مدیر موسسه «تغذیه، سلامت و توسعه» با بیان اینكه بهتر است در ایام عید از میوه‌ها، شیرینی‌های کوچک، آجیل کم نمک، قطعات کوچک از میوه‌های خشک شده یا برگه‌ها از میهمانان پذیرایی شود،توصیه كرد كه برای پیشگیری از اضافه وزن و شادابی بیشتر در این ایام بیش از سایر مواقع ورزش و تحرک بدنی لازم است.

دكتر ربابه شیخ‌الاسلام، متخصص بهداشت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان توصیه‌هایی ساده برای پذیرایی از میهمان در نوروز گفت: میز پذیرایی عید را میوه‌ها، شیرینی‌های کوچک، آجیل کم نمک، قطعات کوچک از میوه‌های خشک شده یا برگه‌ها تشكیل دهد. از پذیرایی با شیرینی‌های تر و چرب، شکلات‌ها، شیرینی‌های بزرگ و کیک پرهیز شود.

وی با بیان این كه در ایام عید بهتر است از میهمانان با چای کمرنگ و در استکان یا فنجان‌های کوچک پذیرایی شود، افزود: بهتر است به جای قند از کشمش، توت خشک یا خرما استفاده شود. افراد چاق باید یاد بگیرید که چای را تلخ بنوشند.

دكتر شیخ‌الاسلام گفت: هنگام خرید آجیل نیز به تازگی آن توجه شده و تا حد امکان از فروشگاه‌های معتبر خریداری شوند. همچنین از خرید خشکباری که علایم کپک زدگی در آنها مشاهده شده و یا کهنه به نظر می‌رسند خودداری شود. کودکان نیز باید حدی را در مصرف مواد شیرین رعایت کنند تا دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینكه از آنجا كه در ایام عید به دلیل دید و بازدیدها، فرصت پختن غذا محدود می‌شود بهتر است غذاهای حاضری، کم چرب همراه با انواع سالاد استفاده شود و با تاكید بر استفاده از انواع سالاد در این ایام، گفت: در این ایام لازم است سبزیجات شسته شده به طور مناسبی در یخچال نگهداری شوند. کاهو، کرفس، هویج، انواع کلم ، انواع فلفل‌های دلمه‌ای، خیار، گوجه فرنگی، گل کلم از دوستان همیشگی "سلامت" هستند. بهتر است "سس سالاد" را خودتان با روغن زیتون ، ماست، سبزی‌های خشک معطر و ادویه‌ درست کنید. اگر گاهی با توجه به سلیقه و ذایقه اعضای خانواده تن ماهی و یا انواع حبوبات پخته، کشمش شسته شده یا پنیر رنده شده را به این سالاد اضافه کنید غذای سالم و کاملی مصرف شده است.

مدیر موسسه تغذیه، سلامت و توسعه با اشاره به مسافرت‌های نوروزی و توصیه‌های تغذیه‌ای گفت: در مسافرت‌ها لازم است مصرف غذاهای چرب، سرخ شده، شیرینی‌ها، شکلات و خامه محدود شده و تا حد ممکن به جای مصرف غذاهای سرخ شده، از غذاهای آب پز، کبابی و تنوری استفاده شود.

وی گفت: برای جلوگیری از کم آبی و یبوست در مسافرت‌ها، بهتر است مقادیر مناسب آب همراه مسافران نوروزی باشد. همچنین بهتر است در صورت امکان از آب معدنی استفاده شود و در غیر این صورت به بهداشت پارچ و لیوان‌ها توجه شود. از آنجا كه میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند هویج، گوجه فرنگی و ساقه کرفس حاوی آب، املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن هستند، در طول مسافرت بهترین دوستان سلامت به شمار می‌روند.

دكتر شیخ‌الاسلام ادامه داد: آب، بهترین نوشیدنی است اما در صورت استفاده از نوشیدنی دیگر، بهتر است به جای نوشابه، از دوغ کم نمک و نوشیدنی‌های کم کالری استفاده شود. افراد اگر چاق نباشند ماءالشعیر جانشین خوبی برای آب است.

وی با تاكید بر آن كه در طول سفر مصرف لبنیات به عنوان دوست استخوان‌ها نباید فراموش شود گفت: لازم است روزانه حدود 2 تا 3 لیوان شیر کم چرب یا ماست استفاده شود. همچنین در ایام تعطیلات و در طول سفر تا حد امکان از مصرف سوسیس وکالباس پرهیز شود.

دكتر شیخ‌الاسلام برای حفظ ایمنی غذا و پیشگیری از انواع مسمومیت‌ها، توصیه كرد: غذای مورد مصرف باید کاملا پخته شود. ممکن است با توجه به مدت تعطیلات و احتمالا تعجیل در ساعت حرکت در تهیه غذا کوتاهی شود، به گونه‌ای که غذا به ویژه گوشت‌ها به طور کامل پخته نشده باشد، این امر سبب آلودگی و فساد آن می شود. از ظاهر گوشت می‌توان به میزان پخت آن پی برد؛ به عنوان مثال رنگ گوشت پخته باید قهوه‌ای باشد، اما اکثر مواقع مغز(درون) کباب کوبیده یا برگ، قرمز رنگ است. اغلب تصور می‌شود چون گوشت روی شعله مستقیم قرار گرفته، بنابراین قسمت درونی آن پخته می‌شود، اما چنین تفکری اشتباه است. بارها دیده شده که سطح کباب به حالت سوخته درآمده اما درون آن همچنان نپخته مانده است. در چنین مواردی باید گوشت را دوباره روی آتش ملایم قرار داد تا به اصطلاح مغز پخت شود.

وی ادامه داد: ماهی زمانی پخته است که گوشت آن به صورت لایه لایه در آید. مرغ آب پز نیز زمانی پخته است که آب مرغ شفاف و گوشت مرغ سفید شود. در مسافرت‌ها بهتر است از خوردن گوشت پرندگان وحشی صرف نظر شود. در صورت مصرف غذاهای کنسروی نیز قبل از مصرف از سلامت آنها اطمینان كامل حاصل شود و در صورت مشاهده برآمدگی و فرورفتگی از مصرف آنها خودداری شود. قبل از مصرف غذاهای كنسروی حتما 20 دقیقه جوشانده شوند.

مدیر موسسه تغذیه ،سلامت و توسعه با تاكید بر ضدعفونی كردن سبزی‌ها قبل از مصرف، گفت: در صورتی كه نمی‌توان سبزی‌ها را ضدعفونی کرد، بهتر است آنها را آب پز کرده و سپس مصرف شوند. برای صرف غذا بهتر است به رستوران‌های معتبر که اصول بهداشتی بیشتر در آنها رعایت شده مراجعه شود. وضعیت بهداشت سالن، دستشویی‌ها، کارگران و ... تا حدی می‌تواند معیار ارزیابی سطح بهداشت رستوران باشد. بهتر است از مصرف برخی مواد غذایی مانند سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده و پیاز در مکان‌هایی که قابل اطمینان نیستند، خودداری شود.

این متخصص بهداشت عمومی و اپیدمیو لوژی تغذیه در پایان تاكید كرد كه در ایام عید نیز ورزش فراموش نشود. برای پیشگیری از اضافه وزن و شادابی بیشتر در این ایام بیش از سایر مواقع ورزش و تحرک بدنی لازم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha