شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 160489

بهانه پرونده امروز، یک جمله ساده و کوتاه اما عمیق و آزاردهنده است که بعضی ها از آن می نالند: «بعد از سال ها زندگی زیر یک سقف، همه چیز تکراری و ملال آور است!»

عشق مراقبت می خواهد

سلامت نیوز: بهانه پرونده امروز، یک جمله ساده و کوتاه اما عمیق و آزاردهنده است که بعضی ها از آن می نالند: «بعد از سال ها زندگی زیر یک سقف، همه چیز تکراری و ملال آور است!»

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: نتیجه؟ نتیجه این که اگر زن یا مردِ متعهد و خداترسی باشید، به همین زندگیِ ساکت ، معمولی و بی هیجان، همین شام خوردن های بی حرف و نگاهِ پای تلویزیون، همین تفریح و سفرهای جداگانه رضایت می دهید و دلخوش هستید به ظاهر آبرومند زندگی و بزرگ شدن بچه ها و آخر راه، فرسودگی و افسردگی است. اگر هم خدا نکرده آدم سطحی و خامی باشید، ممکن است بیرون از حریم خانه یک عشق جدید، یک ارتباط جذاب و هیجان انگیز را جست وجو کنید که تهش، بی آبرویی و پشیمانی است. اما این وسط، آدم های «خلاقی» هم هستند که راه سوم را انتخاب می کنند: با استفاده از خلاقیت شان، جانی دوباره به رابطه می دهند. خلاقیت، شاه کلیدِ ارتباط مثبت، موثر و متنوع با همسر است. خلاقیت در رابطه یعنی آگاهانه از خودمان بپرسیم: «من چطور می توانم به همسرم محبت کنم که تکراری و کسل کننده نباشد؟» البته اثبات عشق الزاماً به ابتکار نیازی ندارد و در عمل با صبر و فداکاری می توان ثابتش کرد منتهی ابرازش قطعاً برای تداوم شیرین زندگی زوج ها ضروری است.

اگر شما هم آدم خلاقی هستید و در جست و جوی روش هایی برای جلوگیری از تکراری شدن رابطه با همسر یا جان دادن دوباره به رابطه تکراری تان، پیشنهادهای امروز را دنبال کنید.

اصول را بدانید

هر چیزی، اصولی دارد و اصول تازه نگه داشتن رابطه زن و مرد در زندگی مشترک، به گفته روانشناسان و کارشناسان، دوری از هفت عادتِ مخربِ: «عیب جویی، گله و شکایت، سرزنش، غرزدن، تنبیه، تهدید و دادن حق حساب یا باج برای کنترل کردن دیگری» است و در عوض تلاش برای به کارگیریِ هفت عادتِ مثبتِ: «گوش سپردن، پذیرش، حمایت، تشویق، احترام، اعتماد و گفت و گوی همیشگی» است. همین حالا، صریح و صادقانه به رفتارهایتان در زندگی مشترک با همسرتان فکر کنید؛ تا به حال چند بار، چند صد بار آگاهانه یا ناخودآگاه رفتارهای مخرب داشته اید و چقدر به عادات مهرورزی پایبند بوده اید؟

ببخشید و بگذرید

اولین و مهم ترین قدم ایجاد تغییر و تنوع در زندگی مشترک و ارتباط خلاق با همسر، این است که خودتان و همسرتان را به خاطر اشتباهات و کوتاهی های گذشته ببخشید. شما مدتِ زیادی با هم بوده اید و خواسته یا ناخواسته، رفتار و کارهای ریز و درشتی داشته اید که عصبانی تان کرده، دلتان را شکسته، اشکتان را درآورده، اعتمادتان را خدشه دار کرده و خلاصه هنوز خاطره و ردی که از خود به جا گذاشته، آزارتان می دهد. از آن تجربه درس بگیرید و سعی کنید تکرار نشود اما دست از یادآوری و کینه ورزی و سرزنش بردارید.

بی توقع باشید

حالا که تصمیم گرفته اید آستین بالا بزنید و رابطه تان را شکل بدهید و مسیر زندگی مشترکتان را به دست کسالت و روزمرگی نسپارید و آن را با خلاقیت به دست بگیرید، لطفا دور برندارید و طلبکار نشوید. محبت، بی منتش دلچسب و دلنشین و تاثیرگذار است. اگر حداقل برای شروع، بی توقع محبت کنید، مطمئن باشید همسرتان کم کم متوجه تغییر رویه تان می شود و یک تکانی به خودش می دهد. ضمن اینکه لازم نیست همه خلاقیت و محبتتان را یک جا رو کنید و همه را در عرض یک هفته خرج کنید. آهسته و پیوسته پیش بروید. یک زندگی مشترک که هفت سال آرام آرام به ورطه تکرار افتاده، یک شبه رنگی و جذاب نمی شود.

اختلافات را از بین ببرید

اگر سال هاست یک سری اختلافات کوچک و پیش پا افتاده، به خاطر لجبازی دوطرفه، دره عمیقی بین شما و همسرتان ایجاد کرده، یک بار برای همیشه پا روی غرور کاذبتان بگذارید، بی خیالش شوید و کوتاه بیایید. داشتن دو خط موبایل، رمز گذاشتن روی تلفن همراه، برق لب زدن موقع بیرون رفتنِ از خانه، چت با همکاران نامحرم، ریختن پودر زیره توی مایه کتلت، شستن جوراب به محض رسیدن به خانه و امثال این ها، بی ارزش تر از آن است که هر بار باعث بگومگو و قهر و دلخوری شود. لطفا به خاطر آرامش خودتان و از دست نرفتنِ رابطه، با بزرگواری، آن کاری را انجام دهید که همسرتان را آرام، خوشحال و مطمئن می کند. از طرفی، همیشه عادات و رفتارهای ریزی وجود دارد که برای همسرتان جذاب است. وقتی سردرد دارد، شقیقه هایش را ماساژ می دهید؟ وقتی عصبی است، پشتش را می خارانید؟ از مرتب کردن تختخواب بدش می آید و آن کار را شما انجام می دهید؟ آفرین. ادامه بدهید.

ظاهرتان را دریابید

همسر شما، روز اول که فرصت انتخاب داشته، شما را با همین چهره و فیزیک انتخاب کرده؛ پس مشکلی با ظاهر شما ندارد. منتها مدت ها گذشته، غبار گذشت زمان و بالارفتن سن بر چهره و موهایتان نشسته و کار سنگین روزانه، بیماری یا زایمان، تاثیر غیرقابل انکاری روی ظاهرتان داشته. البته که با همین ظاهر هم خوب و دوست داشتنی هستید و هر تار موی سفید و هر چروکِ ریز گوشه چشمتان، یادآور یک خاطره، یک فداکاری، یک روز یا شبِ سخت است که در همین زندگی پشت سر گذاشته اید. اما باور کنید ظاهر جذاب، خیلی مهم و تاثیرگذار است. لازم نیست ولخرجی کنید یا وقت زیادی بگذارید. کافی است مثل روزهای اول آشنایی، روی مرتب دوش گرفتن، لباس مناسب و هماهنگ پوشیدن، خوشبو بودن و... حساس باشید؛ همین.

با هم تنها باشید

اگر بعد از گذشت چندین سال از زندگی مشترک، سرتان گرمِ بچه داری و مهمانی های خانوادگی و رفت و آمد دوستانه شده، اگر تنهایی هایتان کمرنگ شده، اگر مدام و مرتب دور و برتان شلوغ است و فرصت یک نگاه، بیان یک جمله مهربانانه از ته دل و یک نوازش ساده را ندارید، وقتش است از پدر و مادر یا دوستانتان بخواهید هر چند وقت یک بار، در حد چند ساعت، بچه را نگه دارند تا شما با همسرتان تنها باشید. از آن طرف، به هم قول بدهید که این تنهایی را فقط به خودتان اختصاص بدهید، نه کار و تماس و چت و تلویزیون. مهم نیست از این چند ساعت برای حرف زدن و بحث های جدی که در حضور بچه امکان ندارد استفاده می کنید یا فقط یک فنجان چای می نوشید و کنار هم استراحت می کنید. مهم این است که شما لحظاتی را، بی اینکه نگران غذا و دستشویی و خواب بچه باشید، بی اینکه صدای گریه نوزادتان یا برنامه های تلویزیون خانه را بلرزاند، بی اینکه تلفن و موبایل مدام زنگ بزند، با هم گذراندید.

یاد قدیم ها به خیر!

شما و همسرتان خاطرات ریز و درشت زیادی از روزها و سال های اول با هم بودنتان دارید. خاطراتی که یادآوریشان، یک لبخند قشنگ روی لب هایتان یا یک پرده اشک شوق، روی چشم هایتان می آورد. هر از گاهی به خودتان فرصت خاطره بازی بدهید. دیدن عکس های قدیمی، خواندن نامه ها و یادداشت های قدیمی و حرف زدن درباره خاطرات ساده و شیرین قدیمی، غبار کدورت را از دل هایتان می گیرد و یادتان می آورد برای رسیدن به این نقطه از زندگی، چه مسیر دشواری پشت سر گذاشته اید و این آدمی که به عنوانِ همسر کنار شما نشسته، همان کسی است که یک روزی آرزویش را داشته اید. پس قدرش را بدانید.

غافلگیرانه محبت کنید

این روزها بیشتر زن و شوهرها به ارزش و اهمیت یادآوری روزهای مهمی مثل روز تولد طرف مقابل یا سالگرد ازدواج واقفند و حتی اگر برنامه خاصی مثل تهیه گل و شیرینی و هدیه تدارک نبینند، یک تبریک صمیمانه را از هم دریغ نمی کنند. منتها گاهی باید بی بهانه محبت کرد. محبت بی بهانه، در لحظه ای که همسرمان انتظارش را ندارد، خیلی شیرین و تاثیرگذار است. یک شاخه گل، یک کتاب صوتی، یک خوراکی هیجان انگیز، یک شمع خوشبو و فانتزی، یک جعبه مدادرنگی، یک غذای خوشمزه و غیرمعمول، چاپ یک عکس خاطره انگیز، اشتراک یک ساله مجله موردعلاقه همسر، یک جفت گوشواره رنگی، بلیت یک کنسرت یا تئاتر و... هدیه های ریزی است که شادی و هیجان عمیقی به لحظه های زندگی مشترکمان می بخشد.

سرزنده باشید!

عقل، سواد، تجربه و پختگی به جای خود، اما گاهی هم آدم دوست دارد شیرین بازی دربیاورد و یک نفر پایه شیرین بازی هایش باشد و چه کسی بهتر از همسر؟ برای هم روی آینه پیغام بنویسید. وقتی طرف مقابل سرِ کلاس است، برایش خوراکی ببرید و لوسش کنید. اسباب بازی های موردعلاقه همدیگر را بخرید و بخندید و ذوق کنید. همینطور که بستنی قیفی تان را لیس می زنید، قدم بزنید و با هم باشید. موزیک ها و کلیپ های بامزه برای هم دانلود و ایمیل کنید. به زبانِ ساختگی تان با هم حرف بزنید. بی خبر، تصویر پشت زمینه تبلت و لپ تاپ طرف مقابل را با عکس های دونفره تان عوض کنید. گاهی، دوستانش را به خانه دعوت کنید. بازی های دونفره انجام دهید. اخبار جالب را با هم در میان بگذارید. با کلی تخمه، نوشیدنی و جیغ و هیجان، مسابقه فوتبال و والیبال تماشا کنید. یک سفر هیجان انگیز دونفره تدارک ببینید. از هم و با هم عکاسی کنید. برای هم در شبکه های اجتماعی، پیغام بگذارید. در طول روز با هم چت کنید. آلبوم موسیقی یا کتابی قدیمی را که همسرتان مدت ها دنبالش می گشته، پیدا و برایش پست کنید. کنار هم بنشینید و رویاپردازی کنید و... خلاصه گاهی سرخوش باشید. باور کنید همین کارها، همین خنده های از ته دل، همین بی خیالی ها، تاثیر عمیقی روی صمیمیت و همدلی تان می گذارد.

جا نمانید!

تعارف که نداریم؛ همه آدم ها، زن و مرد، دوست دارند همسرشان پا به پایشان رشد کند تا هم حرفشان را بفهمد و موقعیتشان را درک کند، هم مایه افتخار و سربلندی شان در خانواده و اجتماع باشد. بخش مهمی از همسرداری، جانماندن از همسر در مسیر رشدِ تحصیلی، کاری، مالی و مهارت های اجتماعی است. گاهی آقایان به خاطر گرفتاری های کاری و مسئولیت تامین معاش خانواده، در جا می زنند، گاهی هم خانم ها به خاطر مسئولیت های مادرانه، از همسرشان جا می مانند. این جاماندگی در بلند مدت، هم به دور شدن زوجین از هم دامن می زند و هم به خستگی و دلزدگیِ آن طرفی که همیشه از خودش و خواسته هایش گذشته و به اصطلاح نردبان رشد همسرش شده است. در یک زندگی موفق و ایده آل، زمینه و امکان رشد برای هر دو طرفِ رابطه به یک اندازه مهیاست. از این زمینه ها استفاده کنید. مهم نیست در مقطع بالاتر تحصیلی درس بخوانید یا یک مهارت جدید بیاموزید؛ مهم نیست با مطالعه جدی، فهم و سوادتان را بالا می برید یا با تلاش و پشتکار، در کارتان موفق می شوید. مهم این است که درجا نزنید و در مسیر رشد باشید و مسیر رشد همسرتان را هم هموار کنید.

از الگوها الهام بگیرید

افسانه های قدیمی، قصه های هزار و یک شب، غزلیات پرشور حافظ، داستان های عاشقانه و از همه مهم تر، روایت های واقعیِ زندگی پدربزرگ و مادربزرگ ها که سرشار از عشق و دلباختگی، تعهد و وفاداری، گذشت و صبوری است، الگوهای خوبی برای به سلامت و با نشاط گذشتن از مسیر زندگیِ مشترک و الهام بخشی برای ساختن یک زندگیِ گرم و شیرین هستند. از آن ها غافل نشوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha