متخصصان جامعه پزشکی ایران همپای متخصصان سایر رشته ها، در حال پیشرفت و دستیابی به تکنیک های جدید علمی هستند که از جمله می توان به موفقیت در استفاده از روش آندوسکوپی در جراحی های قفسه سینه و ریه اشاره کرد.

سلامت نیوز: متخصصان جامعه پزشکی ایران همپای متخصصان سایر رشته ها، در حال پیشرفت و دستیابی به تکنیک های جدید علمی هستند که از جمله می توان به موفقیت در استفاده از روش آندوسکوپی در جراحی های قفسه سینه و ریه اشاره کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر جواد باستار رئیس انجمن جراحان توراکس (قفسه سینه-ریه) و عضو هیات مدیره جامعه جراحان ایران در این مورد توضیح داد: در حال حاضر روش پیشرفته جراحی آندوسکوپی، در جراحی های مختلف به ویژه موارد متعدد مرتبط با قفسه سینه که بسیار حساس و دشوار است، در کشور ما همپای سایر کشورهای توسعه یافته در حال گسترش است.


وی برای نمونه به استفاده از این روش در جراحی تیموس اشاره کرد و گفت: برای برداشتن غده تیموس که در پشت جناق سینه قرار دارد، از این روش استفاده می شود؛ این غده در دوران نوزادی فعال است اما به تدریج با رشد کودک کوچک می شود اما در مواردی این غده روند طبیعی کوچک شدن را طی نمی کند و بیماری های مختلفی در اثر باقی ماندن آن به وجود می آید که گاهی منجر به جراحی می شود.


باستار ادامه داد: در گذشته برای جراحی این غده، جناق سینه به صورت سرتاسری باز می شد اما اکنون این طور نیست و می توان آن را به طریق آندوسکوپی جراحی کرد که در کشور ما نیز متخصصان از این روش بهره می برند.


فوق تخصص جراحی قفسه سینه-ریه (توراکس) افزود: همچنین از روش آندوسکوپی در سرطان های مری به ویژه سرطان های بخش اتصال مری به معده که در ایران شایع است، توسط متخصصان کشور استفاده می شود.


وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر متخصصان با استفاده از این روش همچنین به برداشتن بخشی از ریه به نام لوبکتومی مبادرت می کنند؛ در گذشته مجبور بودیم از قسمت پهلو به سمت سینه حداقل حدود 10 تا 12 سانتی متر بشکافیم و همین مساله دردهای بسیار شدید قفسه سینه را پس از جراحی برای بیمار به وجود می آورد که برای کاهش آلام بیمار روش های متعددی برای بی دردی به کاربرده می شد که در کاهش درد نیز چندان موثر نبودند.


باستار یادآور شد: برداشتن لوبکتومی با روش های جدید آندوسکوپی در دنیا چندین سال است که متداول شده و در ایران نیز در مراکز مختلف در تهران و شهرستان ها به کار گرفته می شود. این امید وجود دارد که در سال های آینده در سایر جراحی های قفسه سینه نیز مانند جراحی های اورولوژی و یا در جراحی های مربوط به زنان از این روش استفاده شود.


متخصص جراحی عمومی رفع سایر ناهنجاری ها مانند دفرمیتی قفسه سینه (سینه کفتری) را از دیگر کاربردهای جراحی اندوسکوپی در ایران برشمرد و گفت: این ناهنجاری که در ایران نسبتا شایع است انواع مختلفی دارد؛ گاهی با برجستگی و گاهی با فرورفتگی های شدید همراه است که می تواند روی قلب و ریه فشار وارد کند.


باستار افزود: این ناهنجاری در گذشته در پسرها بیشتر در زمان ورود به دوره سربازی شناخته می شد، اما اکنون خانواده ها توجه بیشتری نسبت به سلامت فرزندان خود دارند و بیماری در مراحل ابتدایی تر شناخته می شود.


وی گفت: برای رفع این ناهنجاری روش های جراحی مختلفی در دهه های گذشته متداول بود که بسیار جراحی سنگینی بود و مشکلات متعددی پس از جراحی برای بیمار به وجود می آورد که به همین دلیل بسیاری از انجام آن منصرف می شدند.


باستار اظهار کرد: اما از حدود سه سال پیش از نوعی روش جدید آندوسکوپی برای رفع این ناهنجاری استفاده می شود که نسبت به روش های قبلی از نظر انجام جراحی، عوارض پس از جراحی و نتیجه دهی، نسبت به روش های قدیمی بسیار بهتر است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha