شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 19507

اگر آنگونه كه محققان تاكید می‌كنند، چاقی هم مثل سرطان و بیماری قلبی یك مرض باشد، زمان آن فرا رسیده كه دیگر ادعا نكنیم فاقد اراده قوی برای كنترل اضافه وزن هستیم. بلكه باید به دقت به دنبال علت چاقی خود باشیم و پاسخ این سوال را پیدا كنیم كه چرا اینقدر چاق هستیم؟ جواب این سوال قطعا رژیم غذایی شما را تحت تاثیر قرار داده و تغییر خواهد كرد.

 محققان می‌گویند؛ چاقی و افزایش اندازه دور شكم به طور معمول هشت دلیل دارد كه در این مقاله دلایل فوق عنوان شده است.

مجله علمی آنلاین فیزورگ با چاپ این مقاله آورده است: دلیل نخست دولت‌ها هستند. در سال 1998 بیست و نه میلیون نفر در آمریكا به طور ناگهانی اضافه وزن پیدا كردند. تابستان همان سال دولت آمریكا دستورالعمل‌های جدیدی را برای كاهش وزن هر فردی كه دچار اضافه وزن شده بود، ‌منتشر كرد. پیش از این اگر شاخص توده بدنی هر فرد برای مردان كمتر از 29 و برای زنان كمتر از 27 بود طبیعی تلقی می‌شدند اما حالا بر اساس دستورالعمل جدید شاخص توده بدنی زیر 25 نشانه سلامتی است. بنابراین دولتها با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صحیح و استاندارد می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا كنند.

عامل دوم بهداشت بهتر عنوان شده است. در حالی كه امروزه هنوز غذای زیاد،‌ فقر ورزش و الگوی زندگی مدرن متداول‌ترین دلایل چاقی بشر هستند. در آینده ما انسانها ممكن است ادعا كنیم كه شست و شوی مكرر دستها و آب سالم‌تر می‌توانند فاكتورهای موثر از پیشگیری از این شیوع چاقی باشند.

در آزمایشاتی كه روی موشها انجام گرفته محققان دریافته‌اند كه انواع خاصی از باكتری‌های موجود در روده می‌توانند به بدن كمك كنند كه كالری‌های بیشتری را از یك مقدار مشخص غذا جذب كند و حتی اشتهای فرد را افزایش دهند. این امكان وجود دارد كه وقتی ما با آنتی بیوتیك‌ها با باكتری‌ها مقابله می‌كنیم و برای رعایت بهداشت بهتر تلاش می‌كنیم، بتوانیم به این باكتری‌های اشتها آور نیز مسلط شویم و نقش آنها را در بدن كاهش دهیم.

به گفته اندرو گویرتز، محقق دانشكده پزشكی دانشگاه ایموری در جورجیا، این یافته نمی‌گوید كه چاقی یك بیماری عفونی است، بنابراین به این زودی‌ها نباید انتظار داشت كه برای مقابله با چاقی آنتی بیوتیك تجویز شود.

عامل موثر سوم والدین شما هستند. هیچ كس محكوم تغییرات محیط زیستی نیست و هنوز هم انسانهای بسیار لاغر وجود دارند. اینها كسانی هستند كه از طریق فاكتورهای ژنتیكی برنده رقابت در عرصه مقابله با چاقی شده‌اند.

محققان دانشكده پزشكان و جراحان كلمبیا در نیویورك دریافته‌اند كه ژن‌ها احتمالا به سادگی روی چگونگی احساس رضایت فرد تاثیرگذار هستند. كسی كه ژن اشتهای زیاد را ندارد، نمی‌تواند درك كند برای كسی كه این ژن را از والدین خود به ارث برده، چقدر كنترل خوردن كار دشواری است و این اشخاص به لحاظ ژنتیكی شانس نیاورده‌اند.

در نكته چهارم مخصوصا به نقش مادر در این تاثیرگذاری اشاره می‌شود. یك پژوهش جدید نشان داده است كه یك جنین ممكن است، پیام‌هایی را در رحم مادر درباره چگونگی تنظیم وزن خود دریافت كند. این پیام‌ها «اپی ژنتیك» نام دارند و منظور این است كه حتی خود ژنها هم آگاه نیستند كه چگونگی عملكردشان می‌تواند تغییر كند.

عامل موثر پنجم دوستان شما هستند. مردم معمولا روی وزن خود بر اساس وزن دیگران قضاوت می‌كنند و در میدان چاقی افرادی كه فقط دچار اضافه وزن هستند، خود را برنده احساس می‌كنند.

تحقیقات نشان می‌دهد: اگر دوستان شما چاق باشند احتمال اینكه شما هم به گروه چاق‌ها بپیوندید، بیشتر است. ابتدایی‌ترین دلیل این تاثیر می‌تواند تغییر تصور شما از وزن طبیعی باشد. این یافته‌ها تاكید می‌كند كه چاقی عوامل فرهنگی، روانی و هم چنین فیزیولوژیكی دارد.

ششمین عامل مهم در افزایش چاقی شكمی اتومبیل‌ها، صندلی‌ها و كاناپه‌ها هستند. ما قطعا به اندازه اجداد شكارچی‌مان، بدنهای خود را حركت نمی‌دهیم، واقعیتی كه ارتباط تنگاتنگی با افزایش وزن بشر امروزی دارد. ورزش فاكتوری فوق‌العاده موثر برای حفظ وزن در حد سلامتی و تنظیم اشتها است. اما اگر تصمیم دارید واقعا با چاقی خود مقابله كنید فقط ورزش به تنهایی در یك ساعت مشخص از روز قادر به انجام این تغییر نخواهد بود و بلكه مدت بسیار زیادی طول می‌كشد كه فقط یك پوند بتوانید وزنتان را كاهش دهید. بنابراین چاره این است كه تحرك را به باقی ساعات زندگی خود نیز بیاورید.

عامل هفتم نیز رستورانها و تفریحگاه‌هایی با خوراكی‌های خوشمزه هستند. اگر هرگز مك دونالدی وجود نداشت قطعا ما خیلی لاغرتر از حالا بودیم. این ویژگی مخصوصا مربوط به غذاهای فست فود می‌شود.

به گفته دكتر دیوید كسلر، كمیسیونر سابق سازمان غذا و داروی آمریكا و نویسنده كتاب «پایان پرخوری» در این باره می‌گوید: غذاهایی كه در رستورانهای زنجیره‌ای فست فود سرو می‌شوند، انباشته از چربی،‌ قند و نمك هستند كه تمام اینها به جای اینكه ما را راضی و سیر كنند در واقع بیشتر ترغیب به خوردن می‌كنند. این غذاها نواحی خاصی از مغز را كه در ارتباط با هیجان و شوق هستند و با احساس و پاداش مرتبط می‌باشند، تحریك می‌كنند. بسیار شبیه به آنچه درباره مصرف الكل و مواد مخدر رخ می‌دهد، با وجود چربی، قند و نمك بسیار در هر گوشه از شهر و خیابان در واقع ما هر روز با كارناوالی مواجه می‌شویم كه بدن ما را نسبت به خوردن حریص می‌كند و موجب بروز طیف وسیعی از بیماریها مثل امراض قلبی و سرطان می‌شود

و بالاخره آخرین عامل مهم چاقی با عنوان اختلال ملی تغذیه‌ای عنوان شده است. در حالی كه ژنها و محیط زندگی مسوول دو سوم از چاقی‌ها هستند. یك فاكتور سوم دیگری نیز وجود دارد كه فاكتور روانی است.

به گفته پژوهشگران، استرس و خواب ناكافی كه ارمغان زندگی در عصر حاضر هستند، هر دو تاثیرات نامطلوبی روی متابولیسم دارند. هم چنین نداشتن یك فرهنگ تغذیه‌ای مناسب در این زمینه نقش به سزایی دارد.

محققان می‌گویند، تند و سریع غذا خوردن با افزایش اضافه وزن در ارتباط است. در حالی كه داشتن وعده‌های غذایی منظم در كنار اعضای خانواده برعكس خطر چاقی را كاهش می‌دهد. توجه به نكات و یادآوری پیوسته آنها و همچنین عمل به توصیه‌های آنها می‌تواند تاثیر قابل توجهی در جهت مقابله با چاقی كه مادر در امراض نامیده شده است، داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha