پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
کد خبر: 176050

کارشناس معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مشکلات و هزینه های زیاد بیماران مبتلا به سلیاک، خواستار قرار گرفتن این بیماری در گروه بیماری های خاص شد.

سلامت نیوز: کارشناس معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مشکلات و هزینه های زیاد بیماران مبتلا به سلیاک، خواستار قرار گرفتن این بیماری در گروه بیماری های خاص شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، فرید نوبخت روز پنجشنبه در اولین همایش بیماری سلیاک افزود: در صورتی که این بیماری در گروه بیماری های خاص قرار گیرد، مورد حمایت دولتی قرار خواهد گرفت و اعتباراتی برای آن درنظرگرفته می شود؛ بنابراین با توجه به درخواست های مکرر بیماران سلیاکی با تمام توان در تلاش هستیم تا این امر محقق شود.
وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد یک میلیون مبتلا به سلیاک در کشور وجود دارد که با توجه به هزینه بالای نیازهایشان، مشکلات زیادی دارند که بخشی از مشکلات حوزه سلامت محسوب می شود.
نوبخت گفت: در حال بررسی وضعیت و ساماندهی این بیماران در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم تا اعتبارات مراکز پژوهشی و تحقیقاتی که در زمینه سلیاک فعالیت می کنند به طور متناسب در اختیار آنها قرار گیرد.

*** بیماری سلیاک
بیماری سلیاک با نام انگلیسی Coeliac disease یک اختلال خودایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی (ارثی) است. در صورتی که بیماران مبتلا به سلیاک پروتئینی از دسته گلوتن (gliadin) راکه در برخی از غلات مانند گندم، جو، چاودار و گاه جوی دوسر وجود دارد، مصرف کنند دچار علایم عدم تحمل می شوند.
اسهال، کاهش وزن، دل درد، تهوع و گاهی یبوست برخی علائم این بیماری هستند.
اغلب موارد بیماری سلیاک، ژنتیکی است. بیماری سلیاک واگیردار یا سرطانی نیست . این بیماری معمولا به هنگام دوران شیرخوارگی یا اوایل کودکی (دو هفتگی تا یک سالگی ) آغاز می شود.
امکان دارد علایم هنگامی ظاهر شوند که کودک برای اولین بار شروع به خوردن غذاهای حاوی گلوتن می کند. در بزرگسالان، علایم ممکن است به تدریج و در مدت چند ماه یا حتی چند سال پدیدار شود.
بر این اساس اولین همایش بیماری سلیاک با محورهای اپیدمیولوژی، علائم و عوارض بیماری، تازه های تشخیص، معرفی درمان های جدید جایگزین، راهکارهای استفاده از رژیم غذایی بدون گلوتن، معرفی مراکز معتبر تهیه موادغذایی بدون گلوتن در ایران و ارائه خدمات ویژه به بیماران شرکت کننده با حضور متخصصان این رشته در پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الهام IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    پس چرا قرارنگرفت جز بیماری خاص