هرگز از کره، روغن، سفیده تخم مرغ، خمیر دندان یا یخ برای درمان سوختگی استفاده نکنید. این موارد خطر عفونت را افزایش می دهند.

مواد غذایی مفید برای سوختگی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کی هلث، سوختگی های جزئی یک آسیب رایج است و اکثر آنها با کمک های اولیه ساده قابل درمان هستند. پماد آنتی بیوتیک، ژل آلوئه ورا، عسل و مسکن های OTC می توانند به درمان سوختگی های جزئی کمک کنند.

سوختگی های جزئی به دلایل زیادی اتفاق می افتد و به راحتی می توان آن را در خانه درمان کرد. با این حال، مهم است که بدانید کدام درمان های خانگی به شما کمک می کند و کدامیک می تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

در این مقاله، ما در مورد داروهای خانگی مفید مانند کمپرس سرد و آلوئه ورا و همچنین مواردی که باید از آنها اجتناب کنید، مانند کره و سفیده تخم مرغ صحبت خواهیم کرد.

بهترین درمان های خانگی برای سوختگی

سوختگی یک آسیب شایع خانگی است. سوختگی های درجه یک فقط لایه بیرونی پوست را درگیر می کند و تا زمانی که قطر سوختگی کمتر از سه اینچ باشد به راحتی در خانه قابل درمان است. سوختگی‌های درجه دو عمیق‌تر به لایه‌های پوست می‌روند و معمولاً با تاول همراه هستند. همچنین اگر کوچکتر از سه اینچ باشند، معمولاً می‌توانند با مراقبت‌های خانگی درمان شوند.

سوختگی‌های بزرگتر یا سوختگی‌هایی که تمام لایه‌های پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند، به عنوان سوختگی‌های درجه سه، نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند. اگر مطمئن نیستید که سوختگی شما به مراقبت پزشکی نیاز دارد یا خیر، با پزشک مشورت کنید.

اگر سوختگی شما کوچک و جزئی است، می توان از درمان های خانگی زیر استفاده کرد.

آب خنک

هنگامی که در خانه دچار سوختگی جزئی می شوید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که آب خنک را برای چند دقیقه روی آن ناحیه بریزید. سپس با یک صابون ملایم تمیز کنید و کاملا آبکشی کنید. دقت کنید که آب خیلی سرد نباشد.

کمپرس های خنک

پس از شستشو و پاکسازی سوختگی جزئی، می توانید برای تسکین بیشتر از کمپرس خنک استفاده کنید. از یک پارچه مرطوب تمیز استفاده کنید و هر بار 5-15 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بمالید. استفاده طولانی مدت از کمپرس می تواند پوست را بیشتر تحریک کند.

پمادهای آنتی بیوتیک

پس از تمیز کردن محل سوختگی، از پماد یا کرم آنتی بیوتیک استفاده کنید؛ چرا که می تواند با پوشاندن پوست و جلوگیری از ورود باکتری یا آلودگی به زخم، از عفونت جلوگیری کند. یک باند استریل روی ناحیه قرار دهید. بانداژ را چند بار در روز یا در صورت خیس شدن بانداژ بشویید و عوض کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک درمان خانگی محبوب برای آفتاب سوختگی است. همچنین ممکن است به تسکین سوختگی های درجه یک و دو کمک کند.

پس از تمیز کردن محل سوختگی، آلوئه ورا خالص را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. اگر از محصول آلوئه ورا خریداری شده در فروشگاه استفاده می کنید، مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید. از محصولاتی که حاوی افزودنی های معطر یا محرک های دیگر است که ممکن است بهبودی آن را سخت تر کند استفاده نکنید. آلوئه را چند بار در روز یا در صورت نیاز برای تسکین استفاده کنید.

عسل

عسل دارای خواص ضد باکتریایی طبیعی است. برای سوختگی های جزئی، می توانید پس از تمیز کردن ناحیه، عسل را مستقیماً روی پوست بمالید.

قرار گرفتن در معرض آفتاب را کاهش دهید

قرار دادن یک سوختگی جزئی در معرض نور مستقیم خورشید می تواند باعث تشدید پوست شود. در صورت نیاز به قرار گرفتن در معرض نور خورشید، محل سوختگی را با یک باند یا لباس استریل بپوشانید.

تسکین درد بدون نسخه

مسکن‌های بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا ناپروکسن (Aleve) می‌توانند به کاهش درد، التهاب و تورم سوختگی جزئی کمک کنند. همیشه دوز و دستورالعمل های مناسب را دنبال کنید.

بیشتر بدانید: برای سوختگی زبان چکار کنیم؟

درمان های خانگی نامناسب برای سوختگی پوست

اینترنت پر از درمان های طبیعی است که در برخی موارد ممکن است مضر باشند. برخی از درمان‌های خانگی نیز از طریق نسل‌ها منتقل می‌شوند که ممکن است مبتنی بر شواهد نباشند و می‌توانند سوختگی را بدتر کنند یا باعث عفونت شوند.

کره

کره گرما را به دام می اندازد و ممکن است حاوی باکتری هایی باشد که می توانند وارد پوست شده و منجر به عفونت شوند. همچنین می تواند سوختگی را بدتر کرده و درد را افزایش دهد.

سوختگی پوست

روغن

مانند کره، روغن می تواند گرما را به دام بیندازد، از تنفس پوست جلوگیری کند و منجر به آلودگی باکتریایی شود. حتی روغن‌هایی که برای آبرسانی پوست مفید هستند، برای مراقبت از سوختگی یا زخم‌ها در نظر گرفته نشده‌اند، بنابراین از مصرف آن‌ها روی پوست ترک خورده یا آسیب دیده خودداری کنید.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ حاوی مواد مغذی خاصی برای کمک به بهبود سوختگی نیست. با این حال، آنها حاوی باکتری هستند و ممکن است منجر به عفونت شوند. سفیده تخم مرغ همچنین به عنوان یک غذای حساسیت زا شناخته می شود. برای برخی افراد، زمانی که پروتئین های غذا از طریق پوست ترک خورده وارد بدن می شود، می تواند به ایجاد یا بدتر شدن واکنش آلرژی غذایی کمک کند.

خمیر دندان

قرار دادن خمیر دندان روی پوست سوخته می تواند گرما را به دام بیندازد، پوست را تحریک کند و منجر به عفونت شود.

یخ

آب خنک می تواند پوست سوخته را تسکین دهد، اما آب سرد و یخ می تواند پوست را تحریک کند. یخ که مستقیماً روی پوست قرار می گیرد، چه سوخته باشد و چه نباشد، می تواند باعث سوختگی سرد شود و به لایه های بالایی پوست آسیب برساند.

تاول های بیرون زده

اگر دچار سوختگی درجه دو شدید، احتمالا تاول‌ها در مدت کوتاهی پس از بهبودی و در طول فرآیند بهبود ظاهر می‌شوند. ممکن است مقاومت در برابر آن سخت باشد، اما تاول ها را نترکانید. انجام این کار زخم را دوباره باز می کند و می تواند منجر به عفونت باکتریایی شود. اگر تاول ها بعد از سوختگی باعث نگرانی می شوند، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

بیشتر بدانید: چند نکته در مورد پانسمان سوختگی

چه زمانی باید به دنبال مراقبت پزشکی بود

در اینجا نحوه تشخیص اینکه آیا سوختگی شما نیاز به مراقبت پزشکی دارد، بازگو شده است:

  • سوختگی بزرگتر از سه اینچ است
  • زخم بسیار دردناک است
  • ناحیه آسیب دیده بو می دهد
  • سوختگی روی صورت، باسن یا کشاله ران است
  • شما نگران سوختگی درجه سه هستید
  • زخم قرمز تیره به نظر می رسد
  • پس از سوختگی دچار تب می شوید
  • آخرین واکسن کزاز شما بیش از پنج سال پیش بوده است.

هرگز سوختگی درجه سه را در خانه درمان نکنید، حتی اگر کوچک باشد. این سوختگی ها می تواند منجر به عوارض جدی تری مانند عفونت و شوک شود. آنها همچنین ممکن است به اعصاب زیرین آسیب برسانند.

اگر در خانه بر اثر برق گرفتگی سوختید، حتی اگر فکر می کنید کوچک است، به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید یا با ۱۱۵ تماس بگیرید. این سوختگی ها ممکن است شدید به نظر نرسند اما می توانند به لایه های عمیق تر پوست آسیب برسانند.

بیشتر بدانید: آیا تاول های سوختگی را بترکانیم؟

تغذیه و تاثیر آن بر درمان سوختگی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دکتر لادن گیاهی،متخصص تغذیه، تغذیه بر روی بهبود و کنترل سوختگی اثر بسزایی دارد. مصرف یکسری از مواد غذایی در سوختگی به درمان سریع‌تر آن کمک می‌کنند، مانند پروتئین‌ها، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین A و روی.

سوختگی شدید می‌تواند بالاترین میزان استرس را برای بدن داشته باشد.میزان متابولیسم بدن در سوختگی شدید به شدت افزایش می‌یابد و بافت پروتئینی و چربی بدن برای کمک به ترمیم قسمت‌های سوخته تجزیه می‌شوند.

در چنین مواردی گاه 1/5 کیلوگرم کاهش وزن در روز دیده می‌شود. در سوختگی شدید حمایت کامل تغذیه بیمار در بیمارستان ضروری است.

در سوختگی‌های خفیف یک برنامه غذایی متعادل در منزل می‌تواند به سرعت بهبود سوختگی کمک کند.

در موارد سوختگی‌های خفیف در منزل می‌توان با قرار دادن ناحیه سوخته در آب و یا استفاده از حوله خیس به مدت 10 دقیقه تا زمان برطرف شدن درد به کنترل سوختگی کمک کرد.

سپس روی ناحیه سوخته را بانداژ تمیز و خشک قرار داد. در صورت باقیماندن درد و مشاهده علائم عفونت حتما باید به پزشک مراجعه کرد. در مورد سوختگی با برق درمان باید توسط پزشک انجام شود.


مواد غذایی مفید برای سوختگی


پروتئین و سوختگی

خوردن بوقلمون، مرغ، تخم‌مرغ، ماهی به جبران پروتئین از دست رفته در فرایند ترمیم پوست کمک می‌کنند.



ویتامین C و سوختگی

توت‌ها، مرکبات و پاپایا تامین کننده ویتامین C مورد نیاز برای ساخته شدن کلاژن و پوست جدید هستند.

ویتامین E و سوختگی

آواکادو و جوانه گندم منابع غنی ویتامین E هستند که به التیام زخم کمک می‌کنند.


روی و سوختگی

میگو و غذاهای دریایی حاوی روی هستند که به تسریع این فرایند ترمیم کمک می‌کنند.


ویتامین A و سوختگی

هویج، سیب‌زمینی شیرین و فلفل قرمز حاوی بتاکاروتن هستند که با تبدیل شدن به ویتامین A به ترمیم زخم کمک می‌کنند.


چربی‌های سالم و سوختگی

ماهی روغنی، دانه کتان و آفتابگردان، کدو حلوایی و کنجد تامین کننده اسیدهای چرب ضروری مورد نیاز هستند.

مواد غذایی که باید درسوختگی پرهیز شوند

  • شیرینی‌ها، کیک‌ها، بیسکویت‌ها و غذاهای غیر مغذی.
  • الکل و قهوه چون باعث از دست رفتن آب بدن می‌شوند.


سایر اقدامات

مصرف حداقل 6 تا 8 لیوان آب در روز برای حفظ تعادل مایعات.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha