موسوی چلك، رییس انجمن مددكاری اجتماعی: وقتی پای جرم علیه كودكان در میان باشد حساسیت جامعه برانگیخته می‌شود‌.

پایان قصه بنیتا با مرگ، خشم، اندوه

سلامت نیوز: موسوی چلك، رییس انجمن مددكاری اجتماعی: وقتی پای جرم علیه كودكان در میان باشد حساسیت جامعه برانگیخته می‌شود‌.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: ٢٩ تیر ماه خبری آرام‌آرام جایش را در میان اخبار و مطالب منتشر شده در شبكه‌های اجتماعی باز كرد. از آن روز كم‌كم نام «بنیتا» همراه با ترس و امید در میان بسیاری از كاربران تكرار شد؛ دختر هشت‌ماهه‌ای كه همراه با اتومبیل پدرش و از جلوی خانه مسكونی‌شان ربوده شده بود. هنوز یك ماه از خبر پیدا شدن بدن بی‌جان آتنا اصلانی نگذشته بود و كاربران بسیاری همچنان در شوك آن خبر بودند و شاید همین بود كه در روزهای گذشته خبر ناپدید شدن بنیتا حساسیت بیشتری را برانگیخت. روز سه‌شنبه سردار ساجدی‌نیا، رییس پلیس تهران گفت: «پرونده را شخصا پیگیری كردم. تلاش خود را در این باره انجام می‌دهیم و امیدواریم طی امروز و فردا به نتیجه برسیم. همچنان امیدواریم كه كودك سالم باشد. » اما روز چهارشنبه (دیروز) را بسیاری از كسانی كه پیگیر خبرها هستند با ماجرای مرگ غم‌انگیز دختر هشت ماهه آغاز كردند. خشم و اندوه فراوان آن چیزی بود كه روز گذشته شبكه‌های اجتماعی را فرا گرفت. خیلی زود عكس‌های بنیتا، تخت خالی‌اش و مادری كه توان ایستادن روی پاهایش را نداشت میان كاربران مختلف دست‌به دست شد. اینكه كودكی هشت‌ماهه در ماشینی رها شده در گرما با پنجره‌های بسته و بدون آب و غذا جان باخته است موضوعی نبود كه كاربران بتوانند از كنار آن به آسانی عبور كنند.

تصور نحوه جان باختن بنیتا موضوعی بود كه خیلی‌ها به آن اشاره كردند: «از تصور شش روز تو ماشین موندن و تنهایی و ترس و گرسنگی و مرگ با عذابش دارم دیوونه می‌شم»، «طفلی از شدت گرما، گرسنگی و تشنگی مرده. این جامعه چطور زنده است هنوز؟» خیلی زود اما بسیاری از واكنش‌ها به این خبر متوجه مسوولان شد؛ موضوعی كه برخی از كاربران به آن اشاره داشتند این بود كه چگونه مجرمان سابقه‌دار، بدون تحت نظر بودن فرصت پیدا می‌كنند تا ضربه دیگری به بدنه جامعه بزنند. مثل آزاده كه با انتشار عكس‌های آتنا و بنیتا در كنار هم نوشت: «چرا تاوان سنگین بعضی كنش‌های بد جامعه رو باید این بچه‌ها بدند؟ چرا اینهمه گرگ اینقدر راحت دارند بین مردم رشد و زندگی می‌كنند؟» یا سمیه كه نوشت: «در این هشت روز هیچ دوربینی ماشینی كه بنیتا در اون بود رو نگرفت؟» كسانی كه خودشان صاحب فرزند بودند آشكارا از ترسی می‌گفتند كه دامن‌گیرشان شده: «امنیت اجتماعی یعنی چنین دغدغه‌هایی حرف روز همه خانواده‌ها نشود.» و كاربر دیگری كه پیشنهاد داده بود تا كاربران فقط با هشتگ زدن و نوشتن واكنش نشان ندهند: «عصبانی هستید؟ خشمگینید؟ زنگ بزنید به دفتر نماینده مجلس شهرتون و از عدم امنیت گلایه كنید.»


امنیت روانی جامعه موضوعی است كه پس از رخ دادن حوادثی كه احساسات عمومی را جریحه‌دار می‌كنند به میان می‌آید. رییس انجمن مددكاران اجتماعی ایران می‌گوید یكی از عوارض غیرقابل اجتناب گسترش شهرنشینی، رشد جرایم و آسیب‌های اجتماعی است و متنوع شدن انواع این جرایم البته همیشه وقتی پای جرم علیه كودكان در میان باشد حساسیت جامعه برانگیخته می‌شود‌. سید حسن موسوی چلك در این مورد به «اعتماد» می‌گوید: «در دو حادثه اخیر یعنی قتل آتنا و بنیتا شاهد دامن زده شدن به حساسیت‌ها بودیم چون به فاصله زمانی كوتاهی دو جرمی علیه كودكان مرتكب شد كه هر دو به جان باختن كودك منجر شدند. این حوادث سبب ایجاد هراس در میان مردم شد، به‌خصوص در میان كسانی كه فرزند كوچك دارند، كسانی كه شاید تا دیروز فكر نمی‌كردند كودك‌شان در معرض خطر است اما حالا این احتمال را می‌دهند. بخشی از این هراس طبیعی است اما نباید اجازه بدهیم كه رفتارمان بیش از اندازه تحت تاثیر قرار بگیرد. والدین وظایفی دارند كه یكی از آنها مراقبت كامل و نظارت بر كودك است و باید این وظیفه را كامل انجام دهند اما باید این واقعیت را قبول كنند كه نمی‌توانیم كودك را در همه لحظات به خودمان بچسبانیم. باید مراقب باشیم كه این وظیفه درست و كامل انجام شود و اجازه ندهیم این حوادث منجر به بی‌اعتمادی ما به جامعه شود.»


موسوی چلك می‌گوید یكی از مواردی كه سبب می‌شود جامعه آرام‌تر باشد، جدی گرفتن مراقبت‌های پس از خروج از زندان برای مجرمان است: «در هر دو مورد مشخص شد كه جرم توسط كسانی انجام شده كه سابقه كیفری دارند. حالا این سوال مطرح می‌شود كه آیا برای مراقبت پس از خروج بزهكاران نیازمند ساختاری قوی نیستیم تا بازتوانی اجتماعی بهتر انجام شود؟» از نظر او یكی از راهكارها ایجاد پرونده اجتماعی است تا زمانی كه فرد مجرم با گذراندن مراحل قانونی از زندان آزاد می‌شود، حمایت لازم هم از او به عمل آید تا به دلیل طردشدگی دست به انتقام نزند: «بسیاری از كسانی كه سابقه زندان دارند پس از بازگشت از سوی خانواده و جامعه طرد می‌شوند، نمی‌توانند كار پیدا كنند و به مشكل برمی‌خورند و دیواری میان آنها و جامعه سالم كشیده می‌شود كه در مواردی سبب انتقام‌گیری آنها از جامعه می‌شود. باید با تشكیل پرونده اجتماعی این موارد را مورد بررسی قرار داد تا زمینه برای جامعه سالم‌تر فراهم شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha