سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 206858

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که افزایش تدریجی وزن از سن 20 سالگی، خطر ابتلا به سرطان های مری و معده در بزرگسالی را سه برابر می کند.

چاقی خطر ابتلا به سرطان های معده و مری را افزایش می دهد

سلامت نیوز:  نتایج یک مطالعه نشان می دهد که افزایش تدریجی وزن از سن 20 سالگی، خطر ابتلا به سرطان های مری و معده در بزرگسالی را سه برابر می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محققان انگلیسی در این مطالعه که در مجله British Journal of Cancer منتشر شد، رابطه میان افزایش وزن در طول عمر و سرطان های مری و معده را بررسی کردند.


به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی،آنها داده های مربوط به 409 هزار و 796 فرد 50 تا 71 ساله را که در دو مطالعه شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند؛ در ابتدای هر مطالعه، این افراد وزن و قد فعلی خود و نیز وزن و قد خود را در سنین 20 و 50 سالگی گزارش دادند.


در جریان پیگیری های بعدی، 633 نفر از این افراد به سرطان مری و 415 نفر به سرطان قسمت فوقانی معده مبتلا شده بودند.
براساس یافته های این مطالعه، خطر ابتلا به سرطان مری و قسمت فوقانی معده در افرادی که در 20 سالگی اضافه وزن داشتند، در قیاس با افرادی که وزن سالمی را در طول عمر خود حفظ کرده بودند، 60 تا 80 درصد بیشتر بود.


علاوه بر این محققان متوجه شدند، در افرادی که در بزرگسالی 15 تا 20 کیلوگرم افزایش وزن پیدا کرده بودند و در 50 سالگی چاق محسوب می شدند، خطر ابتلا به سرطان های مری و قسمت فوقانی معده حدود سه برابر بیشتر بود.


محققان از سازوکارهایی سخن گفتند که به واسطه آنها افزایش وزن می تواند خطر ابتلا به سرطان های مری و معده را افزایش دهد. برای مثال افزایش وزن می تواند سرآغاز بروز مشکلات طولانی مدت ریفلاکس و سوزش معده باشد که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.


همچنین افزایش وزن می تواند سطح هورمون های جنسی مانند استروژن و تستسترون را تغییر دهد، سطح انسولین را بالا ببرد و به التهاب منجر شود که همه این عوامل با افزایش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارند.


بعلاوه ، این مطالعه بر اهمیت حفظ وزن سالم در طول زندگی به منظور کاهش خطر ابتلا به این سرطان ها تاکید دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha