حضور زنان در لایه‌های مختلف مدیریتی در کشور از مطالبات اصلی فعالان و اندیشمندان حوزه زنان است. مطالباتی که تا امروز و با وجود تاکید فراوان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و پیگیری‌های معاونت زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری چندان موفقیت‌آمیز نبوده و حتی روند انتخاب فرمانداران زن که چندی پیش از سوی استانداری‌ها دنبال می‌شد، به دلایل عنوان‌نشده‌ای متوقف شد.

سلامت نیوز: حضور زنان در لایه‌های مختلف مدیریتی در کشور از مطالبات اصلی فعالان و اندیشمندان حوزه زنان است. مطالباتی که تا امروز و با وجود تاکید فراوان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و پیگیری‌های معاونت زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری چندان موفقیت‌آمیز نبوده و حتی روند انتخاب فرمانداران زن که چندی پیش از سوی استانداری‌ها دنبال می‌شد، به دلایل عنوان‌نشده‌ای متوقف شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، دیروز شهیندخت مولاوردی، معاون زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری در نشست هم‌اندیشی اهالی رسانه و این معاونت به مواردی مثل افزودن نقش زنان در قدرت اشاره کرد و به شائبه‌های مطرح شده درمورد بیمه زنان خانه‌دار، پاسخ داد. در این نشست علاوه‌بر او، هادی خانیکی و اعظم رادور استادان علوم ارتباطات نیز به کارکرد رسانه در ارتقای جایگاه زنان اشاره کردند.
مولاوردی به حضور زنان در مدیریت‌ها و تاکیدات رئیس‌جمهوری در این باره اشاره کرد و گفت: «از همان ابتدا هم رئیس‌جمهوری به این موضوع تاکید داشت و این موضع اصلی مطالبات اندیشمندان و نخبگان این حوزه نیز هست.»


او با اشاره به اینکه در دولت یازدهم وزیر زن برای وزارتخانه‌ای معرفی نشده بود به وضعیت بحرانی و فوق‌العاده بودن شرایط آن زمان اشاره کرد و گفت: «اکثر وزرایی که از سوی رئیس‌جمهوری انتخاب شدند، یک تا سه دوره تجربه وزارت داشتند. با این نگاه کابینه چیده شد و به زعم خود دولت فرصت آزمون و خطا در این شرایط وجود نداشت که البته همان زمان قبل از اینکه به معاونت زنان بیایم، در کسوت روزنامه‌نگار از این موضع انتقاد کردم.»


او به تلاش معاونت زنان در این زمینه و اصلاح نظام اداری کشور اشاره کرد و ادامه داد: «البته این مساله خیلی کند پیش می‌رود. در این زمینه پیش‌نویسی آماده می‌شود که حداقل شش تا هفت ماه وقت می‌برد. در این پیش‌نویس‌بندی گنجانده شد که حداقل 10 درصد در سال به تعداد مدیران زن اضافه کنیم و به‌عنوان یک شاخص در سه سال، 30 درصد مدیر زن داشته باشیم.


معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان با منتفی خواندن موضوع تاسیس وزارتخانه زنان گفت: «در شرایطی که دولت تا این میزان بزرگ و فربه است و خود دولت به دنبال کوچک‌سازی و چابک‌سازی است تاسیس وزارتخانه جدید منتفی است به‌طوری که می‌بینیم به همین دلیل تاسیس وزارت جوانان مستقل از وزارت ورزش منتفی شده است.»


او ادامه داد: «از سوی دیگر بحث ادغام معاونت زنان در یک وزارتخانه مثل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز نتایج خوبی ندارد، به نحوی که ما نتیجه منفی ادغام‌هایی از این دست را در ادغام حوزه‌های ورزش با جوانان می‌بینیم و شاهدیم که مسائل حوزه جوانان در حاشیه قرار گرفته است. قبل از ورود به این معاونت هم پیشنهادم این بود که معاونت نظارت راهبردی زنان و خانواده داشته باشیم و ماموریت آن در عنوان هم مشخص باشد.»


او در باره بالا بردن مشارکت زنان در انتخابات گفت: «در غیاب سازوکارهای قانونی برای حضور برابر زنان در انتخابات‌های مختلف باید تشکل‌ها و احزاب در این زمینه فعال شوند و ما از آنها می‌خواهیم در فهرست‌های انتخاباتی خود نقش پررنگ‌تری برای زنان ببینند. در این باره تلاش‌هایی هم برای حضور زنان از سوی معاونت برای تعیین سهم مشخص برای زنان در مجلس مطرح شد که از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد.»


او در پاسخ به اینکه خانه‌داری در هیچ جای دنیا شغل نیست و آیا پیشنهاد بیمه زنان خانه‌دار عملا ترغیب زنان به خانه‌نشینی و کم کردن رقیب برای اشتغال مردان نیست، گفت: «بیمه زنان خانه‌دار مربوط به ادوار گذشته است و از زمان تاسیس مرکز زنان این مساله مطرح شد و مطالبه‌ای ایجاد شد و به ناچار در دستور کار قرار گرفت. البته این بیمه مشمول همه زنان نمی‌شود و ما با تصویب آن دنبال این نیستیم که همه زنان را به خانه‌نشینی ترغیب کنیم. این بیمه شرایط خاصی دارد که شامل بخش محدودی از زنان خواهد بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha