یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 211246

بیشتر دوندگان با ناخن سیاه پا آشنا هستند. مشکلی که شامل کبودی، تاول یا خونریزی زیر ناخن ناشی از ترومای تکراری است. اما همه موارد سیاه شدن ناخن مربوط به تروما نخواهد بود و در موارد خاص، تیرگی ناخن می تواند نشانه ی خطرناکی باشد. در این مطلب به دلایل خوش خیم و بدخیم این حالت اشاره خواهیم کرد.

علت های سیاه شدن ناخن پا

چه چیزی باعث سیاه شدن ناخن پا می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، رنگ ناخن های پا به طور طبیعی سفید است. گاهی اوقات تغییر رنگ می تواند ناشی از لاک ناخن، کمبودهای تغذیه ای، عفونت یا ضربه باشد. ناخن های سیاه پا به دلایل مختلفی نسبت داده می شوند که برخی از آنها خود به خود برطرف می شوند. اگر ناخن شما بهتر نشد، باید به پزشک مراجعه کنید تا علت جدی تری برای سیاه شدن ناخن پا را رد کند.

علت سیاهی ناخن پا چیست؟

ناخن سیاه پا ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • یک وضعیت پزشکی زمینه ای: این ممکن است شامل کم خونی، دیابت، بیماری قلبی یا بیماری کلیوی باشد.
  • عفونت‌های قارچی: در حالی که اغلب سفید یا زرد به نظر می‌رسند،عفونت های قارچی گاهی اوقات می‌توانند باعث سیاه شدن ناخن‌های پا از تجمع زباله‌ها شوند. ناخن های پای شما به ویژه در برابر عفونت های قارچی آسیب پذیر هستند زیرا در محیط های مرطوب و گرم رشد می کنند.
  • ملانوما: این جدی ترین نوع سرطان پوست است که اغلب به صورت یک لکه بد شکل قهوه ای تیره ظاهر می شود. چنین لکه هایی می توانند در زیر بستر ناخن نیز ایجاد شوند.
  • تروما: معمولاً در اثر آسیب ایجاد می شود، ضربه به ناخن پا می تواند باعث شکستن رگ های خونی زیر ناخن شود. خونریزی حاصل از زیر ناخن سیاه به نظر می رسد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

ناخن سیاه لزوماً نیازی به مراجعه به پزشک ندارد؛ نیاز به درمان دارویی به علت اولیه بستگی دارد. دانستن علت می تواند به شما در تصمیم گیری کمک کند. از طرف دیگر، اگر علت آن را نمی دانید، بهتر است در صورتی که ناخن سیاه پای شما نشانه یک بیماری جدی باشد، به پزشک مراجعه کنید.

همه موارد قارچ ناخن پا نیاز به مراجعه به پزشک ندارد. با این حال، اگر دیابت نیز دارید، باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

متخصص پوست همچنین می تواند به تشخیص و درمان ناخن سیاه پا کمک کند. اگر مشکوک به ملانوما هستید باید به متخصص پوست مراجعه کنید. با این حال، اگر ناخن سیاه پای شما به دلیل یکی دیگر از مشکلات سلامت زمینه‌ای مانند دیابت ایجاد شده باشد، باید برای درمان علت آن به پزشک اصلی خود مراجعه کنید. هر ناخن سیاهی که از بین نمی رود باید توسط پزشک بررسی شود.

آیا ناخن سیاه پا می تواند عوارضی ایجاد کند؟

قارچ ناخن پا که درمان نشود می تواند در تمام پاها و سایر قسمت های بدن پخش شود. همچنین می تواند باعث آسیب دائمی به ناخن شود.

همچنین ممکن است از ملانوما در ناخن پا که با ناخن سیاه پا ناشی از ضربه اشتباه گرفته می شود، ایجاد شود. اگر متوجه لکه‌های سیاهی شدید که ممکن است در سراسر ناخن پخش شوند یا با وجود رشد ناخن پا از بین نرفتند، مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

راه های درمانی ناخن سیاه پا چیست؟

عفونت های قارچی انگشتان پا وقتی زود تشخیص داده شوند در خانه نسبتا قابل درمان هستند. پماد های بدون نسخه، کرم ها معمولا موثر هستند. در موارد شدید ممکن است نیاز به تجویز داروی ضد قارچ داشته باشید.
اگر ناخن سیاه پا به دلیل آسیب باشد، لکه ناشی از رگ های خونی شکسته پس از رشد ناخن شما ناپدید می شود. ناخن سیاه پا ناشی از ضربه ناشی از آسیب معمولا خود به خود بدون درمان برطرف می شود. با این حال، اگر ناخن پای شما رشد کند و همچنان سیاه به نظر برسد، ممکن است علائم به دلیل زمینه‌ای دیگری مرتبط باشد.

تغییر رنگ ناخن پا در ارتباط با دیابت و سایر شرایط سلامتی نیاز به درمان علل زمینه ای دارد.

چگونه می توان از سیاه شدن ناخن پا جلوگیری کرد؟

تمیز و خشک نگه داشتن ناخن ها می تواند به پیشگیری از برخی از دلایل سیاه شدن ناخن کمک کند. شما همچنین می توانید برای کمک به جلوگیری از ضربه به ناخن پا مراقبت کنید. این شامل پوشیدن کفش های بسته در هنگام کار است تا ناخن های شما در اثر افتادن اشیاء آسیب نبینند. پوشیدن کفش مناسب در حین ورزش (مخصوصاً دویدن) نیز می تواند به جلوگیری از ضربه به ناخن پا کمک کند.

وقتی نوبت به سایر علل زمینه ای می رسد، باید اقدامات پیشگیرانه دیگری را انجام دهید. کاهش تابش مستقیم آفتاب به پاها و پوشیدن آنها و کرم ضد آفتاب اطراف انگشتان پا می تواند به پیشگیری از ملانوما کمک کند. از طریق درمان مناسب و مدیریت بیماری زمینه ای می توان از ناخن سیاه پا که به سایر مسائل پزشکی نسبت داده می شود، جلوگیری کرد.

چه کسانی بیشتر در معرض عفونت های قارچی پا هستند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، علل مختلفی برای عفونت قارچی ناخن وجود دارد. هر علتی درمان مخصوص به خود را دارد. اگرچه بسیاری از علل عفونت قارچی ناخن قابل پیشگیری هستند، برخی از عوامل خطر احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهند. اگر:

  • دیابت دارند
  • بیماری که باعث گردش ضعیف خون می شود
  • بالای 65 سال سن دارند
  • ناخن مصنوعی گذاشته اید
  • در یک استخر عمومی شنا کرده اید
  • ناخن آسیب دیده دارید
  • آسیب پوستی در اطراف ناخن وجود دارد
  • انگشتان دست یا پا برای مدت طولانی مرطوب بوده اند
  • سیستم ایمنی ضعیفی دارید
  • از کفش های پنجه بسته مانند کفش تنیس یا چکمه استفاده کنید

عفونت ناخن بیشتر در مردان نسبت به زنان، و عفونت در بزرگسالان بیشتر از کودکان دیده می شود. اگر اعضای خانواده شما که اغلب به این نوع عفونت‌های قارچی مبتلا می‌شوند، احتمال ابتلا دوباره ی آن‌ها به قارچ نیز بیشتر است.

افراد مسن در معرض خطر بالایی برای ابتلا به عفونت قارچی ناخن هستند زیرا گردش خون ضعیف تری دارند. همچنین با افزایش سن، ناخن ها کندتر رشد می کنند و ضخیم می شوند.

چگونه بفهمم که عفونت قارچی دارم؟

از آنجایی که سایر عفونت ها می توانند روی ناخن تأثیر بگذارند و علائم عفونت قارچی ناخن را تقلید کنند، تنها راه برای تأیید تشخیص مراجعه به پزشک است. آنها ناخن را سوهان می کشند و زیر میکروسکوپ برای علائم قارچ نگاه می کنند.در برخی موارد، پزشک ممکن است نمونه را برای تجزیه و تحلیل و شناسایی به آزمایشگاه بفرستد.

عفونت قارچی ناخن چگونه درمان می شود؟

محصولات بدون نسخه معمولا برای درمان عفونت ناخن توصیه نمی شوند زیرا نتایج قابل اعتمادی ارائه نمی دهند. در عوض، پزشک ممکن است یک داروی ضد قارچ خوراکی مانند:

  • تربینافین (Lamisil)
  • ایتراکونازول (اسپورانوکس)
  • فلوکونازول (دیفلوکان)
  • گریزئوفولوین (Gris-PEG)

پزشک شما ممکن است درمان های ضد قارچ دیگری مانند لاک ناخن ضد قارچ یا محلول های موضعی را تجویز کند. این درمان‌ها به همان شیوه‌ای که لاک می‌زنید، روی ناخن مالیده می‌شوند.

بسته به نوع قارچ عامل عفونت و همچنین میزان عفونت، ممکن است مجبور شوید چندین ماه از این داروها استفاده کنید. محلول های موضعی به طور کلی در درمان عفونت های قارچی ناخن پا موثر نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha