقدند؛ افرادی كه به مرور زمان اختلالات روانی را تجربه می‌كنند به مراتب بیشتر از افراد سالم به رفتارهای ناسالم و عادتهای نامطلوب سلامت مانند كشیدن سیگار و بی تحركی گرایش دارند.

وی تاكید كرد: با توجه به این ارتباطات، تشخیص زودهنگام اختلالات روانی و اقدام برای درمان آنها از سوی پزشكان بسیار حائز اهمیت است كه در كنار آن نیز رفتارها و فاكتورهای خطرزای مربوط به آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha