رئیس اداره بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت با اشاره به ثبت سالانه 16 هزار مورد بیماری سالک در کشور، گفت: موارد ابتلا به این بیماری در 18 استان از 31 استان کشور مشاهده می‌شود.

ثبت سالانه 16 هزار مورد بیماری سالک در کشور

سلامت نیوز: رئیس اداره بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت با اشاره به ثبت سالانه 16 هزار مورد بیماری سالک در کشور، گفت: موارد ابتلا به این بیماری در 18 استان از 31 استان کشور مشاهده می‌شود.


محمد رضا شیرزادی در گفت‌وگو با میزان، درباره بیماری سالک اظهار کرد: حدود 16 هزار مورد ابتلا به سالک در کشور ثبت شده، این در حالی است که این بیماری در 18 استان از 31 استان کشور مشاهده می‌شود، این در حالی است که در استان‌های شمالی، شمال غرب و غرب کشور بروز این عارضه را شاهد نیستیم.

 وی در ادامه با بیان این مطب که مخزن اصلی این بیماری موش‌های صحرایی هستند که در ایران نیز این راه شیوع بیشتر مشاهده می‌شود، افزود: البته موش‌های صحرایی در شهرها وجود ندارند و این جانور  بیشتر در روستاها زندگی می‌کند که به تبع آن بروز این بیماری در این مناطق بیشتر است.

 رئیس اداره بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت با بیان این مطلب که تغییرات آب و هوایی، گرم شدن سطح زمین مهمترین دلیل انتقال این بیماری است، ادامه داد: در واقع این امر سبب می‌شود تا موش‌ها از بیابان‌ها به اطراف روستاها مهاجرت کنند.

 شیرزادی در ادامه تصریح کرد: رعایت نکردن بهداشت محیطی، همچون  وجود بی‌توجهی به وجود و پخش زباله، کودهای حیوانی، آب های راکد و ... موجب ایجاد مکان مناسبی برای جانوران موذی می‌شود. در چنین فضاهایی پشه های خاکی به عنوان ناقل بیماری عمل می‌کنند و با مکیدن خون موش‌ها و نیش زدن انسان‌ها این بیماری را به آن‌ها منتقل می‌کنند.

 وی در ادامه به وجود اصطبل ها در فضاهای روستایی و نزدیکی آنها به خانه ها اشاره کرد و گفت این موارد بستر را برای انتقال عارضه مذکور به انسان فراهم می آورد، این در حالی است که مهاجرت افراد ناقل به شهرها نیز سبب می شود تا بیماری در مناطق شهری نیز مشاهده شود.

 رئیس اداره بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت با اشاره به این مطلب که ایران از جمله 9 کشور در دنیاست که بیماری سالک در آن ثبت و گزارش می‌شود، تصریح کرد:در واقع از بین بردن این بیماری نیازمند یک برنامه بلند مدت  بوده که در زمان‌بندی تعیین شده به طور صحیح اجرایی شود تا بتوان شاهد نتایج اثر بخش آن بود.

 شیرزادی با بیان این مطلب که حذف موش، ارتقاء سطح کمی و کیفی بهداشت محیط، ارائه آموزش به افراد نسبت به این بیماری از جمله اقدامات پیشگیرانه برای کاهش شیوع سالک در کشور به شمار می‌رود، افزود: نصب توری به در و پنجره محل سکونت هم می‌تواند در کاهش بروز این بیماری بسیار تاثیر گذار باشد.

 وی در خاتمه با اشاره به این مطلب که سالک بیشتر در  مهرماه و آبان ماه مشاهده می‌شود، اظهار کرد: فردی که علائم بالینی ابتلا به این بیماری را دارد و عارضه مذکور در وی قابل تشخیص است،  2 ماه قبل بروز نشانه‌ها به این بیماری مبتلا شده است. براین اساس باید گفت اقدامات کنترلی کمکی به این افراد نکرده بنابراین باید قبل از بروز آن باید راهکاری برای کاهش آمار شیوع و در یک بازه زمانی راهی برای ریشه کنی سالک بیابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha