دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹

یک روانشناس بالینی گفت: برخی استان های کشور به دلایل مختلف قومی و مذهبی و آداب و رسوم از شادی بیشترینسبت به سایر استانها برخوردار هستند.

سلامت نیوز:یک روانشناس بالینی گفت: برخی استان های کشور به دلایل مختلف قومی و مذهبی و آداب و رسوم از شادی بیشترینسبت به سایر استانها برخوردار هستند.

امیرهوشنگ مهریار روانشناس بالینی در گفت و گو با جوان در پاسخ به این سوال که آیا مردم ایران شاد هستند یا خیر؟ اظهار داشت: به طور کلی شادی کردن یک مسئله نسبی به شما می‌رود و نمی توان با قطعیت گفت که همه مردم ایران افرادی غمگین و یا شاد هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر مطالعه دقیقی در این زمینه صورت نگرفته و اگر هم تحقیقات و آماری ارائه شده بر روی یک جامعه آماری کوچک بوده است.
مهریار تصریح کرد: در مناطق مختلف کشور و  با توجه به اقلیم و نوع فرهنگ میزان شادی شادی مردم متفاوت است.
وی با اشاره به موسیقی های فولکوریک در برخی نقاط کشور گفت: استانهایی مثل آذربایجان، گیلان و کردستان با داشتن موسیقی های فولکوریک و رقصهای محلی شاد و برگزاری مناسبت های مختلف نسبت به استان هایی که در مرکز کشور قرار دارد، مردمان شادتری دارند.
مهریار افزود: مناسبت هایی مثل برداشت محصول، جشن شالی، عید نوروز و اعیاد مذهبی در استان های ذکر شده همراه با جشن و شادی است اما در استانهایی مثل یزد یا اصفهان که کویری هستند برگزاری جشن ها معمولا با موسیقی همراه نیست.
وی همچنین به فرهنگ و تغییر سبک زندگی مردم اشاره و گفت: با پیشرفت تکنولوژی و زندگی ماشینی سبک زندگی مردم نیز تغییر کرده، دورهمی ها کمتر شده و مردم بیشتر تمایل دارند از طریق شبکه های اجتماعی ار تباط برقرار کنند و این خود عاملی برای کاهش سطح شادی در بین مردم شده است.
این روانشناس بالینی افزود: البته در خصوص فرهنگ ایرانی اسلامی هم باید متذکر شوم که حتی برخی مراسمات مذهبی مثل ایام سوگواری امام حسین (ع) که عاملی برای گرد هم آمدن ایرانیها است موجب تخلیه انرژی های منفی شده و فرد را به آرامشی نسبی می رساند.
مهریار تصریح کرد: موسیقی، ورزشهای جمعی مثل یوگا، ورزشهای هوازی، شنا و .. تاثیر فراوانی بر روی افراد می‌گذارد.
وی افزود: یکی از راه های شاد بودن حضور در جمع همسالان و جمع های خانوادگی و دوری از تلفن همراه می باشد.
این روانشناس بالینی در پایان تصریح کرد: موسیقی های سنتی و شاد در روحیه افراد تاثیر بسزایی دارد و موسیقی درمانی یک روش متداول به شمار می رود و جوانان به جای مصرف مواد مخدر که شادی کاذب به وجود می آورد و گوش دادن به موسیقی های بی محتوا به سراغ موسیقی های فولکوریک و سنتی ایرانی بروند.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha