خارش طولانی‌مدت چشم، قرنیه را درگیر می‌کند که در صورت تداوم و عدم درمان مناسب ممکن است باعث آسیب‌هایی در این ناحیه شود.

خارش چشم را جدی بگیرید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دایرکت، خارش چشم یک مشکل بسیار شایع است و معمولاً به دلیل آلرژی یا بیماری به نام سندرم چشم خشک ایجاد می شود. همچنین ممکن است خارش پلک‌ها، معمولاً در پایه مژه‌ها، و چشم‌ها و یا پلک‌های شما باشد.

علت خارش چشم چیست؟

شایع ترین علت خارش چشم آلرژی است. خارش چشم می تواند با قرار گرفتن در معرض گرده، خز حیوانات، کپک، کنه های گرد و غبار، لوازم آرایش یا قطره های چشمی ایجاد شود. بدن با ترشح هیستامین به محرک واکنش نشان می‌دهد و باعث گشاد شدن رگ‌های خونی در چشم و تحریک اعصاب می‌شود و در نتیجه چشم‌ها آبریزش پیدا می کنند. هنگامی که چشم ها به دلیل آلرژی قرمز می شوند، به آن ورم ملتحمه آلرژیک می گویند.

ورم ملتحمه آلرژیک که در زمان های خاصی از سال شایع تر است باعث آبریزش بینی، خاراندن گلو و عطسه می شود.

انواع دیگر آلرژی می تواند باعث خارش چشم شود. به عنوان مثال، بیماری به نام کراتوکونژونکتیویت آتوپیک باعث ایجاد التهاب در سطح چشم به دلیل حساسیت به یک ماده خاص می شود. بیماری دیگر، کراتوکونژونکتیویت بهاری (VKC)، باعث ایجاد التهاب در غشای سطح چشم می شود. این معمولا پسران جوان را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر اگزما، نوعی درماتیت دارید، اطراف چشمانتان نیز می تواند باعث خارش شود.

سایر علل خارش چشم عبارتند از:

  • سندرم خشکی چشم: زمانی که به اندازه کافی اشک تولید نمی کنید تا سطح چشم خود را مرطوب و راحت نگه دارد.
  • تماس با ماده ی شیمیایی: یک شی یا ماده شیمیایی که با چشم تماس پیدا کرده است.
  • بلفاریت: التهاب پلک ها که اغلب در اثر عفونت ایجاد می شود.
  • عفونت: عفونت ناشی از لنزهای تماسی
  • واکنش به یک دارو: مانند قرص های ضد بارداری، آنتی هیستامین ها، مسکن ها یا داروهای ضد افسردگی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

به پزشک مراجعه کنید اگر:

  • علائم شما بهتر نمی شود
  • ترشح غلیظ از چشمانتان دارید
  • چشمات به هم چسبیده است
  • شما نمی توانید چشم خود را باز نگه دارید
  • دید شما تغییر کرده یا تار شده است
  • چیزی در چشم احساس می کنید
  • می توانید هاله ای را در اطراف چراغ ها ببینید
  • نگاه کردن به نورهای روشن دردناک است
  • مردمک های شما اندازه های متفاوتی دارند
  • چشمای شما ورم کرده اس
  • چشمان دردناک دارید

خارش چشم چگونه درمان می شود؟

مهم است که به داروساز یا اپتومتریست خود مراجعه کنید تا علت خارش چشم شما را مشخص کند.

خارش ناشی از آلرژی را می توان با آنتی هیستامین یا قطره های ضد التهابی چشم کمک کرد. استفاده از اشک مصنوعی (قطره‌های چشمی که برای روان‌کردن خشکی چشم‌ها طراحی شده‌اند) برای شستن هرگونه آلرژن روی سطح چشم کمک می‌کند. گاهی اوقات ممکن است نیاز به مصرف یک آنتی هیستامین خوراکی داشته باشید.

اگر چیزی در چشم خود دارید، سعی کنید آن را با آب گرم یا محلول مخصوص چشم بشویید. اگر جواب نداد، باید ظرف 24 ساعت به پزشک مراجعه کنید.

خارش را با قرار دادن یک پارچه تمیز، سرد و مرطوب یا یک کیسه یخ روی چشمان بسته خود تسکین دهید. همچنین می توانید سعی کنید چشمان خود را با آب سرد بشویید. سعی کنید چشم های خود را مالش ندهید زیرا این کار باعث بدتر شدن خارش می شود و می تواند به آنها آسیب برساند.

اگر خشکی چشم دارید، با قرار دادن کاسه های آب در اطراف اتاق و یا دستگاه بخور، هوا را تا حد امکان مرطوب کنید.

آیا می توان از خارش چشم جلوگیری کرد؟

اگر خارش ناشی از آلرژی است، تشخیص دهید که به چه چیزی حساسیت دارید و آن را حذف کرده و یا تا حد امکان کنترل کنید. پزشک می تواند به شما کمک کند و در صورت نیاز به ارزیابی پیچیده تر، ممکن است شما را به یک متخصص ایمونولوژیست یا متخصص آلرژی ارجاع دهد. به عنوان مثال، مایت های گرد و غبار خانگی و خز حیوانات خانگی محرک های رایج آلرژی هستند. همچنین باید با پزشک خود در مورد اینکه آیا تغییر داروهایتان می تواند به جلوگیری از خارش چشم کمک کند یا خیر صحبت کنید.

سعی کنید از چیزهایی که می توانند چشم را تحریک کنند، مانند هوای خشک، باد، گرده گل، دود سیگار، گرد و غبار، مواد شیمیایی، بوی تند یا خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش اجتناب کنید. سعی کنید بیشتر اوقات پلک بزنید تا چشمان خود را مرطوب کنید.

خوردن یک رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی ویتامین A و اسیدهای چرب امگا 3 نیز می تواند کمک کننده باشد.

خاراندن چشم باعث بدتر شدن علائم می شود

فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: خارش طولانی‌مدت چشم، قرنیه را درگیر می‌کند که در صورت تداوم و عدم درمان مناسب ممکن است باعث آسیب‌هایی در این ناحیه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، مهدی رخصت یزدی گفت: مالیدن چشمی که می‌خارد یک واکنش طبیعی است، اما مالیدن چشم‌ها باعث آزاد شدن مقادیر بیشتر هیستامین و سایر واسطه‌های آلرژی می‌شود و درنتیجه موجب بدتر شدن علائم حساسیت می‌گردد. پس سعی کنید تا جایی که امکان دارد چشم‌ها را نمالید.

وی ادامه داد: یکی از شایع‌ترین شکل حساسیت چشمی ورم ملتحمه است. این بیماری اغلب در اثر حساسیت به گرده گل‌ها و گیاهان ایجاد می‌شود، به همین علت در فصل بهار و تابستان شایع‌تر است.

این فوق تخصص قرنیه افزود: گاهی اوقات مصرف برخی مواد غذایی حساسیت‌زا مثل تخم‌مرغ، آجیل، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، بادمجان، ادویه‌ها، شیر و ماهی ممکن است باعث بدتر شدن علائم پوستی و چشمی این بیماری شود. در این حالت حذف این مواد از رژیم غذایی به کنترل بیماری کمک می‌کند. به‌علاوه مواد حساسیت‌زای موجود در هوا مثل گردوخاک خانگی، کپک‌ها، مو و پرز حیوانات نیز می‌تواند باعث شدیدتر شدن علائم در افراد مبتلا شود. این نوع از حساسیت چشمی معمولاً با آب‌ریزش از بینی همراه است.

وی گفت: خارش، سوزش و قرمزی چشم‌ها و تورم پلک و ملتحمه همراه با آب‌ریزش می‌تواند از علل این بیماری باشد. معمولاً این علائم وقتی بیمار در معرض آفتاب مستقیم قرار می‌گیرد با شدت بیشتری همراه است.

در بعضی از مواد، این بیماری قرنیه را نیز درگیر می‌کند که در صورت تداوم و عدم درمان مناسب ممکن است باعث آسیب‌هایی در این ناحیه شود. در برخی موارد، این بیماری بعد از به سن بلوغ رسیدن بیمار، خودبه‌خود برطرف و درمان می‌شود.


وی افزود: جهت پیشگیری از بروز این علائم می‌توان از قطره‌های و داروهایی استفاده کرد. معمولاً پیشگیری در این نوع از حساسیت‌های فصلی مؤثر است و بیمار را دچار عوارض کمتری می‌کند. برای تشخیص و درمان مناسب و به‌موقع، توصیه می‌شود قبل از اوج گرفتن بیماری به پزشک متخصص مراجعه و درمان شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha