پلاکت جزء حیات بخش خون که برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان ضروری است، زودتر از سایر محصولات خونی از بین می‌رود، عمر کوتاهش به بیش از 3 روز نمی‌رسد و در همان شش ساعت اولیه پس از اهدا باید از سلول‌های خون جدا شود.

سلامت نیوز:پلاکت جزء حیات بخش خون که برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان ضروری است، زودتر از سایر محصولات خونی از بین می‌رود، عمر کوتاهش به بیش از 3 روز نمی‌رسد و در همان شش ساعت اولیه پس از اهدا باید از سلول‌های خون جدا شود.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نیاز به تازه بودن این محصول برای اثر بخشی درمانی سبب می‌شود که ذخایر این فرآورده بیش از بقیه کاهش یابد و همیشه نیاز به اهدای آن وجود داشته باشد.


اما نکته ای که بسیاری از اهدا کنندگان خون نمی‌دانند این است که می‌توانند بدون اهدای خون، پلاکت خود را اهدا کنند.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون، دکتر بشیر حاجی بیگی، مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون ضمن دعوت از شهروندان برای اهدای پلاکت به روش فرزیس گفت: شیوه جداسازی پلاکت از خون اهدا کننده را پلاکت فرزیس می‌گویند که در این روش پلاکت به میزان خیلی بیشتر از روش تهیه پلاکت از کیسه‌های خون اهدایی تهیه می‌شود.


دستگاه‌های پلاکت فرزیس براساس اندازه سلول یا با استفاده از فیلترهای خاص، سلول‌های خونی را از هم تفکیک کرده، پلاکت خون را برداشته و بقیه اجزای سلولی و پلاسمای خون را به فرد اهدا کننده بازمی‌گرداند.
حاجی بیگی در مورد اهمیت تامین پلاکت برای بیماران توسط سازمان انتقال خون گفت: پلاکت‌ها در کنترل خونریزی و انعقاد طبیعی خون نقش حیاتی و اساسی دارند و در بیماران تحت شیمی درمانی و لوسمی و بیمارانی که تحت پیوند مغز استخوان قرار می‌گیرند و بیماری‌های خونریزی دهنده بیشترین استفاده را دارد.
وی با اشاره به دو روش تهیه پلاکت از خون‌های اهدایی و دریافت پلاکت از طریق دستگاه پلاکت فرزیس، گفت: از هر واحد خون اهدایی مردم یک واحد پلاکت تهیه می‌شود. ولی در روش پلاکت فرزیس با یکبار اهدای پلاکت، شش تا هشت برابر روش اهدای خون عادی، پلاکت تهیه می‌شود و پلاکت تهیه شده به روش پلاکت فرزیس خطر عوارض جانبی ناشی از گلبول‌های سفید خون مثل تب و شانس خطر انتقال بیماری‌های عفونی از اهداکننده‌های متعدد را کم می‌کند.
حاجی بیگی افزود: پلاکت اهدایی در روش پلاکت فرزیس در 2 تا 3 روز بعد از اهدا در بدن جایگزین می‌شود.


تامین بیش از 890 هزار واحد پلاکت در سال 93وی تاکید کرد: امروزه مصرف پلاکت با توجه به گسترش مراکز خون و انکولوژی و تشخیص به موقع بیماری‌ها افزایش چشمگیری داشته است؛ به طوری که در سال 1393 نزدیک به 890 هزار واحد پلاکت در مراکز درمانی کشور توزیع و به مصرف بیماران رسیده است. در حال حاضر در کشور شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز از پرمصرف‌ترین مراکز برای پلاکت هستند.
شرایط اهدای پلاکتحاجی بیگی درباره شرایط اهدای پلاکت نیز گفت: تمام شرایطی که برای اهدای خون لازم است، برای اهدای پلاکت نیز ضروری است. برای اهدای پلاکت، شمارش پلاکت فرد اهدا کننده نباید زیر 150 هزار عدد در میکرولیتر باشد. اگر فردی خواست پلاکت اهدا کند نباید تا 3 روز قبل از اهدای پلاکت داروهای ضد التهابی و آسپرین مصرف کند.


اهدای پلاکت 24 بار در سالبه گفته وی، هر فرد سالم در کشور ما در آقایان 4 بار و خانمها 3 بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند؛ در صورتی که اهدای پلاکت تا 24 بار در سال جایز است.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون، در حال حاضر اکثر مراکز انتقال خون استان‌ها در کشور مجهز به دستگاه پلاکت فرزیس هستند که قادر خواهند بود پلاکت مورد نیاز بیماران را با بهترین کیفیت و با بهره‌گیری از مناسب‌ترین روش‌های ممکن تهیه و در اختیار نیازمندان به این ماده حیاتی قرار دهند.
دفعات اهدای مجاز پلاکت فرزیس برای فرد اهدا کننده پلاکت، 2 بار در هفته است و حداقل باید 48 ساعت بین دفعات پلاکت فرزیس فاصله در نظر گرفته شود. مدت نگهداری پلاکت در کیسه‌های مربوطه 3 روز پس از تولید است.
دستگاه‌های پلاکت فرزیس قادرند با کاهش گلبول‌های سفید خون و با جلوگیری از تعدد اهدا کننده در یک واحد پلاکت، از مقاومت پلاکتی جلوگیری کنند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha