سلامت نیوز:بیش از دو سال از ابلاغ قانون افزایش مرخصی زایمان می‌گذرد، اما دولت می‌گوید توان مالی لازم برای اجرایی کردن آن را ندارد.
قانون افزایش مرخصی زایمان جزء آخرین مصوبات مجلس در دولت دهم بود که در خرداد 92 تصویب شد؛ قانونی که به گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت دهم را مکلف می‌کرد تا پایان دوره، آن را اجرایی کند. این اتفاق نه‌تنها نیفتاد که به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران تصویب آن از سوی مجلس، تبعات فراوان بر وضعیت اشتغال زنان دارد، به‌طوری که براساس بررسی‌های انجام شده اجرای این قانون به اخراج یک‌سوم زنان منجر خواهد شد.


براساس بررسی‌های 18 ماهه‌ای که از سوی سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت، مشخص شد از میان 145 هزار زنی که از مرخصی شش‌ماهه زایمان استفاده کردند، پس از بازگشت به کار 47 هزار نفر آنان از سوی کارفرمایان خود اخراج شدند، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود با افزایش 9 ماه مرخصی زایمان، ریزش زنان در محیط‌های کار به صورت تصاعدی بالا برود.


چندی پیش نیز معاونت زنان ریاست‌جمهوری درباره انتقاد یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس درمورد اجرایی نشدن قانون افزایش مرخصی زایمان، تصویب این قانون را غیرکارشناسانه و باعث ایجاد توقع در میان مردم عنوان کرده بود.


اسفند 91 قانون مرخصی زایمان در مجلس تصویب شد اما به دلیل بار مالی‌ای که بر دولت تحمیل می‌کرد از سوی شورای نگهبان رد و به مجلس بازگردانده شد. اما چندی بعد دولت اعلام کرد اعتبار لازم برای اجرایی شدن این قانون را تامین کرده است، به همین دلیل این قانون در خرداد سال 92 ابلاغ شد. قانونی که دولت دهم هیچ‌گاه آن را اجرا نکرد. در این قانون علاوه‌بر افزایش سه‌ماهه مرخصی زایمان مادر، به پدر فرزند نیز دو هفته مرخصی داده می‌شود.


در این مدت دولت هیچ‌گاه از اجرایی نکردن این قانون صحبت نکرد و گاهی مسئولان تامین اجتماعی نیز تاکید می‌کردند که با تامین اعتبارات لازم، این قانون را اجرا خواهند کرد. دیروز نیز معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت نظر دولت براین است که اگر بتواند بودجه لازم برای اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان از شش‌ماه به 9 ماه را تامین اعتبار کند، «قانون افزایش مرخصی زایمان از شش‌ماه به 9 ماه قابل اجرا خواهد بود، اما متاسفانه به دلیل عدم توان تامین مالی دولت، این قانون تنها در حد «می‌تواند» باقی مانده است.»


این گفته او به آن معنی است که هر دستگاه و وزارتخانه‌ای که بتواند پوشش خدماتی سه ماه اضافه بر6 ماه مرخصی زایمان را ارائه کند و مادران شاغل در این دستگاه‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند، اما درباره وزارتخانه‌ای که توانایی ارائه چنین پوششی را ندارند، مادران شاغل در آن وزارتخانه‌ها باید برای استفاده از مرخصی زایمان با اداره و محل کار خود هماهنگی‌های لازم را داشته باشند چراکه در غیر این صورت ممکن است اخراج شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha