تعداد قابل‌توجهی از مردان و زنان آسیب‌دیده و معتاد و کارتن‌خواب تهران، ‌اهالی دیگر شهرهای کشور هستند.

سلامت نیوز: تعداد قابل‌توجهی از مردان و زنان آسیب‌دیده و معتاد و کارتن‌خواب تهران، ‌اهالی دیگر شهرهای کشور هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، در گیرودار جمع‌آوری و ساماندهی این افراد كه سال گذشته طی چند مرحله به اجرا درآمد اعلام شد كه حدود 60درصد این افراد از دیگر شهرها به پایتخت آمده‌اند. تعدادی از آنها به شهرهای خود بازگردانده شده و آنجا در موردشان تصمیم‌گیری شد. تهران بزرگ و پرجمعیت جای خوبی برای زنان و مردان آسیب‌دیده و معتاد و كارتن‌خواب است تا دیده نشوند. تعدادی از این افراد هم به‌دلیل مشكلات اقتصادی به تهران كوچ می‌كنند تا شاید كار و درآمدی كسب كنند. بعضی‌ها به صورت خانوادگی راهی تهران می‌شوند و مجبورند در مناطق پرآسیب شهر یا حاشیه‌های اطراف پایتخت زندگی كنند كه خودش دنیایی از آسیب‌هاست و كودكانشان را تهدید می‌كند. برخی دیگر هم به تنهایی عازم تهران می‌شوند به امید شغل و درآمد بهتر كه متأسفانه بعضی از این مهاجران اقتصادی، گرفتار آسیب‌هایی نیز می‌شوند. هرچند تدابیری برای پیشگیری از آسیب دیدن این جویندگان كار و در راه ماندگان اندیشیده شده است.

    مبادی ورودی تحت نظارت است

پایانه‌های اتوبوس بین شهری و ایستگاه راه‌آهن، ‌اصلی‌ترین مبادی ورودی معتادان و آسیب‌دیدگان اجتماعی به پایتخت است. در همین نقطه می‌توان اقدامات مؤثری برای كاهش آسیب‌ها و پیشگیری از آنها انجام داد. از اوایل دهه 80 با راه‌اندازی مراكزی تحت عنوان خانه سبز و سپس مددكار شهر، آسیب‌دیدگانی كه قصد ورود به تهران یا خروج از شهر را داشتند شناسایی شده و اقدامات لازم در موردشان انجام می‌شد. این مراكز از دهه 90 با عنوان پایگاه خدمات اجتماعی شهرداری فعالیتشان را ادامه داده‌اند. كار اصلی این پایگاه‌ها شناسایی دختران و پسران كار و خیابان و فرار و ارجاع آنها به خانواده یا بهزیستی و البته استمرار تعامل برای رفع یا كاهش مشكلات است. مددكاران این پایگاه‌ها كه در پایانه‌های غرب و جنوب و ایستگاه راه‌آهن قرار دارند توانسته‌اند در سال گذشته 106دختر و 179پسر فرار و كار را شناسایی كنند. به‌عبارت بهتر سال گذشته 285دختر و پسر از سقوط به ورطه گسترده‌تر آسیب‌های اجتماعی در امان ماندند. 285دختر و پسر از احتمال تبدیل‌شدن به معتاد و كارتن‌خواب جان سالم به در بردند و حداقل مساوی با همین عدد افراد دیگری را دچار نكردند. از دیگر سو با شناسایی و جلوگیری از ورود دختران فرار، از احتمال تولد نوزادان معتاد و نامشروع در آینده نزدیك هم كاسته شده است.

    وضعیت دختران شناسایی‌شده در سال 95

سال گذشته از مجموع دختران شناسایی‌شده 50درصد به بهزیستی منتقل شدند و 29درصد به خانواده بازگشتند. تعدادی به‌دلیل همراه داشتن مواد‌مخدر تحویل كلانتری شدند و برخی دیگر به‌دلیل شرایط خاص تحت مشاوره قرار گرفته یا راهی سامان سرای لویزان شدند. در خوداظهاری اولیه دختران دلیل فرار آنها از خانه و شهرشان به این ترتیب اعلام شد: آشنایی با جنس مخالف در فضای مجازی و قرار با وی، بی‌توجهی والدین، ضرب و شتم توسط والدین یا سرپرست، تعداد بسیار اندكی هم توسط محارم خود مورد تعرض قرارگرفته و سپس به قتل تهدید شده بودند. بیشترین این دختران در رده سنی 16تا 20سال بودند. 2كودك زیر 10سال نیز در میانشان شناسایی شدند و 4نفر هم بدون سرپرست تشخیص داده شدند. برخی از موارد شناسایی شده قصد خروج از تهران را داشتند و تعداد قابل‌توجهی نیز از دیگر شهرها درحال ورود به تهران بودند. در میان پسران نیز 127نفر كودك كار بودند و 54مورد كودك فرار شناسایی شدند.

    افزایش پایگاه‌های خدمات اجتماعی در سال‌جاری

هم‌اكنون 9پایگاه در شهر تهران قرار دارد كه 3 مورد آنها در ترمینال‌ها و ایستگاه راه‌آهن است. پایگاه‌های داخل محله كار اصلی‌شان افزایش مشاركت اجتماعی و تلاش برای توسعه محلی است. قرار است در سال‌جاری 4پایگاه جدید در محله‌های پرآسیب مناطق 4، 9، 10و 17راه‌اندازی شود. پایگاه ترمینال شرق هم سال گذشته به‌دلیل تعداد بسیار كم دختران فرار در این محدوده تعطیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha