درست یک روز پس از اعلام درگذشت «عباس کیارستمی» کارگردان ایرانی، ماجرای خطاهای پزشکی هم پررنگ شد. هر چند قبل از آن هم خبر قصور پزشکی از گوشه و کنار شنیده و رسانه‌ای هم می‌شد و معمولا با واکنش مسئولان وزارت بهداشت همراه بود، اما از فردای روزی که خبر درگذشت این کارگردان ایرانی پیچید، داستان قصور پزشکی جدی‌تر از قبل مطرح شد. تا همین حالا که نزدیک به ٢٨ روز از مرگ کیارستمی می‌گذرد، هنوز هم ماجرای کوتاهی پزشکان در جریان جراحی‌ها داغ است؛ آن‌قدر که هر روز آمار تازه‌ای از شکایت علیه پزشکان به دلیل قصور پزشکی اعلام می‌شود.

آمار شکایت از پزشکان در پزشکی قانونی حدود ٥هزار مورد است

سلامت نیوز درست یک روز پس از اعلام درگذشت «عباس کیارستمی» کارگردان ایرانی، ماجرای خطاهای پزشکی هم پررنگ شد. هر چند قبل از آن هم خبر قصور پزشکی از گوشه و کنار شنیده و رسانه‌ای هم می‌شد و معمولا با واکنش مسئولان وزارت بهداشت همراه بود، اما از فردای روزی که خبر درگذشت این کارگردان ایرانی پیچید، داستان قصور پزشکی جدی‌تر از قبل مطرح شد. تا همین حالا که نزدیک به ٢٨ روز از مرگ کیارستمی می‌گذرد، هنوز هم ماجرای کوتاهی پزشکان در جریان جراحی‌ها داغ است؛ آن‌قدر که هر روز آمار تازه‌ای از شکایت علیه پزشکان به دلیل قصور پزشکی اعلام می‌شود.

  به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، همین هفته گذشته بود که سازمان پزشکی قانونی از تشکیل ٧ هزار و ٣٨١ مورد پرونده با موضوع خطای پزشکی خبر داد که ٤‌هزار و ٣٥٨ پرونده با تبرئه پزشک بسته و ٣‌هزار و ٢٣ پرونده هم منجر به محکومیت پزشک شد. همان روز مشاور رئیس سازمان نظام پزشکی هم در گفت‌و‌گو با «شهروند» از ثبت ١٥‌هزار شکایت در این سازمان خبر داد؛ شکایت‌هایی که تنها مربوط به خطای پزشکی نبود.


در ادامه همه این خبرها، دیروز رئیس هیأت بدوی نظام پزشکی به آمار دیگری از این شکایت‌ها اشاره کرد: «بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌طور متوسط ٤٥‌درصد پرونده‌های شکایت در نظام پزشکی به تبرئه پزشک ختم می‌شود.» این آمار اعلام شده از سوی ایرج خسرونیا به این معنی است که در ٥٥‌درصد موارد پزشکان متهم شناخته و محکوم می‌شوند.


او در ادامه حرف‌هایش توضیح بیشتری داد:« آمار تبرئه پزشکان بر این موضوع تأکید دارد که شخص شاکی نمی‌داند چرا شکایت کرده و تنها با تصور این‌که پزشک اشتباهی را مرتکب شده، از پزشک خود شکایت کرده و در پایان نیز رأی به برائت پزشک داده می‌شود.» براساس اعلام سازمان نظام پزشکی خسرونیا ادامه داد: «گاهی اوقات در دادسرا یا دادگستری مشکلات با حضور پزشک، شاکی و شاهدان مطرح می‌شود و با انجام بررسی‌های متعدد مشخص می‌شود عارضه اتفاق افتاده طبیعی بوده و پزشک تبرئه می‌شود؛ البته گاهی بیمار قانع و پرونده مختومه می‌شود و گاهی نیز قانع نشده و پرونده با کارشناسی به هیأت بدوی می‌رود.» او به آمار خطا در عمل‌های جراحی اشاره کرد: «در تمام دنیا از هر ١٠٠ عمل جراحی، شاید دو تا سه مورد با مشکل مواجه می‌شود؛ حتی از هر ١٠٠ نسخه پزشکی نوشته شده نیز ممکن است یک تا دو مورد به علت‌هایی چون بدخطی، حساسیت و دیگر عوارض بیمار را دچار عارضه کرده و با مشکل مواجه کند.»


به گفته خسرونیا سالانه ٨٠٠‌میلیون اقدام پزشکی در ایران انجام می‌شود؛ براساس آمار جهانی اگر از این تعداد ١٠٠‌هزار مورد با مشکل مواجه شود، طبیعی است اما آمارها در ایران حاکی از آن است که شکایت‌ها بسیار کم و حدود پنج‌هزار شکایت در پزشکی قانونی و ١٠ تا ١٥‌هزار مورد شکایت نیز در نظام پزشکی وجود دارد که حکایت از رضایت مردم از پزشکان نسبت به سایر کشورها دارد.


در همان روزهای پس از اعلام احتمال وقوع قصور پزشکی در پرونده عباس کیارستمی از سوی خانواده این کارگردان، کمپینی با موضوع خطای پزشکی در فضای مجازی شروع به فعالیت کرد. کمپینی که در آن انواع خطاهای پزشکی از سوی مردم گزارش داده شد. حالا این مسئول در سازمان نظام پزشکی فعالیت این کمپین را زیر سوال برد: «این کمپین احساسی تشکیل شد و با گذشت زمان، رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت؛ متأسفانه برخی گروه‌ها، افراد را علیه جامعه پزشکی تحریک می‌کنند در حالی‌که جامعه پزشکی هم جزو همین جامعه ایرانی هستند و تفاوتی با دیگران ندارند.»


خسرونیا بیماران را تنها متضرران تشکیل چنین کمپین‌هایی دانست: «تصور کنید بیماری با وضع نامناسب مالی نه می‌تواند در خارج از کشور بستری شود، نه می‌تواند انتخابی برای بیمارستان‌های خصوصی درجه‌یک داشته باشد پس به ناچار باید با وضع موجود ساخته و با نگرانی در بیمارستان بستری شود و عدم اعتماد به پزشکان و کار آنها موجب خواهد شد از نتیجه خوبی در کار پزشکی برخوردار نشود.» به گفته خسرونیا نمی‌توان از تشکیل چنین کمپین‌هایی جلوگیری کرد؛ اما می‌توان با فرهنگ‌سازی مناسب، آگاهی مردم را ارتقا داد تا صرف صحبت‌های یک نفر تحت‌تأثیر قرار نگیرند. این مسئول در سازمان نظام پزشکی، تأکید می‌کند: «با بروز مسائل مالی و چشم و هم‌چشمی‌ها، رابطه بین بیماران و پزشکان دچار خدشه شده و به محض این‌که جراح راجع به عمل جراحی با بیمار صحبت کند، نخستین مسأله طرح مبلغ پرداختی است؛ این درحالی است که پرداخت چنین مبالغی باید برعهده سازمان‌های بیمه‌گر باشد.»


او با بیان این‌که پرونده‌ها در دادسرای نظام پزشکی، پزشکی قانونی و سامانه ١٦٩٠ مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: «البته ١٦٩٠ تنها برای رسیدگی به مشکلات مالی راه‌اندازی شده است؛ اما مردم از آن برای طرح شکایت قصور پزشکی نیز استفاده می‌کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha