سازمان حفاظت محیط‌زیست حیطه‌ مسوولیت‌های گسترده‌ای دارد و اصلا بودجه و ساختارش متناسب با مسوولیت‌هایش نیست‌ ولی با توجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که دولت دارد، مدیران و مجموعه‌ سازمان با تمام توان و فداکارانه تلاش می‌کنند.

ساختار سازمان محیط زیست با مسوولیت هایش همخوانی ندارد

سلامت نیوز:سازمان حفاظت محیط‌زیست حیطه‌ مسوولیت‌های گسترده‌ای دارد و اصلا بودجه و ساختارش متناسب با مسوولیت‌هایش نیست‌ ولی با توجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که دولت دارد، مدیران و مجموعه‌ سازمان با تمام توان و فداکارانه تلاش می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جهان صنعت گفت و گویی با معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست داشته که در زیر می خوانید:

پس ما فعلا نمی‌توانیم در زمینه مبارزه با منشا خارجی ریزگردها کاری کنیم؟
متاسفانه فعلا این واقعیت وجود دارد. اقدام دیگر که در دولت قبل انجام شد ایجاد صندوق منطقه ای بود که متاسفانه عربستان سعودی مخالفت کرد و مانع شکل‌گیری آن شد. ما خیلی تلاش کردیم که در سال ۹۲ این کار انجام شود اما نشد.

تا اینکه سرانجام به سازمان ملل شکایت کردیم و آنها بعد از پیگیری‌های زیاد قبول کردند. سال گذشته قطع نامه ای امضا و دبیر کل سازمان ملل مکلف شد تمام کانون های گرد و غبار دنیا را شناسایی کند و کارهای مطالعاتی وسیعی برای آن انجام شود. مقرر شده عوامل و راهکارهای فنی بین کشورها مبادله شود. ماه قبل یک قطعنامه برای گرد و غبار در سازمان منطقه‌ی آسیا (اسکاپ) گرفتیم که خیلی کار مهمی بود. یک اجلاس منطقه‌ای را هم پیشنهاد دادیم که برگزار شود.

یک اجلاس بین‌المللی در ایران برگزار می‌شود که مشاوران و کارشناسان بین‌المللی حضور یابند تا به جز فناوری‌هایی که در ایران داریم، مالچ و بادگیرها و کاشت نهال را با هم مبادله کنند. سال گذشته اولین اجلاس بین‌المللی در رابطه با گرد و غبارها در اهواز برگزار شد. مشاوران بین‌المللی در زمینه‌ پیش‌بینی و مدل‌سازی گرد و غبار و واکنش سریع در برابر آن، در ایران حاضر شدند.


این قطعنامه‌هایی که در مجامع بین‌المللی ثبت می‌شوند، واقعا در حل معضل تاثیر دارند؟
در جلسه سازمان ملل آقای بان کی مون مکلف شد ترتیب انجام مطالعه‌ای برای شناسایی کانون‌های جهانی را بدهد. این در حد خود بسیار ارزشمند است. سازمان ملل به این موضوع وارد شده است. این مساله اصلا برای سازمان ملل موضوعیت نداشت. آخرین قطعنامه این است که بر اساس مطالعات انجام شده، ساز‌و‌کارهای مقابله با گرد و غبار و همچنین ساز‌و‌کارهای مالی ازجمله تشکیل صندوق برای حمایت از این طرح‌ها ایجاد شود. اگر ما پیگیر باشیم و بخواهیم، آنها خیلی می‌توانند کمک کنند. وقتی راه‌ها در سطح منطقه بسته بود، ما یا می‌توانستیم موضوع را رها کرده و بی‌تفاوت باشیم، یا آن را در سطح بزرگ‌تری ببریم، پیگیر و مدعی باشیم و بخواهیم که دنیا به آن رسیدگی کند. بالاخره وقتی در قسمتی از دنیا ناامنی اتفاق می‌افتد، سازمان ملل که ایجاد شده برای تامین امنیت و صلح در جهان هم وظیفه دارد، کمک کند.


چرا با ترکیه مستقیما وارد تعامل نمی‌شوید؟
فکر می‌کنم وزارت نیرو و وزارت خارجه با ترکیه وارد تعامل شده‌اند. این مسوولیت وزارت خارجه است.


آیا شما و سازمان محیط‌زیست از آنها پیگیری موضوع را خواسته‌اید؟
بله ما رسما خواسته‌ایم. دولت هم می‌داند و از پارسال خیلی جدی در این موضوع وارد شده‌ایم و خیلی جدی از وزارت خارجه خواسته‌ایم. بالاخره وزارت خارجه هم باید در مجموعه‌ معادلات و روابطی که با این کشورها دارد این موضوعات مهم را ببیند.


برسیم به وضعیت آتش‌سوزی جنگل‌ها که امسال هم به میزان زیادی رخ داد. آیا وعده‌ای که سال گذشته برای تهیه‌ هلیکوپتر آبپاش دادید، عملیاتی شد.
بله این کار عملیاتی شده و چندی پیش گزارشی از میان‌جنگل داشتیم‌ که منطقه‌ای حفاظت شده در فسا در استان فارس بود. همان جا فورا هلیکوپتر آمده و نیرو آورده است. مردم هم آمدند و کمک کردند و با پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته بود خوشبختانه عملیات اطفا خیلی سریع انجام شد. ما اخیرا جلسه‌ای در وزارت کشور داشتیم و یک ساز‌و‌کار تعریف کردیم که با همکاری نیروهای مسلح، وزارت دفاع به نمایندگی، سازمان جنگل‌ها و مراتع، سازمان محیط‌زیست و سازمان مدیریت بحران‌ در زمانی که وقوع آتش‌سوزی پیش‌بینی می‌شود یا در حال وقوع است فورا با فرماندهی سازمان محیط‌زیست در داخل مناطق حفاظت شده و فرماندهی سازمان جنگل‌ها در داخل منابع طبیعی ارزیابی لازم صورت گرفته و درخواست کمک و پشتیبانی هوایی به شکل انتقال نیرو و انتقال آب ارسال شود. نیروهای مسلح نیز این هماهنگی را انجام داده‌اند و اکنون در ۱۴ نقطه‌ کشور ۴۲ مورد بالگرد مستقر داریم.


این اقدامات تازه انجام شده؟
بله.


یعنی در آتش‌سوزی چندی پیش در پاسارگاد شیراز این امکانات موجود نبود؟
بود‌ اما تا نظم و ترتیب لازم بر امور حاکم شود مدتی زمان لازم داشت.
آنجا هم مانند ایلام، مردم ناچار شدند به کمک بروند، خصوصا که منطقه صعب‌العبور بود‌ و گویا هلیکوپتر آبپاش در صحنه نبوده.
آنجا شرایط خاص خودش را دارد. اگر بالگرد هم بیاید مردم نباید صحنه را ترک کنند‌ چون اگر بخواهیم سریع رسیدگی کنیم دستِ آخر این مردمند که می‌توانند کمک کنند. اگر بخواهیم پیشگیری کنیم نیز باید روی مردم حساب کنیم‌ چرا‌که به نظر می‌رسد اکثر این موارد، عمدی یا سهوی، کار خود مردم است. مردم باید بیاموزند که در فصل تابستان و در هوای گرم، در مناطق طبیعی آتش روشن نکنند.

یک جرقه باعث سرایت آتش می‌شود و تا خبر دهند و اقدامی درخور‌ انجام شود، نصف جنگل سوخته است. مردم باید احساس مسوولیت کنند و اگر جایی آتش‌سوزی دیدند فورا اطلاع‌رسانی کنند. شماره تلفن منابع طبیعی ۱۵۰۴ و تلفن ما ۱۵۴۰ است. ما جنگل‌های خیلی کمی در ایران داریم. جنگل‌های زاگرس و هیرکانی بسیار با‌ارزشند. اینها میراث ماست.

این چیزی نیست که بتوان گفت فقط چند دستگاه مسوولیت دارند. همه باید احساس مسوولیت کنیم‌ بنابراین در حال حاضر ساز‌و‌کار را داریم، هلیکوپترها مستقرند و هماهنگی میان وزارت کشور، وزارت دفاع، سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط‌زیست برقرار شده است.‌ سال گذشته ۱۷ مانور در کشور انجام دادیم. با وجود افزایش تعداد حوادث آتش‌سوزی، به خاطر آمادگی به دست آمده در مانورها مساحت مناطق سوخته 40 درصد کاهش داشت. در این زمینه نیروی انتظامی، هلال‌احمر، بسیج، روستاییان و جوامع محلی، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها همکاری بسیار خوبی دارند. این مانورها امسال هم برگزار خواهد شد. با سازمان مدیریت بحران در رابطه با سیستم‌ها و سنسورهایی که در چند نقطه‌ کشور کار گذاشته‌ایم از جمله گلستان مشغول همکاری هستیم.

اگر دما بالا برود این تجهیزات پیش‌بینی ریسک آتش‌سوزی را انجام می‌دهند که البته بیشتر آتش‌سوزی‌هایی را در بر می‌گیرد که به دلایل طبیعی رخ می‌دهند. همچنین از پایش تصاویر ماهواره‌ای به صورت Real-time (بلادرنگ) و آنلاین استفاده خواهیم کرد. در بسیاری از مناطق برای تعبیه‌ دوربین برنامه داریم. پارک ملی کلاه قاضی در اصفهان با ۱۶ دوربین به طور کامل و تمام وقت رصد و کوچک‌ترین حادثه‌ای توسط محیط‌بانان کنترل می‌شود. محیط‌بانان ما در مهار آتش آموزش‌های خیلی خوبی در این دوره دیده‌اند‌ و یگان محیط‌بانی سازمان محیط‌زیست بسیار تقویت شده است. سال ۹۳،۸۵۰ نفر را آموزش دادیم. امسال ۶۰۰ نفر آموزش‌های متمرکز، عملی، تخصصی، ‌حقوقی، سلاح و‌... دیده‌اند. آموزش‌های بین‌المللی را شروع کرده‌ایم. ۱۲ نفر آغاز سال در اتریش آموزش دیدند. ظرف چند ماه آینده سری دوم هم برای آموزش اعزام می‌شوند.


به تازگی برخی دغدغه‌مندان محیط‌زیست نسبت به عملیات مالچ‌پاشی اعتراض کرده و گفته‌اند برای سلامتی خاک و محیط زیست مضر است.

آیا این موضوع شایعه است؟ همچنین عده‌ای از موافقان مالچ‌پاشی می‌گویند وزارت نفت مالچ را لیتری ۱۲۰۰ تا دو هزار تومان به سازمان محیط‌زیست می‌فروشد. یعنی با قیمتی بسیار بالا که عملا امکان مالچ پاشی را از سازمان محیط‌زیست می‌گیرد. آیا این موضوع صحت دارد؟


طی یکی دو سال اخیر از سوی ۷۵ مورد از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز پژوهشی، مالچ‌های بیولوژیک و پلیمری پیشنهاد شده که جایگزین مالچ نفتی شود. تمام اینها در برنامه‌ آزمون و کنترل و طی جلسات تخصصی بررسی شده و آنها که قابلیت آزمایش در فیلد را دارند، از لحاظ میزان قدرت تثبیت روی خاک آزمایش می‌شوند. حتی در حاشیه‌ دریاچه‌ ارومیه مالچ بیولوژیک استفاده شده و خاک را تثبیت کرده بود که روی آن بتوانند نهال بکارند. واقعیت این است که مالچ نفتی در تثبیت خاک خوب جواب می‌دهد. در سفری که با آقای جهانگیری به سیستان و بلوچستان و مرز میلک داشتیم، دیدیم مالچ‌پاشی اطراف جاده که ۵۰ سال پیش انجام شده بود هنوز مانع حرکت شن‌های روان و گرد و خاک می‌شد. تمام بوته‌های بزرگی که آنجا رشد کرده به خاطر این مالچ است که خاک را نگه‌داشته. اما بله، آلودگی دارد. برای خاک ضرر دارد ولی بعضی مواقع مجبورید تعادلی برقرار کنید.

باید بتوانیم از مالچی با تاثیر بلندمدت و در اشل 8/2 میلیون هکتار استفاده کنیم. وقتی عملیاتی انجام می‌شود دولت خیلی هزینه می‌کند. خوزستان ۴۰۰ هزار هکتار است. دوستان می‌گویند چرا کاری نمی‌کنید. اشل کار را نمی‌دانند. در اوج گرد و غبار قبلی خبرنگاری می‌گفت دستگاهی هست که آب را به ارتفاع ۶۰ متر به هوا می‌پاشد. دستگاه را استفاده کنید و مشکل گرد و غبار را سامان دهید. گفتم این جبهه‌ خاکی که از عراق می‌آید هشت کیلومتر ارتفاع دارد. شما می‌گویید 60 متر را آب پاشی می‌کند؟ این مفهوم دارد؟ در مورد وزارت نفت هم، این وزارتخانه می‌گوید اگر دستوری برای تامین مالچ مجانی داشته باشم این کار را انجام می‌دهم.


گویا زمان ریاست احمدی‌نژاد بر دولت، توزیع مجانی مالچ متوقف شد.


این هم بحثی است که آن موقع مطرح بوده. در حال حاضر سازمان جنگل‌ها در این موضوع با وزارت نفت به ساز‌و‌کاری رسیده‌اند. وزارت نفت اقداماتی در خوزستان انجام داده و کارهای دیگری نیز هست که باید انجام دهد.


در حال حاضر مالچ را به چه قیمتی با سازمان حساب می‌کنند؟
نمی‌دانم. سازمان جنگل‌ها دارد این کار را دنبال می‌کند.


مدیر گرد و غبار سازمان محیط‌زیست این خبر را اعلام کرده است.

ایشان گفته مالچ را لیتری 200۰- 1200 تومان می‌خریم و خواسته به طور رایگان در اختیار سازمان قرار گیرد چون سازمان آنقدر بودجه برای خرید با این قیمت ندارد.
خب وزارت نفت هم می‌گوید هر چیزی حساب و کتابی دارد. این قطعا قابل مذاکره است. وقتی مجبوریم برای این طرح‌ها از مالچ نفتی استفاده کنیم باید پیش برویم چون این یک تهدید برای امنیت کشور ماست.

ساز‌و‌کارهای مدیریتی، فنی و مطالعاتی کار در دولت یازدهم انجام شده است. اینها باید سال‌ها قبل انجام می‌شد. من به شما و مردم اطمینان می‌دهم در ۳۳ ماه گذشته تمام ظرفیت دانشگاهی کشور و مراکز پژوهشی ما در موضوع مالچ فعالند. ما تمام توان، ظرفیت علمی، فنی و پژوهشی کشور را به کار گرفته‌ایم. امروزه برای پیش‌بینی در زمان مناسب، سیستم‌های جهانی هواشناسی هست که بتوانند از روی نقشه‌ها طوفان‌ها را رصد کرده و مردم شهرهای مرزی را پیش از رسیدن موج گرد و غبار آگاه کنند.

مردم شهرهای غربی ما باید با چسب‌های مخصوص پنجره‌های منازل خود را در برابر ورود گرد و غبار مقاوم کرده و از سیستم‌های تهویه‌ خوب استفاده کنند. یک شرکت دانش‌بنیان در سیستان و بلوچستان داریم که پارچه‌ای طراحی کرده تا جلوی ورود گرد و خاک به کولرهای آبی را می‌گیرد. دولت یک دستورالعمل درباره‌ سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی دارد که باید به طور کامل اجرا شود.

سیستم‌های درمانی وزارت بهداشت در این زمینه مسوولیت دارند و باید در حال آماده‌باش کامل باشند. همه‌ سازمان‌ها از هواشناسی گرفته تا سازمان مدیریت بحران و صداوسیما مسوولیت دارند. مردم را باید در این مسایل آموزش داد. باید بدانند چطور با مساله مواجهه‌ صحیحی داشته باشند.


آیا شما توانسته‌اید با صدا و سیما تعامل کنید که هر هفته تعداد ساعات مشخصی را به آموزش مردم در زمینه‌ گرد و غبار اختصاص دهد؟
بله. یک کارگروه مشترک هست که در آن کارگروه کارهایی شروع شده است. به نظر، آمادگی مردم خط اول مبارزه با گرد و غبار است. اگر لازم است باید کمیته‌ بحران تشکیل شود. ما این را دستورالعمل کرده‌ایم و به استانداران گفته‌ایم که اولین قدم تشکیل کمیته‌ بحران است. وقتی هواشناسی از وقوع توفان خبر می‌دهد، باید فورا کمیته تشکیل شود. مدیریت بحران اگر لازم است باید استان را تعطیل اعلام کند.


سابقه این امر در اهواز، زمستان سال 93 که چند روز شهر تعطیل شد، نشان داده مدیریت بحران خیلی بد عمل می‌کند. یک روز می‌گذرد و فردای آن، وسط روز تازه اعلام می‌شود که امروز تعطیل است.

اینها دیگر هماهنگی‌هایی است که ان‌شاءالله از این به بعد بهتر اعمال می‌شود.


وضعیت اعتبارات سازمان چگونه است؟ تعدادی از دغدغه‌مندان می‌گویند بودجه‌ سازمان برای بسیاری از موارد کم است.
سازمان حفاظت محیط‌زیست حیطه‌ مسوولیت‌های گسترده‌ای دارد و اصلا بودجه و ساختارش متناسب با مسوولیت‌هایش نیست‌ ولی با توجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که دولت دارد، مدیران و مجموعه‌ سازمان با تمام توان و فداکارانه تلاش می‌کنند.


آیا در حال حاضر بودجه‌ای که برای ریزگرد اختصاص داده شده، متناسب با نیاز سازمان و کشور است؟
سال گذشته مجلس یک بار یک مورد بودجه را حذف و یک بار مورد دیگری را تایید کرد. با توجه به مبلغی که مجلس نهم تخصیص داد، در مجموع بودجه‌ ما در موضوع گرد و غبار کم شد. امیدواریم امسال بیشتر به این مشکل توجه شود. امسال اعتبارات مربوط به بحران پیش‌بینی شده که سهمی از آن متعلق به سازمان جنگل‌هاست، برای طرح‌های نهال‌کاری و مالچ‌پاشی. پارسال با استفاده از سهم سازمان محیط‌زیست دستگاه‌های سنجش گرد و غبار را خریداری کردیم. الان تقریبا تمام استان‌های مرزی غرب کشور همه دستگاه سنجش دارند. اینکه مدیران اعلام می‌کنند گرد و غبار مثلا پنج برابر حد مجاز است، با استفاده از همین دستگاه‌هاست. شبکه‌ سنجش آلودگی هوا را در کشور تکمیل می‌کنیم که بتوانیم درست پیش‌بینی و به موقع اطلاع‌رسانی و روی موضوع برنامه‌ریزی کنیم.

امسال مطالعات ما تکمیل خواهد شد. متاسفانه سال‌های پیش مطالعه‌ جدی صورت نگرفته و آنچه با جدیت انجام‌شده در همین دو سال بوده است. با این وضع اعتبارات دولت، با محدودیت‌ها و مشکلات، کار واقعا خوب پیش رفته. همه‌ توان‌مان را به کار بسته‌ایم، اما خب اِشل کار خیلی عظیم است. بخش‌هایی از مناطق تولیدکننده‌‌ گرد و غبار در اختیار داعش است. ان‌شاء‌الله ما عرصه‌ سرزمین خودمان را بتوانیم به درستی کار کنیم. به نظر من همان قطعنامه‌های سازمان ملل خیلی خوب است و یک فضای خوب بین‌المللی ساخته و کمک می‌کند که عراق هم از سازمان ملل کمک بگیرد. قطعنامه زمینه را ایجاد کرده است.

از سویی دیگر یکی از کانون‌های تولید ریزگرد، عربستان است و این کشور هم باید احساس مسوولیت کند. ضمنا ما کار دیگری نیز می‌کنیم که از پارسال شروع کرده‌ایم. هر مورد توفان گرد و غبار از هر جا روی ایران اثر بگذارد ما آن را ثبت می‌کنیم، اطلاعات ماهواره‌ای را با داده‌های زمینی تطبیق می‌دهیم، گزارش تهیه کرده و به عنوان ثبت یک واقعه‌ گرد و غبار که از بیرون روی ایران اثر می‌گذارد، به وزارت امور خارجه اطلاع می‌دهیم. این وزارت گزارش را در مراجع بین‌المللی منعکس می‌کند و این گزارشات به عنوان ادعای ایران جمع می‌شود. این کار دفاع از حقوق مردم ایران است در قبال وقایعی که از خارج بر آنها تحمیل می‌شود.


سه سال از دولت آقای روحانی گذشت. از عملکرد خودتان در این مدت راضی هستید‌؟ ضمنا چرا از طریق شبکه‌های اجتماعی و مصاحبه، فعالیت‌های انجام‌شده را به صورت گسترده اطلاع‌رسانی نمی‌کنید؟ به نظر می‌رسد مردم استان‌های درگیر گرد و غبار، به این دلگرمی نیاز دارند که بدانند رهایشان نکرده‌اید. بر اساس نوشته‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی، مردم خوزستان، مردم سیستان‌و‌بلوچستان و... به شدت احساس می‌کنند تنها مانده‌اند.


پیشنهاد خیلی خوبی است و حتما عمل می‌کنیم. در شبکه‌های اجتماعی بیشتر درباره‌ فعالیت‌های سازمان توضیح خواهیم داد. بخشی از انتقادات مردمی است اما واقعا نوعی جنگ روانی سازمان‌یافته نیز علیه ابتکار و دولت وجود دارد. در حد توان خود جوابگو هستم و تلاش می‌کنم. این دولت به هیچ عنوان موضوع را فراموش نکرده است. دولت قبل قطعا کار را به این نقطه رساند که با بحران مواجه شدیم. البته در سطح بین‌الملل انصافا با عراق کار کرده بود‌ اما داخل کشور و تالاب‌ها رها شده بودند. در حال حاضر یقینا وضع خوزستان نسبت به سال پیش بهتر شده است. بدون شک با همه‌ مشکلاتی که این استان داشته از نظر تعداد روزها و دوز گرد و غبار و شدت آن، وضع بهتر شده. کانون گرد و غبار هورالعظیم از بین رفته و این تالاب الان آبگیری شده است.

شادگان کاملا آب‌گیری شده. بارندگی، کاشت نهال و مالچ‌پاشی گرد و غبار مناطقی در شمال اهواز و مناطق حساس آن را کنترل کرده. در بحث کاهش آلودگی هوا، نیروگاه رامین شش- هفت ماه است گاز طبیعی می‌سوزاند. قبل از آن مازوت می‌سوزاند. یک سال است در شهر اهواز بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود.

اینها روی هوای اهواز خیلی تاثیر دارد. همه‌ اندازه‌گیری‌های ما این را نشان می‌دهد. اما متاسفانه گرد و غباری که از خارج استان می‌آید، کانون‌های بسیار گسترده‌ای دارد. ۴۰۰ هزار هکتار است. نه ابتکار و نه هیچ‌کس دیگر معجزه نمی‌تواند بکند. زمان لازم است. اما برنامه داریم. فراموش نکرده‌ایم و داریم تلاش می‌کنیم. من شش سفر به خوزستان داشته‌ام. چه کسی می‌تواند بگوید خوزستان فراموش شده است؟ خوزستان بدترین شرایط را از نظر مسایل محیط‌زیست داشته و دارد. استاندار جدید که آمده باید اولین ماموریت خود را برای حل مسایل محیط‌زیست انجام دهد.
اینکه جنوب کشور رها شده است در دیگاه بسیاری افراد وجود دارد. من از فعالیت‌های زیست‌محیطی انجام شده خبر دارم اما به لحاظ معیشتی، اقتصادی و بیکاری وضع منطقه بسیار بد است.


به لحاظ معیشتی بزرگ‌ترین طرح کشاورزی دولت در خوزستان اجرا می‌شود. ۳۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار و اصلاح اراضی منطقه انجام می‌شود. اشتغال بسیار زیادی در بخش کشاورزی ایجاد کرده است. دولت برای خوزستان کارهای بزرگی می‌کند. سال گذشته شورای عالی آب ۱۰۰ میلیارد تومان برای احیای رودخانه‌‌ کارون به عنوان بودجه‌ یک سال اختصاص داد تا بتواند کارون را از آلودگی‌ها و مشکلاتی که دارد نجات دهد.

در همین دوره با پیگیری سازمان محیط‌زیست، ده‌ها مورد سیستم تصفیه‌ فاضلاب و پساب، آن هم در این شرایط سخت اقتصادی تعبیه شده است. من خودم دو واحد نیشکر در آنجا افتتاح کردم. اینها را باید دید. البته ما هم فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی بیشتر خواهیم کرد. منتها جوسازی و خبرسازی و جنگ روانی علیه دولت و متهم کردن و تخریب خیلی شدید است. اما تلاش و زحمات همکاران ما در سازمان محیط‌زیست، برای مردم استان‌ها کاملا مشهود است. باید تاکید کنم اشل تاثیرگذاری مسائل محیط‌زیست، لحظه‌ای، آنی و ضربتی نیست. بلندمدت است.

ما موفق شدیم ظرف تنها ۳۰ ماه، دریاچه‌ ارومیه را از آن وضعیت فاجعه‌بار برسانیم به اینجا که تراز آن یک متر بالا آمده‌ یا در آلودگی هوا، دولت ظرف ۳۰ ماه کاری کرده که بنزین پتروشیمی از فضای شهرها بیرون رفته. همین بنزین پتروشیمی، ‌فقط همین یک مورد برای این دولت دستاورد مهمی است. در حالی که ده‌ها دستاورد مثل این فقط در بحث آلودگی هوا داریم. یعنی کیفیت هوای شهرهای بزرگ ما نسبت به آنچه در سال ۹۲ بود بسیار بهتر است. ۳۵ میلیون شهروند الان دارند در هوای سالم‌تر تنفس می‌کنند. کرج یک کلانشهر است. وضعیت آلودگی هوایش اسفناک بوده. در همین دو سال و نیم بنزین پتروشیمی حذف شده، بنزین یورو ۴ آمده، گازوئیل یورو ۴ آمده و در تمام جایگاه‌ها توزیع شده است. طرح جمع‌آوری گازهای همراه تا 80 درصد انجام شده. نیروگاه‌های شهید رجایی و منتظرالقائم دیگر مازوت مصرف نمی‌کنند. در حالی که پیش از این تمام آلودگی آن وارد کرج می‌شده است.


نیروگاه نکا هنوز دارد مازوت مصرف می‌کند.


آن هم درست می‌شود. نکا با کلانشهرها فاصله دارد. آلودگی هوا هنوز ادامه دارد و تمام مشکلاتش حل نشده. برنامه کاهش آلودگی هوا ۱۰ تا ۱۵ ساله است. آقای رییس‌جمهور دستور داده‌اند به صورت ضربتی برای حذف خودروهای فرسوده اقدام شود.

در حال حاضر سه، چهار ماه است دولت دارد ضربتی کار می‌کند. تاثیرات اینها بلندمدت است. مردم تهران، خوزستان، کرمانشاه، ایلام و همه این را بدانند؛ یک موقع هم بنزین پتروشیمی تنفس می‌کردند، هم گازوییل با گوگرد ۷۰۰۰، هم مازوت و هم گرد و غبار؛ چهار پارامتر مهم بسیار خطرناک برای هوا. این دولت بَنزن و بنزین پتروشیمی، گوگرد پتروشیمی و مازوت را حذف کرده. گرد و غبار مشکلی نیست که بشود با این سرعت حل کرد.

منشا خارجی هم دارد چه می‌توان کرد. کانون‌هایش در اختیار داعش است. ما 8/2 میلیون هکتار داریم و عراق هشت میلیون هکتار کانون بحرانی گرد و غبار دارد. این معضل جدی و مهم ماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha