میزان مجاز گاز CO2 در افراد سالم 36 PPM است اما این میزان در شرایط حاد به 200 تا 250 PPM می‌رسد. این وضعیت بیشتر در نقاط پرترافیك دیده می‌شود؛ مسمومیت ناشی از آلودگی هوا در كودكان بیشتر اثر می‌كند چرا كه كودكان به خاطر تحرك زیاد نیاز به اكسیژن بیشتری دارند و در چنین وضعیتی مسمومیت برای آنها بیشتر اتفاق می‌افتد.

سلامت نیوز:آلودگی هوا آثار بلند مدتی مانند پیری زودرس، شیوع بیماری‌های تنفسی و قلبی نیز دارد گخ بیش از همه كودكان را گرفتار می‌كند.

به گزارش  فارس  یكی از فاكتورهای اساسی كه در سلامت ‌انسان‌ها نقش اساسی دارد، آب و هوا است. كه بر سلامت انسان از دوران نوزادی تأثیر دارد.

افرادی كه بیشتر وقتشان را در بیرون از خانه می‌گذرانند بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند در این بین كودكان و نوجوانان كه به مدرسه می‌روند نیز از آسیب‌پذیرترین اقشار در برابر آلودگی هوا هستند.

*آلودگی هوا منجر به كمبود اكسیژن در خون كودكان می‌‌شود

ناصر كلانتر متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» درباره تأثیر آلودگی هوا بر كودكان و نوزادان اظهار می‌دارد: تأثیر آلودگی هوا بر كودكان و نوزادان شدیدتر است، در حال حاضر ذرات معلق در هوا به اندازه هزار میلیمتر است و این ذرات نه تنها در ریه باقی می‌ماند بلكه از عرض كیسه هوا عبور كرده و پس از آن داخل عروق و جریان خون قرار می‌گیرد كه این عارضه هشدار دهنده است.

این متخصص اطفال ادامه می‌دهد: كودكان و دانش‌آموزان ابتدایی از نظر جسمی ضعیف هستند، از این رو با ورود هوای آلوده به ریه آنها اختلالات متعددی به خصوص در تبادل گازهای خونی ایجاد می‌‌شود و این امر منجر به كمبود اكسیژن در خون و افزایش گاز COو CO2 در آنها می‌‌شود.

*دانش‌آموزان ابتدایی حساسیت بیشتری به اثرات آلودگی هوا دارند

محمد‌رضا تقی‌زاده، متخصص بیماری‌های داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به تأثیر آلودگى هوا بر سلامت انسان می‌گوید: در اغلب افراد سالم با رفع آلودگى هوا علائم ناشى از آن هم برطرف مى‌شود ولی بعضی افراد حساسیت بیشترى به اثرات آلودگى هوا نشان می‌دهند كه دانش‌آموزان و سالمندان هم از این دسته هستند.

وی ادامه می‌دهد: ریه‌هاى دانش‌آموزان و كودكان ممكن است با میزان كمتر آلودگى هوا احساس ناراحتى كنند و دچار برونشیت و گوش‌درد ‌شوند.

این متخصص بیماری‌های داخلی می‌افزاید: مبتلایان به بیمارى قلبى یا ریوى با شدت بیشترى به هواى آلوده واكنش نشان مى‌دهند، این افراد در طول دوره آلودگى شدید هوا باید فعالیت‌هاى خود را در بیرون خانه محدود كنند و مراقبت‌هاى‌ پزشكى بیشترى را خواستار شوند.

وی ادامه می‌دهد: در شرایطی كه هوا به شدت آلوده است به خانواده‌ها توصیه می‌شود فرزندان خود را از خانه خارج نكنند، مگر در شرایط خاص چرا كه آلودگی هوا با تأثیر بر روی ریه و دستگاه تنفسی در آینده آنها را با مشكل تنفسی مواجه می‌كند.

این متخصص بیماری‌های داخلی می‌گوید: تمام بیماران قلبی و تنفسی، سالمندان و كودكان و دانش‌آموزان به‌دلیل وجود گرد و غبار در مناطق تهران از تردد در هوای آزاد و انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری كنند؛ چرا كه فعالیت ورزشی موجب افزایش ضربان قلب، افزایش فعالیت دستگاه تنفسی و افزایش ورود هوای آلوده به ریه‌ها می‌شود.

تقی‌زاده اضافه می‌كند: از شهروندان تقاضا می‌شود از تردد با خودروی شخصی در سطح شهر جداً خودداری كنند و با این عمل خود در كاهش آلودگی سهم بزرگی داشته باشند در غیر این صورت آلودگی هوا شدیدتر می‌شود و بیماران قلبی، ریوی و دانش‌آموزان به شدت آسیب می‌رسد چرا كه آنها آسیب‌پذیرترین قشر جامعه در هوای آلوده هستند.

*آلودگی‌ هوا منجر به بی‌اشتهایی دانش‌آموزان و كودكان می‌شود

عبدالكریم پژومند، رئیس بخش تحقیقات مسمومان دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار احتماعی باشگاه خبری فارس توانا می‌گوید: آلودگی هوا به صورت بی‌حالی، تنگی نفس، عدم توانایی برای انجام كارهای روزمره و در شرایط حادتر،‌ سرفه، بی‌حالی و بی‌اشتهایی برای دانش‌آموزان بروز می‌كند.

وی اظهار می‌دارد: میزان مجاز گاز CO2 در افراد سالم 36 PPM است اما این میزان در شرایط حاد به 200 تا 250 PPM می‌رسد. این وضعیت بیشتر در نقاط پرترافیك دیده می‌شود؛ مسمومیت ناشی از آلودگی هوا در كودكان بیشتر اثر می‌كند چرا كه كودكان به خاطر تحرك زیاد نیاز به اكسیژن بیشتری دارند و در چنین وضعیتی مسمومیت برای آنها بیشتر اتفاق می‌افتد.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ادامه می‌دهد: این روزها مدارس روزهای پر دردسری را طی می‌كنند؛ از این رو برای سلامت دانش‌آموزان و تردد كمتر در خیابان‌ها تعطیلی مدارس پیشنهاد ‌می‌شود.

وی می‌گوید: آلودگی هوا خصوصاً در روزهای اخیر عوارضی را برای همه افراد جامعه به وجود می‌آورد اما در دانش‌آموزان خصوصاً دانش‌آموزان ابتدایی به خاطر ظریف بودن و جثه ناتوان، اثر خود را در درازمدت نشان می‌دهد؛ اگر روند آلودگی به همین صورت طی شود عوارضی همچون تنگی نفس، كم‌خونی، صدمه به اعصاب و روان و بیماری‌های چشمی بر دانش‌آموزان خواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha