سنگ مردار یا همان سنگ مرداب در بسیاری از عطاری‌ها، برخی فروشگاه های آنلاین و بویژه در مترو به عنوان ماده‌ای جهت رفع بوی عرق دست و پا تبلیغ شده و به فروش می‌رسد. این پودر قادر به رفع بوی بد بدن است اما به دلیل وجود سرب به شدت سمی است و ترکیبات اکسید سرب موجود در این ماده، از طریق پوست وارد بدن می‌شوند.

مردار سنگ سرطان زاست

به گزارش سلامت نیوز، محققان می‌گویند پودر سنگ مرداب عامل ایجاد سرطان است و استفاده از آن عوارض بسیاری برای بدن دارد. این ماده باعث ایجاد حساسیت پوستی می‌شود همچنین باعث افزایش فشار خون شده و با تاثیرات سوء بر سیستم خونساز بدن سبب آنمی می‌شود. علاوه بر این با تاثیر بر دستگاه گوارش باعث یبوست، دردهای شکمی و تهوع می‌شود.

همچنین اکسید سرب موجب حساسیت چشم و سیستم تنفسی شده و می تواند بر روی بافت لثه، سیستم عصب مرکزی، کلیه و سیستم تولید مثلی اثر منفی بگذارد.

این محصول به هیچ وجه مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیست و نباید فریب تبلیغات و ادعاهای فروشندگان این ماده را بخورید.

عوارض مردار سنگ از فواید آن بسیار بیشتر است لذا باید از مصرف این ماده خطرناک خودداری کنید.

اعظم طباطبایی کارشناس آزمایشگاه سنجش فلزات، می گوید: یکی از خطرناک ترین مواد برای سلامت افراد را استفاده از ماده هایی به نام مردار سنگ و زاج سفید برای رفع بوی عرق بدن دانست و تاکید کرد: مردار سنگ حاوی ماده ای به نام Pbo یا سرب اکساید است که با جذب پوستی بسیار بالا در طولانی مدت می تواند منجر به تحریک یا سوختگی در پوست بدن شود.


وی ادامه داد: سنگ زاج سفید نیز دارای سولفات مضاعف پتاسیم و آلومینیوم است که تهدیدی جدی برای سلامت افراد محسوب می شود.


طباطبایی اظهار کرد: به دلیل رواج مصرف مردار سنگ و زاج سفید درمیان مردم این تحقیقات از سوی دفتر پایش سازمان محیط زیست برای سنجش خطرات این محصولات صورت گرفته است.


وی سیر، کلم، جعفری، گشنیز، سبوس برنج و نخود فرنگی را ازجمله خوراکی هایی برشمرد که به دفع مواد زائد و سمی از بدن انسان کمک می کند.


وی درباره فلزات سنگین توضیح داد: فلزات سنگین به مجموعه ای از فلزها و شبه فلزهایی که دارای چگالی بیش از 5 گرم بر سانتیمتر مکعب هستند اطلاق می شود، میزان کم این فلزات برای بدن انسان ها ضروری است اما افزایش آنها در بدن منجر به تولید آلودگی های بسیار مضر و خطرناک خواهد شد.


وی افزود: معضل اصلی از جایی آغاز می شود که آلاینده های غیر آلی برخلاف آلاینده های آلی تجزیه ناپذیر هستند و در بدن متابولیزه و دفع نمی شوند و به نوعی منجر به تجمع زیستی در بدن انسان می شوند.


طباطبایی با اشاره به اینکه اختلالات عصبی از جمله عوارض ناشی از فلزات سنگین بر انسان است اظهار کرد: دو منشاء طبیعی همچون جنگل سوزی و انسانی همچون پلاستیک، زباله سوزهای شهری و پسماندهای صنایع فلزی مهمترین منابع آلاینده محیط زیست در ارتباط با فلزات سنگین هستند.

همچنین مقاله ای تحت عنوان "گزارش مورد؛ مسمومیت با سنگ مرداب" در اینباره به انتشار رسیده است که می توانید از اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha