اخبار زیادی در رسانه‌ مبنی بر اشتباهات پزشکی که منجر به آسیب‌های شدید و یا در برخی موارد فوت بیماران وجود دارد اما مسئولان بهداشت و درمان کشور آنها را بازی سیاسی و بزرگنمایی رسانه‌ها می‌دانند.

آمارهایی از خطاهای پزشکی که نه "کاه" هستند نه "کوه"

سلامت نیوز: اخبار زیادی در رسانه‌ مبنی بر اشتباهات پزشکی که منجر به آسیب‌های شدید و یا در برخی موارد فوت بیماران وجود دارد اما مسئولان بهداشت و درمان کشور آنها را بازی سیاسی و بزرگنمایی رسانه‌ها می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از «نسیم آنلاین»، فوت عباس کیارستمی کارگردان مشهور سینمای ایران موج از انتقاداتی را علیه جامعه پزشکی به راه انداخت آن هم نه از طرف رسانه‌ها، بلکه بیشتر از طرف هنرمندانی که سعی می کردند مسئله فوت کارگردان را به یک مسئله صنفی تبدیل کنند.

درباره علت فوت مرحوم کیارستمی دلایل متفاوتی بیان شده اما آنچه که بیش از همه مطرح و باعث برانگیخته شدن موج احساسات در جامعه شده بحث قصورات پزشکی است. البته حواشی این ماجرا درحال فروکش کردن بود که خبر فوت 4 بیمار دیالیزی در استان خوزستان آن هم در یک روز و در یک بیمارستان نوک پیکان اتهام به جامعه پزشکی را تیزتر کرد. با مرور اخبار چند ماه گذشته مواردی متعددی از نقش اشتباهات پزشکی در آسیب به بیماران و گاهی مرگ بیماران در رسانه‌ها مشاهده می‌شود؛ مسئله‌ای که با گسترش شبکه‌های اجتماعی پنهان کردن آنها دیگر محال می‌نماید. با این همه برخی مسئولان معتقدند رسانه‌ها سیاسی برخورد کرده و از کاه کوه می‌سازند!

بهمن سال گذشته یک زن باردار پس از سال‌ها انتظار و حسرت بچه دار شدن در حالیکه در انتظار به دنیا آمدن فرزندان دوقلویش بود به بیمارستانی در شمال تهران برای وضع حمل مراجعه می‌کند، در اتاق عمل پزشکان به بیمار اکسیژن وصل می‌کنند، اما ظاهرا گاز درون کپسول اکسیژن نبوده و باعث سوختگی شدید مادر از ناحیه صورت، دهان و ریه می‌شود. ابتدا مسئولان بیمارستان از پاسخگویی به همسر این زن طفره می‌روند تا اینکه مسئله ابتدا در فضای مجازی مطرح و سپس در رسانه‌ها مندرج می@شود و آنگاه شرایط متفاوت می‌شود. قول‌هایی برای رسیدگی و جبران خسارت‌ها و برخورد با مقصرین حادثه داده شد ولی با گذشت بیش از 9 ماه از این حادثه معلوم نیست مقصران این حادثه چه سرنوشتی پیدا کردند!

در مورد دیگر؛در ماه پایانی سال 94 زنی با جنین 5 ماهه به دلیل درد در شکم به بیمارستان جزیره قشم مراجعه می‌کند. جراح در شرایطی که ارولوژیست در بیمارستان نبوده اقدام به عمل جراحی کرده اما در اواسط عمل متوجه اشتباه خود شده و دستور انتقال بیمار را به بیمارستان بندرعباس آن هم در نیمه‌های شب صادر می‌کند. بیمار در شرایط وخیم جسمی و با شکمی باز و بدون تجهیزات مناسب انتقال بیمار با قایق به بندرعباس فرستاده می‌شود. نتیجه این خطای پزشکی منجر به مرگ جنین و به خطر افتادن جان مادر می‌شود. چه کسی پاسخگو است؟

در یک نمونه دیگر؛ تیغ جراحی در عمل زایمانی در اصفهان صورت نوزادی را می‌برد، پزشک معالج پس از این اشتباه حتی حاضر نشد از خانواده این نوزاد عذرخواهی کند و مسئولان بیمارستان هم در پاسخ با خانواده نوزاد اعلام می‌کنند که تا یک ماه دیگر زخم خود به خود خوب می‌شود. در موردی دیگر و در اوخر تیرماه این بار در تهران تیغ جراحی پلک نوزاد را می‌شکافد و این داستان همچنان ادامه دارد.

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص بروز چنین مواردی می‌گوید: "اگر اشتباه توسط پزشکان حاذق صورت بگیرد، یک نوع رسیدگی انجام می شود و در مواقعی هم که خطای گروه درمانی خاص و عوارض از درصد استانداردهای مورد نظر بالاتر است در این صورت هم رسیدگی دیگری می طلبد"

موارد اهمال پزشکی محدود به نمونه‌های ذکر شده نیست، گاهی اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد و بعضا کار به کلاهبرداری و حتی گروکشی جسد می‌رسد. نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، سال گذشته به دو مورد بسیار عجیب در بیمارستان‌های مشهد اشاره کرده و آن زمان خواستار حضور وزیر بهداشت برای پاسخگویی می‌شود، وی می‌گوید: "متأسفانه در یکی از بیمارستان‌های مشهد بیماری پس از بیهوشی به اتاق عمل برده می‌شود و درحالی‌که هیچ عمل جراحی روی وی انجام نشده است، مبلغی را از خانواده این شخص دریافت می‌کنند".

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اتفاق حیرت‌انگیز دیگری که در بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اتفاق افتاده را اینگونه بیان می‌کند: "جسدی در این بیمارستان به‌ دلیل تسویه نشدن هزینه‌ها گرو نگه داشته می‌شود و رئیس بیمارستان در پاسخ نامه نمایندگان مجلس کتبا می‌نویسید که اگر رئیس‌جمهور هم نامه بنویسد جسد تحویل داده نمی‌شود! "

سوالی که بوجود می‌آید این است که به واقع این موارد در نظام درمانی کشور رو به افزایش است یا اینکه رسانه‌ها تلاش می‌کنند اشتباهات و یا اهمال‌های پزشکی را در جامعه پررنگ کنند؟


آمارها افزایش درصد قصور پزشکی در سال‌های اخیر را نشان می‌دهند

برای پاسخ به سوال فوق نگاهی به آمارهای رسمی ارائه شده سازمان نظام پزشکی در خصوص شکایت‌های پزشکی و همچنین مواردی منجر به محکومیت نشان می‌دهد که در 4 سال اخیر این روند همواره رو به رشد بوده است، به عبارتی دیگر تعداد شکایت‌های ارجاعی به پزشکی قانونی در سال 92 نسبت به 91،  8.25 درصد، سال 93 نسبت به 92، 24.7 درصد و در سال 94 نسبت به 93 افزایشی 7.35 درصدی داشته است. به عنوان مثال در مقایسه آمارهای سال 92 با 93 حجم شکایات به میزان 1690 مورد افزایش داشته است و به میزان 537 مورد تعداد شکایت‌های منجر به محکومیت نیز افزایش یافته است.


توپ قصورات پزشکی در زمین رسانه‌ها

با این حال دکتر حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «نسیم آنلاین» رسانه‌ها را مقصر دامن زدن به جو قصورات پزشکی در کشور می‌داند و می‌گوید: "متاسفانه در مواجهه با مشکلات پزشکی بیشتر فضاسازی صورت می‌گیرد و در نهایت این امر به ضرر مردم منجر می‌شود، بالاخره کسی که کار درمانی در جامعه انجام می‌دهد باید احساس امنیت داشته باشد و الا اگر وضع به همین صورت پیش برود خیلی از عمل‌های بزرگی که پزشکان برای انجام آن باید ریسک کنند انجام نخواهند داد".

نماینده مردم زاهدان با انتقاد از عملکرد رسانه‌ها در خصوص انتشار مطالبی در انتقاد از قصورهای پزشکی بیان داشت: "به نظر من که اصلا فضای کشور خوب نیست، رسانه‌ها مطلب کم می‌آورند و در شرایطی که مردم مشکلات زیادی دارند جو روانی و احساس ناامنی را در جامعه گسترش می‌دهند و این اصلا فضای مناسبی نیست."

اما دکتر علی فتاحی دادستان و معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور اظهارنظر متفاوتی دارد و تصریح می‌کند: نگاهی اجمالی به آمارمراجعین به داسراهای عمومی وانقلاب و دادسراهای انتظامی نظام پزشکی بیانگراین است که درکل کشورطی سال 94 به نسبت سال 93 شاهد رشد حدود 10 درصدی افزایش شکایت ازکادردرمانی وپزشکی بوده‌ایم.


قصورات در جراحی در صدر شکایت‌ها

این عضوشورای عالی نظام پزشکی در ادامه می‌افزاید: همچنین در چهارسال گذشته جراحی زنان و زایمان همواره درصدر تعداد شکایات قصور پزشکی باقی مانده اما موارد محکومیت آن در سال‌های مختلف متفاوت بوده است، دومین مورد شکایت در سال‌های 91، 92 و 93 مربوط به جراحی ارتوپدی بوده اما این آمار در سال 94 جای خود را به جراحی عمومی داده است. سومین عامل پرشکایت در سال‌های 91 تا 93 جراحی عمومی بوده و در سال 94 این عامل به جراحی ارتوپدی تغییر کرده است.

به هر حال باید بین خدمت، قصور و اهمال در امور درمانی و پزشکی تفاوت قائل شویم نمی‌توانیم خدمات شبانه روزی بسیاری از پزشکان و کادر درمانی را نادیده گرفت همچنان که نمی‌توان این انتظار را داشت که رسانه‌ها اخبار تخلفات پزشکی را منتشر نکنند.

در واقع یکی از رسالت‌های اصلی رسانه دادن هشدارهای به موقع و به صدا در آوردن زنگ خطر در شرایطی است که مسئولان امر توجهی به روند افزایشی آسیب‌ها ندارند. به عنوان یک نمونه رئیس مجتمع رسیدگی به تخلفات پزشکی سازمان تعزیرات حکومتی حکم تعطیلی یک بیمارستان و یک مرکز جراحی خصوصی در تهران را در همین اواخر صادر می‌کند، آیا می‌شود از  این‌ مسئله که یک مرکز درمانی با سوء استفاده از ضعف‌های نظارتی هزینه‌های درمانی غیرقانونی را از بیماران گرفته باشد، چشم‌پوشی کرد؟

به یقین می‌توان گفت نظام درمان یکی از اصلی‌ترین و اگر نگوییم مهمترین حوزه مورد توجه مردم است بر همین اساس است که اخبار آن در جامعه بازخورد بالایی دارد و این خواست عمومی همواره از نظام و مسئولان وزارت بهداشت وجود داشته تا اهتمام بیشتری به امور آن داشته باشند. همان طوری که وزیر محترم بهداشت در بازدید از مراکز درمانی استان البرز از برخورد قاطعانه با خطاهای پزشکی خبر داده بود منتظر هستیم تا اخباری از این اقدامات در آینده از مسئولین بهداشت و درمان شنیده شود تا این مسئله به حیثیت آحاد جامعه پزشکی لطمه‌ای وارد نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha