هر ساله در حدود ۷۰۰۰ دانشجوی پرستاری از ۱۸۰ دانشکده پرستاری سراسر کشور فارغ التحصیل می شوند که تنها بخشی از آنها جذب بازار کار شده و مابقی به دلایل متعددی از ادامه فعالیت در این رشته منصرف می شوند. باتوجه به آیین نامه اصلاحی «توسعه همکاری بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی با دانشکده های پرستاری و مامایی در آموزش دانشجویان پرستاری» هدف از این طرح تامین نیروی انسانی با حفظ کیفیت تربیت نیروی انسانی بیان شده اما دلایل متعدی وجود دارد که نشان می دهد اجرای این طرح با شرایط و ظرفیت های موجود نمی تواند موجب حفظ کیفیت آموزش شود.

علت کاهش کیفیت خدمات پرستاری

سلامت نیوز: هر ساله در حدود ۷۰۰۰ دانشجوی پرستاری از ۱۸۰ دانشکده پرستاری سراسر کشور فارغ التحصیل می شوند که تنها بخشی از آنها جذب بازار کار شده و مابقی به دلایل متعددی از ادامه فعالیت در این رشته منصرف می شوند. باتوجه به آیین نامه اصلاحی «توسعه همکاری بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی با دانشکده های پرستاری و مامایی در آموزش دانشجویان پرستاری» هدف از این طرح تامین نیروی انسانی با حفظ کیفیت تربیت نیروی انسانی بیان شده اما دلایل متعدی وجود دارد که نشان می دهد اجرای این طرح با شرایط و ظرفیت های موجود نمی تواند موجب حفظ کیفیت آموزش شود.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، احمد دشتی دانشجوی مقطع کارشناسی پرستاری در رابطه با طرح تربیت پرستار بیمارستانی، ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: در آیین نامه اصلاحی وزارت بهداشت ذکر شده که تامین محیط و امکانات آموزش بالینی مثل کلاس، کتابخانه، اتاق اساتید، اتاق کامپیوتر، دفترآموزش و حداقل امکانات رفاهی نظیر سالن غذا خوری، پاویون و... باید در بیمارستان ها فراهم شود. این در حالی هست که امکانات اکثر بیمارستان ها حتی پاسخگوی دانشجویان کارورزی و کار دانشجویی نیست چه برسد به اینکه برای تربیت دانشجوی پرستاری نیز این امکانات را فراهم نمایند.

مسئول شورای دانشجویان پرستاری یزد ادامه داد: از بحث کمبود امکانات آموزشی که بگذریم بحث مهم تر نیروی آموزشی هست که تعداد اساتید و مربیان فعلی به طور کامل و استاندارد پاسخگوی ظرفیت دانشجو های پذیرفته شده در حال حاضر نیست چه برسد به موقعی که به دنبال افزایش ظرفیت از طریق آموزش دانشجویان پرستاری در بیمارستان ها باشیم. در این آیین نامه اصلاحی به جذب هیئت علمی بالینی از نیروهای شاغل در بالین اشاره شده که خود این موضوع می تواند خطر بزرگی برای حرفه پرستاری باشد و موجب محدودیت آموزش به مهارت های عملی و کم رنگ شدن مباحث تئوریک در پرستاری شود که طبیعتا لطمه اصلی این موضوع به دریافت کنندگان خدمات پرستاری که بیماران هستند وارد خواهد شد.

دشتی افزود: در حالی که یکی از مشکلات ما کاهش کیفیت خدمات پرستاری به علت فشار و حجم بالای کاری پرستاران شاغل در بالین است. منطقی نیست نیروی کاری که از لحاظ علمی به علت حجم بالای کاری افت کرده است را درگیر آموزش نیز بکنیم.در کل آموزش پرستاری و افزایش بی رویه ظرفیت پذیرش دانشجویان پرستاری موجب افت شدید کیفیت آموزش و نیروی انسانی پرستاری می شود و با توجه به پیشرفت نظام های سلامت در تمام جهان توأم با تخصصی شدن روز به روز حرفه ی پرستاری ، نیروی آموزش دیده در این روند هرگز نمی تواند نقش واقعی یک پرستار را در بالین بازی کند و نظام سلامت کشور ما را به استاندارد های جهانی نزدیک کند.

وی با اشاره به جایگاه و اعتبار علمی پرستاران در سایر کشورهای جهان عنوان کرد: در حالی که درکشور های توسعه یافته بعضی از رده های پرستاری مثل NP حق بعضی تجویزها و تشخیص ها را دارند و به دنبال آن نقش مباحث آکادمیک در آموزش پرستار هر روز پر رنگ تر می شود، عقب نشینی از مباحث آکادمیک پرستاری به بهانه تامین نیروی انسانی و...، نه تنها موجب افزایش توانمندی ها و رفع مشکلات سیستم سلامت کشور نمی شود بلکه موجب فاصله گرفتن روز افزون از استاندارد های جهانی ارائه خدمات بهداشتی درمانی می شود.

دشتی در پایان خاطر نشان کرد: کیفیت آموزش حرفه ی پرستاری و ارتقا سطح و جایگاه پرستاری در ایران همگام با کشور های توسعه یافته و همچنین امنیت شغلی در آینده، از جمله مهم ترین دغدغه های حال حاضر دانشجویان پرستاری است که امیدواریم با اتخاذ تدابیر صحیح و کاربردی برای پرستاری کشور به این اهداف دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha