دبیرکل خانه پرستار، یکی از اهداف طراحان این طرح را تربیت پرستار ارزان قیمت و مطیع عنوان می کند و می گوید: سفارش دهندگان این طرح، همان سهامداران بخش خصوصی و ۷ درصد تصمیم گیران سیاست های حوزه سلامت هستند که ریشه در وزارت بهداشت دارند و عقبه آنها در سازمان نظام پزشکی است.

تربیت پرستار بیمارستانی؛طرح سفارشیِ سهامداران بیمارستان های خصوصی

سلامت نیوز: دبیرکل خانه پرستار، یکی از اهداف طراحان این طرح را تربیت پرستار ارزان قیمت و مطیع عنوان می کند و می گوید: سفارش دهندگان این طرح، همان سهامداران بخش خصوصی و ۷ درصد تصمیم گیران سیاست های حوزه سلامت هستند که ریشه در وزارت بهداشت دارند و عقبه آنها در سازمان نظام پزشکی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، مهاجرت بی رویه ، جذب نشدن فارغ التحصیلان ، مشکلات معیشتی ، و ... سبب شده تا سایه کمبود نیروی پرستاری سال‌ها بر سر نظام درمانی کشور سنگینی ‌کند. این مشکلات با طرح تحول سلامت چندین برابر شد از این رو وزارت بهداشت تلاش کرد تا هر طور شده این کمبود نیرو را جبران کند . یکی از این طرح ها که به تازگی سر و صدای زیادی هم داشته تربیت نیروهای کمک‌ پرستاری در بیمارستان ها است که آن هم موافقان و مخالفان خاص خود را دارد.

سازمان نظام پرستاری به عنوان نماینده این صنف و منتقد اصلی و سرسخت این طرح، تربیت دانشجو در بیمارستان را برای جامعه تهدید می‌داند و خواستار لغو آن است و از سوی دیگر معاونت آموزشی وزارت بهداشت انتقادات وارد به آن را رد می‌کند و از آن به عنوان راهکاری برای جبران کمبود پرستار دفاع می‌کند. سازمان نظام پرستاری معتقد است با تربیت دانشجوی پرستاری به چنین روشی، نمی‌توان بر آن نام "پرستار" گذاشت.

دبیرکل خانه پرستار، از آیین نامه تربیت پرستار در بیمارستان ها، به عنوان طرح سفارشی سهامداران بیمارستان های خصوصی نام برد. محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار می گوید: آیین نامه ابلاغی وزارت بهداشت مبنی بر تربیت پرستار در بیمارستان ها، نه تنها آینده روشنی برای فارغ التحصیلان آن ندارد، بلکه وضعیت شغلی و حرفه ای این دسته از پرستاران را تباه می کند.

وی توضیح می دهد: افرادی که از این طریق فارغ التحصیل می شوند، مدرک شان فقط در همان بیمارستانی که آموزش دیده اند، ارزش دارد. همچنین، این مدرک در خارج از کشور هیچ اهمیتی ندارد و سازمان نظام پرستاری کشور نیز آن را قبول ندارد.

شریفی مقدم با تاکید بر اینکه این دسته از پرستاران به نوعی استثمار می شوند، می گوید: این افراد تحت هیچ شرایطی نمی توانند در جای دیگری غیر از همان بیمارستان مشغول کار شوند و مدرک آنها در گرو آن بیمارستان است.

دبیرکل خانه پرستار، یکی از اهداف طراحان این طرح را تربیت پرستار ارزان قیمت و مطیع عنوان می کند و می گوید: سفارش دهندگان این طرح، همان سهامداران بخش خصوصی و ۷ درصد تصمیم گیران سیاست های حوزه سلامت هستند که ریشه در وزارت بهداشت دارند و عقبه آنها در سازمان نظام پزشکی است.

همچنین محمدتقی صفدری رئیس انجمن علمی پرستاران قلب ایران هم به خبرنگار ما می گوید: نمایندگان پنج نهاد صنفی در حوزه پرستاری کشور با امضای نامه ای به وزیر بهداشت و درمان اعلام کردند  بیمارستان ها صلاحیت تربیت کارشناس پرستاری را ندارند.

وی با بیان اینکه انجمن علمی پرستاران قلب ایران این کار را خطرناک می داند چون حرفه پرستاری و پرستاران آسیب می بینند و افرادی به بیماران خدمات ارایه می کند که تخصص کافی ندارند می افزاید: متاسفانه بیمارستانهایی درشهرستانهای رباط کریم و ورامین مجوز تربیت پرستار گرفته اند که شرایط  این کار را ندارند.

وی ادامه می دهد: در تمام بخش های بیمارستانها این پرستاران هستند که تمام کارهای بیماران را انجام می دهد که اگر مهارت و تخصص کافی نداشته باشند آسیبهای جبران ناپذیری به این حرفه وارد می شود.

وی در مورد جبران کمبود پرستار گفت: بهترین کار این است که بیمارستانها با دانشکده های پرستاری همکاری کنند و با ایجاد بورس پرستاری ، هزینه آموزش پرستاران را پرداخت کنند.دراینصورت هم پرستار به شیوه آکادمی تربیت می شوند و هم بعد از فارغ التحصیلی شغل دارند و کمبود پرستار هم جبران می شود.

توضیحات وزارت بهداشت

در پاسخ به این اعتراضات،  دکتر حسن هاشمی  وزیر بهداشت با اشاره به اعتراضاتی که در ارتباط با طرح تربیت پرستار می گوید: این هم از آن موضوعاتی بود که بد رسانه ای شد و برداشت اشتباه از آن کردند.همچنین باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت می گوید: فقط به تعداد معدودی از بیمارستانهای بزرگ که کادر هیئت علمی بالینی و توان و ظرفیت پذیرش و تربیت پرستار دارند، پس از تایید صلاحیت در شورای گسترش آموزش پزشکی، اجازه این کار داده می شود.
به گفته لاریجانی، بیمارستانهایی که اجازه تربیت پرستار پیدا می کنند، معدود خواهند بود و فقط به اندازه نیاز خود یا بیمارستانهایی که اعلام نیاز می کنند، دانشجو پذیرش می کنند و همه این دانشجویان از ابتدا از طرف بیمارستان درخواست کننده بورسیه می شوند.

چند سئوال...

اما سئوال این است که تکلیف گذراندن دروس نظری برای این پرستاران چه می‌شود؟ این پرستاران تنها در همان بیمارستان امکان کار دارند و اگر بیمارستان آنها را نخواهد بیکار می شوند؟ آیا این پرستاران کار کمک پرستار را می کنند یا بهیار؟ چه مدرکی به آنها داده می شود؟و ....


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha