کلانتری گفت: در سال ۱۴۰۳ دریاچه به تراز اکولوژیک قبل از خشک شدن در ارتفاع ۱۲۷۴.۱ از سطح دریا و ۱۵ میلیارد متر مکعب حجم آب برمی گردد.

سلامت نیوز: کلانتری گفت: در سال ۱۴۰۳ دریاچه به تراز اکولوژیک قبل از خشک شدن در ارتفاع ۱۲۷۴.۱ از سطح دریا و ۱۵ میلیارد متر مکعب حجم آب برمی گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره سطح بالا آمدگی دریاچه ارومیه اظهار داشت: در سال جاری میزان بارش‌ها در حوضه ارومیه ۳۰ درصد از سال گذشته کمتر است اما سطح دریاچه نسبت به سال گذشته ۵ سانتی متر بالاتر آمده است.

بالاآمدگی ۳۰ سانتی متر سطح آب دریاچه طی ۲ سال گذشته

وی درباره برخی اظهار نظرها در زمینه عدم امکان نجات دریاچه تصریح کرد: طی ۱۹ سال گذشته به طور متوسط سطح آب دریاچه ۱۴۰ سانتی متر پایین آمده است اما در دو سال گذشته نه تنها پایین نرفته، بلکه تا شهریور ماه سال جاری( پایان سال آبی) حدود ۳۰ سانتی متر هم بالاتر آمده است. اگر اقدامات مربوط به احیا انجام نمی شد تاکنون دریاچه خشک شده بود.

ارزیابی سازمان بین المللی انرژی اتمی از چاه های غیر مجاز دریاچه ارومیه

کلانتری درباره چاه های غیر مجاز اطراف دریاچه نیز گفت: چاه های غیر مجاز ارتباطی به بستر دریاچه ندارند و طبق بررسی های سازمان بین المللی انرژی اتمی و دانشگاه شریف غیر از حدود ۲۵ کیلومتر از اطراف دریاچه از کل  ۹۰۰ کیلومتر اطراف دریاچه هیچ چاه غیر مجازی وجود ندارد لذا تصور اینکه آب دریاچه از زیر بستر خارج می شود، غلط است.

وی تصریح کرد: غیر از ۲۵ کیلومتر در اطراف دریاچه در منطقه عجب شیر و رود شیر و چاه های غیر مجازی که در حاشیه رودخانه ها وجود داشته و از دریاچه برداشت می کنند، چاه غیر مجاز دیگری وجود ندارد ضمن اینکه این چاه ها نیز آنقدر ذخایرشان کم است که از آب شور اشباع شده و فقط ۱۰۰ میلیون متر مکعب از آنها پر می شوند لذا این تصورات از نظر علمی غلط است.

۳۵ هزارچاه بدون مجوز در مسیر رودخانه های دریاچه

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: در کل در مسیر رودخانه‌های دریاچه  ۸۲ هزار چاه وجود دارد که از این تعداد نزدیک ۳۵ هزار چاه بدون مجوزند که البته برداشت شان کم است، در حاشیه دریاچه نیز ۸ هزار چاه غیر مجاز وجود دارد که حدود ۱۹۰۰ چاه مسدود شده است.

مطالعه حدود ۷۰۰ متخصص داخلی و خارجی روی دریاچه

وی درباره با کشورهای خارجی نیز بیان کرد: ژاپنی ها فقط مطالعات تدریجی داشته اند، تمام مطالعات توسط ۷۰ کارشناس اروپایی وامریکایی و ۶۰۰  متخصص از داخل کشور در حال انجام است.

سال ۱۴۰۳ دریاچه زنده می شود

کلانتری درباره زمان رسیدن سطح آب دریاچه به میزان قبل از خشک شدن گفت: در سال ۱۴۰۳ دریاچه به تراز اکولوژیک قبل از خشک شدن در ارتفاع ۱۲۷۴.۱ از سطح دریا و ۱۵ میلیارد متر مکعب حجم آب برمی گردد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha