یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه انتقاد کرد و گفت: تا زمانی که این ستاد مهر محرمانه را اقدامات خود برندارد و شفاف‌سازی نکند، امکان ارائه نظر متخصصان وجود نخواهد داشت.

سلامت نیوز:یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه انتقاد کرد و گفت: تا زمانی که این ستاد مهر محرمانه را اقدامات خود برندارد و شفاف‌سازی نکند، امکان ارائه نظر متخصصان وجود نخواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مهدی یاسی  با اشاره به ضرورت شفاف‌سازی طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در روند فعالیت ستاد احیا خلاء حضور صاحب‌نظران وجود دارد و اقدامات ستاد شفاف نیست.

عضو سابق ستاد احیای دریاچه ارومیه با انتقاد از منحل شدن این کمیته راهبری ستاد احیا، اظهار کرد: در ابتدای کار ستاد احیای دریاچه ارومیه، کمیته راهبری به منظور رصد اقدامات انجام شده، بررسی طرح‌ها از لحاظ پیشرفت درست در حین اجرا و تاثیرگذاری اقدامات بر احیای دریاچه ارومیه وجود داشت ولی بعد منحل شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه باید به طور مستمر مجموعه گزارشات فنی و علمی مرتبط با طرح‌های احیای دریاچه را بر روی سایت خود قرار دهد، افزود: در این صورت متخصصان و صاحب‌نظران مختلف به طور مستقیم در جریان نحوه انجام کارها قرار گرفته و در مورد آنها اظهار نظر می‌کنند. طرح پایش نیز اساسا به معنای تایید کارهای ستاد احیای دریاچه ارومیه نیست، بلکه دستیابی مستقیم متخصصان به گزارشات فنی و مستند است.

ستاد احیای دریاچه ارومیه گزارش طرح‌ها را در معرض عموم قرار دهد

وی با بیان اینکه آگاهی کارشناسان از وضعیت دریاچه ارومیه نباید به طور غیر رسمی و یا از طریق شایعات باشد، افزود: آزادسازی آب از سدها خبر خوبی است ولی نحوه مدیریت و میزان آب دریافتی دریاچه گزارش‌هایی است که از سوی ستاد ارائه نمی شود. در حالی که باید حجم آب رها شده، حجم آب جریان یافته در پایین دست رودخانه، میزان برداشت‌های غیرمجاز، سهم ورودی دریاچه ارومیه گزارش شود. به طور کلی خواسته اساسی آنست که اثربخشی طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه گزارش شود و در سایت این ستاد به معرض عموم گذاشته شود.

یاسی با تاکید بر اینکه تا زمانی که مهر محرمانه از گزارشات کار ستاد احیای دریاچه ارومیه برداشته نشود، از نظرات کارشناسان نمی‌توان استفاده کرد، گفت: طرح اتصال رودخانه زرینه‌رود به سیمینه‌رود در سال 93 در کمیته تخصصی رودخانه ستاد احیا مطرح شد، ولی مطالعات آن در اولویت قرار گرفت، در صورتی که این طرح به اجرا رفت و مطالعه آن به بعد از اجرا موکول شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه شواهد کمی برای موفقیت طرح اتصال یک رودخانه بزرگ به رودخانه کوچکتر در دنیا وجود دارد، افزود: در غیر این صورت ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند گزارش فنی خود را مطرح و متخصصان را به موفق بودن این طرح قانع کند.

این کارشناس حوزه رودخانه در ادامه با تاکید بر اینکه می‌توان به کمک طبیعت برای احیای دریاچه ارومیه امیدوار بود ولی نباید به آن اکتفا کرد، گفت: در منطقه‌ای قرار نداریم که اگر امسال بارش‌ها مناسب بود سال بعد دو برابر باشد، ولی متاسفانه بخاطر همین بارش‌ها طرح‌های "نکاشت" و "به‌کاشت" به عنوان طرح‌های ابتدایی و مهم ستاد احیای دریاچه ارومیه کنار گذاشته شد.

وی با بیان اینکه تفاوت طرح‌های به‌کاشت و نکاشت بر هیچ کس پوشیده نیست، گفت: اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه در مقطعی مطرح کرد که منظور ما از این طرح‌ها تنها طرح به‌کاشت است، منطقی نیست چون تفاوت این دو بر همگان روشن است. طرح نکاشت برای تامین اضطراری آب برای مدت سه سال پیش‌بینی شده بود، ولی طرح به‌کاشت یک طرح درازمدت برای ذخیره آب کشاورزی به منظور انتقال به دریاچه ارومیه بود، طرح نکاشت به عنوان مقدمه طرح به‌کاشت باید اجرا می‌شد تا مجموعه تجربیاتی در منطقه به منظور ایجاد تشکیلات و آیین‌نامه، ضوابط فنی و مسائل مردمی و همچنین پیش‌بینی در مورد نحوه خرید و پرداخت هزینه، ارگان مسئول، راه تامین منابع مالی و... کسب شود ولی متاسفانه با بارش باران کنار گذاشته شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha