پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۰

کیفیت گذراندن تعطیلات ایام نوروز و چگونگی تبدیل آن به فرصتی برای شادابی و تعامل سازنده با خانواده و پرهیز از تنش از جمله موضوعاتی است که باید در این ایام مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد.

سلامت نیوز: کیفیت گذراندن تعطیلات ایام نوروز و چگونگی تبدیل آن به فرصتی برای شادابی و تعامل سازنده با خانواده و پرهیز از تنش از جمله موضوعاتی است که باید در این ایام مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز، سردار سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی ناجا 5 راهکار برای افزایش شادابی و رضایت خانوادگی در تعطیلات نوروز ارائه کرده است.
***
خانواده‌هایی که از بدل شدن کامیابی  و خرسندی و رضایت آغازین تعطیلات عید خود به ناکامی و تنش و آزردگی شکوه و شکایت دارند اندک نیستند و لاجرم  هر یک در پی یافتن راه چاره‌ای هستند تا گره از این مشکل خویش بزدایند، بر این اساس چند راهکار زیر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.


1ـ  اجتناب از رونمایی تعارضات کهنه و ژرف در ایام تعطیلات. کمتر خانواده‌ای را می‌توان نشان کرد که در گذر زمان دستخوش تعارض و اختلاف نشده باشد. این تعارضات به 2 شکل در نظام ذهنی  ضبط و ثبت می‌شود: هشیار (روشن) و ناهشیار (خاموش). این تعارضات  هر چند وقت  یکبار سرباز می‌کنند و کانون خانواده را دستخوش آشوب می‌سازند. ظهور و بروز هیجانی این تعارضات  آنچنان شدید است که گاهی تا روزها  ذهن و روان اعضای خانواده  را مکدر و آزرده می‌سازد. به همین سبب، نخستین  راهکار برای پیشگیری  از ایجاد کدورت و آزردگی در ایام عید آن است که بحث پیرامون تعارضات حل نشده پیشین به فرصت و مجالی فراخ‌تر واگذار شود و سعی کنیم در این ایام بیشتر خوبی‌ها را ببینیم.


2ـ برنامه‌ریزی روشمند برای روزهای تعطیل.  همه ما اذعان داریم که تعطیلات  عید  در کشورمان طولانی‌ است. چنانچه برای این ایام طولانی برنامه معینی نداشته باشیم دچار «ملال» خواهیم شد. ملال نیز پیامدهای پرشماری دارد که تنش‌های خانوادگی تنها یکی از آنهاست. به همین سبب توصیه می‌شود ایام تعطیلات  به چند بخش تقسیم و برای هر بخش برنامه معینی تدارک دیده شود.


3ـ اجتناب از رانندگی طولانی‌مدت. وقتی هر یک از ما در ایام  عید چندین ساعت پیاپی به رانندگی در جاده‌ها  بپردازیم بی‌تردید دچار خستگی، مشکلات جسمانی و آزردگی روانی خواهیم شد. این‌گونه مشکلات نیز نشاط را از ما می‌ستاند  و تعامل‌مان را با دیگران دستخوش اختلال می‌سازد.


4ـ اختصاص فرصتی برای مطالعه و یادگیری. یکی از لذات ماندگار  «لذت ذهنی» است؛ این لذت نیز با مطالعه  و خواندن متون جذاب (نظیر رمان‌های تاریخی، دینی، زندگینامه‌ها و نشریات غنی) حاصل می‌شود.  جالب است بدانید در یک مطالعه علمی نشان داده شد کسانی که در ایام تعطیلات عید روزانه حداقل  یک ساعت از وقت خویش را صرف مطالعه می‌کنند، 2 برابر بیش از کسانی که در این ایام کتاب و مطالعه را به کناری می‌نهند از تعطیلات راضی و خرسندند.


5ـ عید را فرصتی برای بازگشت به خویشتن خویش بدانیم و هرازگاهی با خود خلوت کنیم و گذشته خود را مرور کنیم و اشتباهات و نقصان‌ها را به ذهن بیاوریم  و برای آینده راهکاری  درست برگزینیم و مدام و دمادم ارتباط خودمان را با منبع لایزال الهی بیشتر کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha