یک متخصص جراحی و لاپاروسکوپی گفت: کفش نامناسب و افزایش وزن از علل ابتلا به خار پاشنه است.

سلامت نیوز:یک متخصص جراحی و لاپاروسکوپی گفت: کفش نامناسب و افزایش وزن از علل ابتلا به خار پاشنه است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر غلامرضا زمانی گفت: خار پاشنه، زایده‌ای استخوانی است که در استخوان پاشنه پا پدید می‌آید.
وی با بیان اینکه مچ پای انسان مرکب از هفت استخوان است که بزرگ‌ترین آن‌ها استخوان پاشنه است، افزود: گاهی در این استخوان، یک زایده خار مانند تشکیل می‌شود که دردناک شده و می‌تواند در راه رفتن اختلال ایجاد کند.


این متخصص جراحی و لاپاروسکوپی اظهار کرد: مهم‌ترین علت دردهای پاشنه، خار پاشنه است، اما جالب اینجاست که این درد به علت خار بوجود نمی‌آید؛ در واقع درد را‌ همان چیزی به وجود می‌آورد که باعث به وجود آمدن خار پاشنه است.


زمانی، با بیان اینکه خار پاشنه در اثر التهاب فاسیای کف پا ایجاد می‌شود، ادامه داد: فاسیای کف پا، یک باند پهن است که در کف پا از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می‌شود، اگر به هر علت، فاسیا ملتهب شود و این التهاب طول بکشد، می‌تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا شود. این رسوب غیرطبیعی کلسیم، به شکل یک زائده کوچک خارمانند است که به آن خار پاشنه گفته می‌شود. خار پاشنه به خودی خود دردناک نیست بلکه درد، ناشی از کشیدگی فاسیا است.


وی تصریح کرد: علت بروز این بیماری، وارد آمدن فشار یا آسیب به بافت پاشنه پاست که به التهاب فاسیای کف پا و استخوانی شدن بست‌های کف پا منجر می‌شود.
این متخصص جراحی و لاپاروسکوپی، اضافه وزن، افزایش ناگهانی وزن در دوران بارداری، صاف بودن کف پا، التهاب مفاصل کف پا، پوشیدن کفش نامناسب و ایستادن به مدت طولانی را از علل بروز این بیماری برشمرد.


زمانی، استراحت و کاهش وزن را اصول درمانی خار پاشنه ساده عنوان کرد و انجام ورزش‌هایی از جمله کشش فاسیای کف پا، کشش تاندون آشیل، گرفتن خودکار با پا و نوشتن حروف الفبا با انگشت بزرگ پا، استفاده از آب گرم، استفاده از یخ و کفی مخصوص کف پای صاف را در درمان خار پاشنه موثر دانست.
وی خاطرنشان کرد: پس از بهبودی، توصیه به استفاده طولانی از پد پاشنه و ورزش‌های کششی، مصرف کمتر چربی‌ها و افزایش مصرف ویتامین C می‌شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha