وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی گفت : لایحه اصلاحیه بودجه 87با ارزش اعتباری شش هزار و 250میلیارد تومان با قید دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی شده که 400میلیارد تومان آن برای بخش بهداشت و درمان است .

دکتر" کامران باقری لنکرانی " در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور افزود:همچنین شش هزار و 250میلیارد تومان اعتبار برای صندوق بازنشستگی و افزایش حقوق و دستمزد اختصاص یافته است .
وی با اشاره به اصلاح قوانین نظام سلامت به عنوان فعالیت‌های خوب صورت گرفته طی دو سال گذشته اظهار داشت : این اصلاحات در قالب لایحه جامع نظام سلامت به شکل وسیع مطرح شده است.
لنکرانی ادامه داد: از این رو یکصد ماده مطرح شده در پیش نویس به 35 ماده کاهش یافت و تلاش شد نکات برجسته‌ای چون بیمه، منابع مالی، تولیت، طرح نیروی انسانی را مدنظر قرار دهیم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه در لایحه جامع نظام سلامت، اقتدار از دست رفته وزارت بهداشت به ویژه در تولیت و پاسخگویی نظام سلامت بازگردانده می‌شود، گفت: طی یک‌هزار و 240 روز تصدی مسئولیت در این پست شاهد تغییرات شگرفی در سیمای سلامت و در جنبه‌های مختلف آموزشی کشور بودیم.
لنکرانی به کیفیت و گسترش آموزش تکمیلی در علوم بالینی و افزایش چهار برابری ظرفیت PHD نسبت به سال 83 اشاره کرد و افزود: همچنین ظرفیت فوق لیسانس در سال جاری نسبت به سال 83، 40 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در گذشته افزایش رشته‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از رشد منطقی و هدفمندی برخوردار نبود، به تولید مقالات در سال 83 و کسب رتبه 41 در این سال اشاره کرد و اظهار داشت : این شاخص در سال 86 به 27 رسید و امیدواریم به 25 در سال 87 برسد.

وزیر بهداشت این شیوه تغییر در تولید مقالات ایران را در 185 کشور دنیا در سه سال اخیر بی نظیر برشمرد و گفت : همچنین 203 پتنت نوآوری و اکتشاف معاونت تحقیقات در سال 86 به ثبت رسید که متفاوت از موارد به ثبت رسیده در سازمان ثبت قوه قضاییه است.
لنکرانی در خصوص شاخص مرگ و میر مادران از سال 1990 تا 2000 میلادی نیز به کاهش75 درصدی اشاره کرد و اظهار داشت : بر اساس گزارشهای موجود، میزان مرگ مادران در سال 1990، حدود 91 مورد در یکصد هزار زایمان بود، این در حالیست که براساس تلاشهای انجام شده تا پایان 86 این شاخص به 6/24 در یکصد هزار زایمان رسید.
وزیر بهداشت با اشاره به فرصت هفت ساله باقیمانده برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره سوم و (تا سال 2015) برای کاهش نرخ مرگ مادران باردار، گفت: با ترند به ثبت رسیده در ایران رسیدن به این هدف امکانپذیر است.

لنکرانی بهبود اورژانسهای پیش بیمارستانی، افزایش تعداد پایگاه‌های شهری و جاده‌ای از 650 به یکهزار و 600 پایگاه و رشد سه برابری خدمت رسانی اورژانس پیش بیمارستانی را از دیگر موفقیت‌های حاصله طی سالیان اخیر برشمرد و افزود: در مجموعه حوادث ترافیکی نیز شاهد بهبود در میزان سرعت امدادرسانی بوده‌ایم به نحوی که زمان رسیدن بر بالین بیمار در امداد جاده‌ای از 25 به 11 دقیقه کاهش یافت.

لنکرانی با بیان اینکه تا شهریور 87 حدود 11 هزار تخت بیمارستانی به چرخه درمان اضافه شد، افزود: از این میزان چهار هزارتخت مربوط به بیمارستانهای تازه تاسیس و هفت هزار تخت با استفاده از ظرفیت اسمی بیمارستانهای قدیمی و تبدیل آن به تخت فعال بوده است.
وی با بیان اینکه با افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی متوسط میزان اشغال تخت نیز از 53 درصددر سال 83 به متوسط 65 درصد در سالجاری رسیده است، گفت: ‌این در حالی است که متوسط زمان بستری نیز 3/0 درصد کاهش داشته است.
وزیر بهداشت با استناد به آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران اعلام کرد: میزان رشد هزینه‌های خانوار روستایی در بخش بهداشت و درمان در سال 86 نسبت به سال گذشته 7 درصد (معادل نصف تورم 86) بوده است در حالی که این آمار رشد 27 درصدی را در خانوارهای شهری نشان می‌دهد که این موفقیت ماحصل مداخله نظام سلامت و پزشک خانواده از منظر هزینه اثر بخشی است.

وی با اشاره به بهبود میزان مرگ و میر نوزادان و مادران باردار در مناطق روستایی افزود: در این زمینه میزان تولد در شرایط بهداشتی و زیر نظر فرد دوره دیده از 3/91 درصد در سالهای 83 و 82 به 5/97 درصد در سال 86 رسیده است. به عبارتی فقط 5/2 درصد از زایمانها توسط افراد دوره ندیده انجام می‌شود.
لنکرانی به وجود 6 هزار پزشک خانواده و کمتر از پنج هزار ماما در برنامه بیمه روستایی و پزشک خانواده اشاره کرد و افزود: برنامه پزشک خانواده حرکت عظیمی بود.
وزیر بهداشت به تشکیل معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت طی سه سال اخیر و تاثیر آن در فعالیت‌های وسیع فرهنگی دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: امسال به مناسبت دهه فجر شاهد برگزاری جشنواره فرهنگی خواهیم بود.
لنکرانی در عرصه غذا و دارو نیز به تشکیل معاونت‌های غذا و دارو در کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و افزود: براساس گزارشهای آماری در نیمه نخست سال 84 در بیش از 65 درصد داروخانه‌های کشور داروی قاچاق یافت می‌شد، اما هم اکنون این میزان به کمتر از پنج درصد رسیده است.
وی درباره میزان مصرف روغن جامد خوراکی نیز توضیح داد: در سال 84، 85 روغن جامد نباتی مصرفی خانوارهای ایرانی با اسید ترانس بیش از 20 درصد بود و روغن‌های جامد با اسید چرب ترانس 30 درصد وارد کشور می‌شود حال آنکه با همکاری به عمل آمده با موسسه استاندارد هم اکنون میزان اسید چرب ترانس روغن تولید داخل به کمتر از 10 درصد رسیده است.
وزیر بهداشت میانگین اسید چرب ترانس روغن‌های جامد توزیع شده در سطح کشور را 7 درصد برشمرد و افزود: برخی کارخانه‌ها مدعی تولید روغن جامد با میزان اسید چرب صفر درصد هستند.
لنکرانی ادامه داد: بر اساس قوانین موجود نیز روغن وارداتی با اسید چرب ترانس بالای 5 درصد وارد کشور نمی‌شود این در حالی است که گزارشها حاکی از کاهش مصرف روغن جامد نباتی به 53 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha