سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 175865

در این برنامه میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت و نیز محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری برای بررسی این مسئله روی خط برنامه آمدند اما محمد میرزابیگی که در ابتدای برنامه حضور پیدا کرده بود ظاهرا پس از اطلاع از حضور شریفی مقدم تلفن خود را قطع کرد و دیگر حاضر به پاسخگویی برای حضور در این برنامه رادیویی نشد و البته وی دلیل انصراف از حضور خود را جلوگیری از دو دستگی میان پرستارن عنوان کرد.

انصراف میرزابیگی از حضور در برنامه رادیویی

سلامت نیوز:برنامه رادیویی "صبح و گفت وگو" رادیو گفت وگو امروز در حالی به روی آنتن رفت که معاون پرستاری وزارت بهداشت از حضور خود در این برنامه انصراف داد و حاضر به پاسخگویی درباره مشکل بیکاری پرستاران در کشور نشد.

به گزارش سلامت نیوز،برنامه امروز"صبح و گفت وگو" رادیو گفت وگو به بحث کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان ها و بیکاری پرستارها در کشور و اختلاف نظر معاون پرستاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری درباره آمار بیکاری پرستاران اشاره داشت.

از یک طرف اخیرا میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت اعلام کرده حداقل 100 هزار پرستار در کشور نیاز داریم اما پرستار جویای کار به معنی واقعی کلمه در کشور نداریم اما محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفته در کشورمان 14 هزار پرستار جویای کار داریم و عنوان کرده بیمارستان های کشور از کمبود شدید پرستار رنج می برند و این به خاطر این است که وزارت بهداشت مشکل کمبود بودجه دارد و مجوز استخدام پرستاران را نیز ندارد.

در این برنامه میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت و نیز محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری برای بررسی این مسئله روی خط برنامه آمدند اما محمد میرزابیگی که در ابتدای برنامه حضور پیدا کرده بود ظاهرا پس از اطلاع از حضور شریفی مقدم تلفن خود را قطع کرد و دیگر حاضر به پاسخگویی برای حضور در این برنامه رادیویی نشد و البته وی دلیل انصراف از حضور خود را جلوگیری از دو دستگی میان پرستارن عنوان کرد تا برنامه به صورت گفتگو تنها با محمد شریفی مقدم ادامه پیدا کند.

شریفی مقدم در پاسخ به این سئوال مجری برنامه که اخیرا اعلام کرده اید 14 هزار پرستار جویای کار در کشور داریم ،مستنداتی برای این اظهارات خود دارید؛گفت:«کمبود پرستار در بیمارستان واضح است. وزارت بهداشت برای توجیه این کمبودها ، علت را نبود پرستار جویای کار اعلام کرده و اظهار داشته پرستار جویای کار نداریم که این خلاف واقع است.نظام پرستاری جهت اثبات این ادعای خود یک فراخوانی داد که طی آن 14 هزار نفر ثبت نام کرده اند که اطلاعات پرستاران بیکار را به برخی از رسانه ها ارائه کرده ایم.علت عدم به کارگیری نیروی پرستاری جویای کار در اکثر شهرستان ها نبود بودجه است.»

وی در پاسخ به اینکه آیا این تعداد نیروی بیکار حاضر هستند در هر شهرستانی کار کنند،گفت:«به جز تهران در تمام شهرستان ها بیکار هستند. مثلا در کرمان دو سه ماه پیش چون دانشگاه مازاد نیرو داشت 100 پرستار را اخراج کرد و وزارت بهداشت اعلام می کند که قرارداد این پرستاران به اتمام رسیده است.آقای میرزابیگی گفته اند نمی توانیم این نیروها را جذب کنیم.از نظر ما این پرستاران بیکار شده اند.در تمام کشور همین روند وجود دارد به عنوان مثال در کهگیلویه و بویراحمد پرستاران شرکتی چهارماه حقوق نگرفته اند و شرایط کاری آنها نامطلوب است.»

شریفی مقدم در پاسخ به این سئوال که با توجه به بودجه های مناسبی که در سال های 92 و 93 به حوزه سلامت اختصاص پیدا کرده و نیز لایجه بودجه 95 و توجه برنامه ششم توسعه به سلامت، چرا در این شرایط پرستاران باید بیکار باشند؛گفت:« علت عدم بکارگیری پرستاران هم نبود بودجه و هم نبود مجوز است.پرستاران انتظار دارند به صورت رسمی استخدام شوند اما وزارت بهداشت نتوانسته مجوزهای لازم را بگیرد.حتی در شهرستان ها با وجودی که پرستاران حاضر به کار با وجود شرایط نامناسب را دارند اما وزارت بهداشت توان بکارگیری آنها را به دلیل کمبود بودجه ندارد. وزارت بهداشت فرافکنی کرده و نمی تواند به افکار عمومی پاسخ دهد.طرح تحول طرح خوبی بوده اما بودجه در بخش های خاصی هزینه شد و برای مردم مناطق محروم و یا حل مشکل پرستاران هزینه نشده است.»

وی در پاسخ به اینکه مشکل بیکاری پرستاران چطور حل می شود؟ آیا با تغییر آیین نامه و بخشنامه این مشکل حل شدنی است یا صرفا با اختصاص بودجه برطرف می شود؛گفت:«ما از ده هزار نفر از پرستاران کشور نظرسنجی کردیم درباره طرح تحول که بیش از 95 درصد پرستاران از وضعیت خود ناراضی هستند.نارضایتی پرستاران به اوج رسیده است.ما با کسی دعوا نداریم و کمبود پرستار مشکل مردم است و باید خدمات مناسب را بگیرند.کمبود کادر پرستاری به مردم خسارت حتی به حد مرگ و میر به مردم می زند.این مشکل با بخشنامه حل نمی شود.»

شریفی مقدم افزود:«آمادگی داریم اسامی 14 هزار پرستار جویای کار را به وزارت بهداشت ارائه کنیم اما باید نگاه وزارت بهداشت به بدنه پرستاری عوض شود. عدم توجه به این حرفه آسیب می رساند. افرادی که می خواهند جذب شوند جای خود دارند ولی وزارت بهداشت توان حفظ پرستاران شاغل را هم ندارند و می بینیم پرستاران با 10 تا 15 سال خدمت ، ترک خدمت می کند و خانه نشینی را ترجیح می دهند.»

 وی تاکید کرد:«مهمترین مشکل برای حل بیکاری پرستاران بودجه است اما فقط این مسئله نیست نگاهی که در وزارت بهداشت است نگاه فرادست به فرودست به جامعه پرستاری است که باید این نوع نگاه عوض شود.مشکل ما با تصمیم گیرندگان و کسانی است که اختیار دارند و می توانند مشکلات پرستاری را حل کنند.رییس سازمان نظام پرستاری به عنوان نماینده 200 هزار نفر جامعه پرستاری ، دو سه بار تقاضای ملاقات با وزیر بهداشت کرده. فکر می کنم دور وزیر را لایه هایی گرفته اند که اجازه نمی دهند این ارتباط برقرار شود. »

وی در پایان تاکید کرد:«نظام پرستاری یک نهاد صنفی و مردمی است و ما دغدغه مردم را داریم. هدف دفاع از حقوق مردم است اما باید موانع خدمتی پرستاران رفع شود که بتوانند به مردم خدمت ارائه کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بیکار ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    2 0
    با کارشناسی فوریتهای پزشکی در همدان بیکارم.در فراخوان سازمان نظام پرستاری هم ثبت نام کردم.نمیدونم چرا وزارت بهداشت بابت بیکاری پرستارا و فوریتها شهرستانها طفره میره!؟؟؟