جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 178827

سلامت نیوز: مشاور دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی معاونت علمی و فناوری گفت: ایران در تولید علم حوزه علوم اعصاب توانسته رتبه ۲۴ را به خود اختصاص دهد و با کشور ترکیه همواره درحال رقابت باشد.

محمد تقی جغتایی، در گفتگو با مهر، با اشاره به آخرین رتبه علمی کشور در حوزه علوم شناختی گفت: ایران، از لحاظ تولید علم در حوزه علوم اعصاب رتبه ۲۴ دنیا را به خود اختصاص داده است.

به گفته مشاور دبیر ستاد توسعه علوم شناختی، گرایش های علوم اعصاب در کشور های مختلف، متفاوت است و در کشور ما تنها ۵ گرایش دارد.

وی افزود: علوم شناختی، علوم سلولی، علوم مولکولی، علوم رفتاری، علوم محاسباتی از گرایش های علوم اعصاب در کشور هستند که در هر یک از این بخش ها رتبه علمی متفاوتی داریم و از نظر پیشرفت با برخی کشورها برابری می کنیم.

جغتایی با اشاره به رتبه های برخی بخش های علوم اعصاب بر اساس رتبه بندی « SJR »، خاطر نشان کرد: ایران در بخش علوم رفتاری رتبه ۱۸، بخش روانپزشکی زیستی رتبه ۲۱، بخش علوم اعصاب سلولی مولکولی رتبه ۲۰، درعلوم شناختی رتبه ۳۳، در بخش علوم اعصاب تکاملی رتبه ۲۵، در گرایش نورولوژی رتبه ۲۶ در دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه رتبه کشور ما در حوزه علوم اعصاب سلولی، مولکولی، رفتاری، علوم شناختی و نورولوژی از کشور ترکیه بالاتر است، اظهار داشت: از سوی دیگر کشور ترکیه در بخش علوم اعصاب تکاملی رتبه ای بالاتر از ایران دارد.

به گفته مشاور دبیر ستاد توسعه علوم شناختی اظهار داشت: در کل، کشور ترکیه رقیب اصلی ایران در منطقه محسوب می شود و با وجود اینکه در برخی گرایش ها از کشور ما رتبه بالاتری دارد، توانسته ایم مقام اول را در حوزه علوم اعصاب نسبت به این کشور به خود اختصاص دهیم.

ضرورت برنامه ریزی جدی در راستای پیشرفت در حوزه علوم اعصاب

رئیس بانک مغزی کشور با تاکید بر اینکه برای پیشرفت در حوزه علوم اعصاب و پشت سر گذاشتن کشورهای دیگر در تولید علم باید برنامه ریزی هایی داشته باشیم، اظهار داشت: ما در برخی از حوزه ها نیاز به تربیت نیروی انسانی داریم و این بدان معنا نیست که دوره دکتری راه اندازی کنیم بلکه بدین معناست که بتوانیم بخش هایی از نیروهای موجود را در حوزه های تخصصی آموزش دهیم.

جغتایی افزود: باید سعی کنیم پزشکان فارغ التحصیل رشته علوم اعصاب را تشویق به ادامه تحصیل در این حوزه کنیم؛ زیرا در حال حاضر پزشکان بیشتر به بخش های بالینی می روند؛ همچنین باید جاذبه های این رشته افزایش داشته باشند تا فارغ التحصیلان به سمت رشته علوم اعصاب بروند.

وی با اشاره به روش های دیگر برای پیشرفت در حوزه علوم اعصاب گفت: همچنین لازم است که شبکه های تحقیقاتی بین رشته ای در کشور راه اندازی شوند تا بتوانیم پیشرفت در حوزه علوم اعصاب را شاهد باشیم؛ این امر نیاز به همت دانشگاهها، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان مدیریت برنامه ریزی و حمایت دولت دارد.

مشاور دبیر ستاد توسعه علوم شناختی اظهار داشت: شبکه های تحقیقاتی موجود در کشور، حمایت شده و سازمان یافته نیستند، چون حوزه علوم اعصاب بین رشته ای است.

وی با تاکید بر اینکه باید منابع بیشتری به این حوزه اختصاص یابند، افزود: رشته علوم اعصاب، نیاز به آزمایشگاههای مجهز دارد، ولی در عین حال این آزمایشگاه ها در کشور محدود هستند.

جغتایی با بیان اینکه اکنون این آزمایشگاه ها در دانشگاههای برتر هستند، افزود: اگر این دانشگاهها توسط دولت حمایت شوند ارتباطی بین دانشگاههای علوم پزشکی و غیر پزشکی برقرار می شود که در این صورت می توان شاهد پیشرفت حوزه علوم اعصاب در کشور بود.

وی با تاکید بر اینکه البته نقش ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی موثر بوده است، گفت: همچنین ضروری است که ستاد علوم شناختی هم تقویت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha