دبیر علمی سومین كنگره سرطان سینه گفت: سالانه 7 هزار زن ایرانی به سرطان سینه مبتلا می‌شوند و اكنون حدود40 هزار نفر در كشور به بیماری سرطان سینه مبتلا هستند و سن ابتلا به این بیماری در زنان ایرانی 10 سال از كشورهای پیشرفته پایین‌تر است.

زنان ایرانی 10سال زودتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند
 احمد كاویانی امروز در سومین كنگره سرطان سینه كه در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد افزود: سرطان سینه یكی از شایع‌ترین سرطان‌ها در كل جهان است و مطابق آمار سازمان جهانی بهداشت میزان بروز این بیماری رو به افزایش است.
وی گفت: در كشور ما سالانه حدود 7 هزار مورد سرطان سینه تشخیص داده می‌شود كه به دلیل شیوع این بیماری در سنین پایین‌تر نسبت به كشورهای اروپایی و آمریكایی بار مالی، درمانی، اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی زیادی را ایجاد می‌كند.
دبیر علمی سومین كنگره سرطان سینه افزود: سرطان سینه در كشور ایران طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است و شاید كمتر خانواده ای را بشناسیم كه در اطراف خود یك بیمار مبتلا نداشته باشد.
دبیر علمی سومین كنگره سرطان سینه گفت: همه زنان به طوری سایه این بیماری را در زندگی خود حس می‌كنند. قسمتی از این موضوع مربوط به سیاستگذاران نظام سلامت است كه از چندین منظر باید به این موضوع توجه داشته باشد.
وی اضافه كرد: هزینه درمان این بیماری در كشور ما بالاست به خصوص كه سرانه سلامت كشور نسبت به كشورهای توسعه یافته كمتر است. ابتلا به این بیماری و درمان‌هایی كه برای آن صورت می‌گیرد موجب جذب مقادیر قابل توجهی از بودجه سلامت كشور می‌شود كه این مسئله موجب شده است سیاستگذاران به این موضوع بیشتر بپردازند.
دبیر علمی سومین كنگره سرطان سینه افزود: بحث فرهنگی سرطان سینه یك واقعیت انكارناپذیر در جامعه ما است زیرا یك زن در كانون خانواده بسیار تأثیرگذار است. بسیاری از مشكلات فرهنگی در جامعه باید ریشه‌یابی ‌شود.
وی اضافه كرد: درگیری بیماری و مراحل مختلف درمان و از دنیا رفتن زن بیمار می‌تواند این مسئله مهم را مطرح كند كه بازخورد فرهنگی این بیماری بسیار اهمیت دارد. این مسئله در ایران بسیار اهمیت دارد به دلیل اینكه اساس اصلاح فرهنگی و موضوعات اجتماعی در كشور ایران خانواده است و نباید از اهمیت این بیماری غافل شد.
وی گفت: در كشور ما سن شیوع این بیماری كاهش پیدا كرده است و سن شیوع آن 10 تا 12 سال از كشورهای توسعه یافته كمتر است. نكته مهم این است كه بعضی از افراد زمانی به متخصص مراجعه می‌كنند كه بیماری در مرحله بالاتری قرار دارد و حدود 65 درصد بیمارانی كه در كشور تشخیص داده می‌شوند بیماری از محدوده پستان گذشته و به ناحیه زیربغل انتشار یافته كه این بیماری در كشورهای پیشرفته 30درصد و در كشورهایی كه غربالگری سرطان سینه دارند زیر 15 درصد است.
كاویانی گفت:‌ اولین مشكلی كه سرطان سینه در جامعه ایجاد می‌كند این است كه طول عمر افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و هر چقدر مرحله تشخیص دیرتر باشد موفقیت‌های درمانی كمتر خواهد بود.
وی اضافه كرد: مسئله بعدی این است كه هنگامی بیماری گسترش پیدا می‌كند به زیربغل (متاس‌تاز) همه مراحل درمانی الزاماً نیاز است و هزینه درمانی آن بسیار بیشتر می‌شود.
دبیر علمی سومین كنگره سرطان سینه افزود: 85 درصد از سرطان های سینه را می‌توان با یك معاینه ساده تشخیص داد. اگر سیستم غربالگری در كشور وجود داشته باشد. 70درصد موارد ابتلا به این بیماری در زمان مناسب و در مراحل اولیه با معاینه و دستگاه ماموگرافی در زمانی كه هنوز تومور قابل لمسی وجود ندارد تشخیص داده می‌شود كه این موفقیت درمان را زیاد و هزینه درمان را كاهش می‌دهد.
كاویانی گفت: هزینه درمان و تشخیص این بیماری به علت پایین بودن سرانه سلامت در كشور ما نسبت به سایر كشورها واقعی نیست. بیمه‌ها نیز پوشش مناسبی را در مورد درمان این بیماری نمی‌دهند و به دلیل هزینه بالای درمان در بخش دولتی مردم ممكن است توان پرداخت هزینه را نداشته باشند. اغلب داروهایی كه برای درمان این بیماری استفاده می‌شود تحت پوشش بیمه نیست و ده‌ها میلیون تومان هزینه برمی‌دارد.
كاویانی گفت: داروهای درمانی سرطان سینه بیشتر وارداتی است به همین علت در حال تركیب مواد اصلی از سوی كشورهای خارجی و بسته بندی آن در كشور هستیم و ظرف یك برنامه زمان بندی شده قرار است كه برخی از این داروها در كشور تولید شود.
كاویانی گفت: سن ابتلا به سرطان سینه در كشورهای غربی بین 50 تا 60 سال است كه در ایران بین 40 تا 50 سال می رسد.
وی گفت: یكسری پیش فرض‌هایی وجود دارد كه ریسك فاكتورهایی كه موجب بروز این بیماری می‌شود را مشخص می‌كند اما علت واقعی ایجاد این بیماری مشخص نیست و عواملی مانند حاملگی زودهنگام، شیردهی ،مصرف نكردن داروهای هورمونی، ورزش كردن، عدم پرخوری و چاقی، اصلاح وضعیت تغذیه در كاهش ابتلا به این بیماری مؤثر است.
دبیر علمی سومین كنگره سرطان سینه اضافه كرد: سابقه خانوادگی و ژنتیكی بیشتر از سایر عوامل در بروز سرطان سینه نقش دارد. ژنتیك بین 6 تا 10 برابر بیشتر از سایر عوامل موجب سرطان سینه می‌شود و سایر عوامل شانس ابتلا را 78 درصد افزایش می‌دهد.
كاویانی ادامه داد: توزیع جغرافیایی در ایجاد این بیماری مؤثر نیست در همه جای كشور سرطان سینه توزیع همگن دارد و ضرورت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی زنان از اهمیت زیادی برخوردار است و زنان باید معاینات سینه را از 35 سالگی آغاز كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha