معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر از ارائه خدمات ویژه به جانبازان قطع نخاعی خبر داد و گفت: این بیماران طی دو مرحله درمان می‌شوند.

ارائه خدمات ویژه به جانبازان قطع نخاعی

سلامت نیوز:معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر از ارائه خدمات ویژه به جانبازان قطع نخاعی خبر داد و گفت: این بیماران طی دو مرحله درمان می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،حسن صفاریه،با تأکید بر اینکه بیماران ضایعه نخاعی بخش عمده ای از مراجعان به مراکز توانبخشی سطح کشور را تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: اغلب افرادی که دچار این ضایعه هستند افراد جوان، فعال و دارای موقعیت‌های اجتماعی هستند که به دلیل سوانح و حوادث دچار مشکلات بسیاری  در زندگی فردی و شغل خود شده‌اند که برای دریافت خدمات تخصصی و جامع مشکلات بسیاری دارند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این افراد، قشر جانبازان هستند که سال‌هاست به این مشکل مبتلا هستند، خاطرنشان کرد: مرکز جامع توانبخشی با توجه به سابقه  فعالیت در این حیطه برنامه جامعی برای ارایه خدمات به بیماران ضایعه نخاعی و علی الخصوص جانبازان عزیز و سرافراز کشورمان دارد.                                                                           

وی با تاکید بر آگاه کردن بیمار نسبت به بیماری و مشکلاتی که در پی خواهند داشت، افزود: در برنامه مذکور بیماران ضایعه نخاعی در دو مرحله تحت درمان قرار می‌گیرند.

صفاریه با اشاره به انجام باز آموزی حرکتی در بدو ایجاد ضایعه و آموزش بخشی از توانمندی‌های از دست رفته به عنوان نخستین مرحله درمان، گفت: در این مرحله فرد از لحاظ حرکتی با توجه به درجه ضایعه، ناحیه بروز ضایعه مانند ضایعات نخاعی گردنی که بیمار حداقل پتانسیل حرکتی را دارد و همچنین ضایعاتی که در نواحی کمر ایجاد شده است، بررسی می‌شود.

وی افزود: تیم درمانی در مرکز جامع توانبخشی هلال احمر پس از ساخت بریس‌های مناسب، آموزش‌های لازم برای استفاده از این وسایل کمک حرکتی را در واحد کاردرمانی به بیماران ارایه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر بریس وسایل کمک حرکتی دیگری که بیماران در طول زندگی به آنها نیاز دارند نیز برای آنها تجویز خواهد شد، افزود: بازآموزی حرکتی با استفاده از تجهیزات و امکانات نوین مانند دستگاه لوکواستیشن که در مرکز توانبخشی هلال احمر موجود است، از دیگر اقدامات درمان بیماران ضایعه نخاعی است که در مراحل نهایی بازآموزی بیماران از آن استفاده می‌شود و نتایج موثر درمانی از آن گرفته می‌شود.

معاون  بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: در کنار بازآموزی حرکتی که بیماران باید به حداکثر پتانسیل حرکتی خود برسند، آموزش‌های لازم در زمینه استقلال فردی و مراقبت از خود است که ما در این مرکز به موازات بازآموزی حرکتی تمامی آموزش‌های لازم در زمینه این فعالیت‌ها را به بیماران ارایه می‌دهیم.

صفاریه عنوان کرد: بیمار با آگاهی از احتمال بروز مشکلاتی مثل ابتلا به پوکی استخوان، عدم توانایی کنترل ادرار، زخم بستر، ابتلا به انواع عفونت‌های ادراری، راه پیشگیری از این مشکلات را یاد می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هدف از توانبخشی این بیماران تنها کسب توانایی راه رفتن نیست، افزود: بیماران ضایعه نخاعی باید استقلال فردی خود را کسب کنند و با آموزش مراقبت از خود و فعالیت‌های روزمره زندگی، نحوه جابجایی، لباس پوشیدن، حمام کردن و غیره، اعمال روزانه خود را انجام دهند.



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha