مشكلات و ناهنجاری های پا و مچ پا به دلیل تاثیراتی كه بر روی تعادل و راه رفتن افراد می گذارند، در طولانی مدت می توانند باعث ایجاد كمردرد شوند.

غلامرضا بابایی و جمعی از همکارانش در دانشگاه علوم پزشکی سمنان در پژوهشی به بررسی ارتباط كمر درد مزمن با ناهنجاری های پا در دو گروه افراد سالم و مبتلا به كمر درد مكانیكی پرداخته ‌اند.

درد ناحیه ستون فقرات یا كمردرد از درد های شایع در تمام جوامع است. اگرچه ارتباط كمردرد با مشكلات پا دور از ذهن به نظر می رسد، ولی با علم به این مطلب كه هر كدام از اجزای پا، در تعادل بدن نقش دارند و تعادل بدن با همكاری عضلات، ارتباط مستقیم دارد، هرگونه خلل در اجزای پا می تواند به نحوی بر نیروهای وارده بر عضلات اثر گذاشته، باعث تغییر در آن ها شود.

این پژوهش به صورت مورد-شاهدی با بررسی ارتباط بین كمر درد با مشكلات پا (هالوكس والگوس، هالوكس رژیدوس، كف پای صاف، كوتاهی عضلات پشت ساق پا) و ابعاد پا، در دو گروه افراد سالم و مبتلا به كمردرد مزمن مكانیكی انجام شده است.

یافته های حاصل از این پژوهش نشان می دهد كه ارتباط معنی داری بین افزایش زاویه و الگوی شست پا، سفتی شست پا، صافی قوس كف پا و كوتاهی عضله سولئوس با كمردرد مزمن وجود دارد؛ اما ارتباطی بین ابعاد پا (پهنای پای راست) و كوتاهی گاستروكنمیوس با كمردرد مشاهده نشد.

به نظر می رسد با توجه به این یافته‌ها می توان نتیجه گرفت كه مشكلات و ناهنجاری های پا و مچ پا به دلیل تاثیراتی كه بر روی پوسچر، تعادل و راه رفتن فرد می گذارند، می‌توانند در طولانی مدت باعث ایجاد كمردرد شوند.

خلاصه این مقاله در مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha