مدیرعامل سازمان انتقال خون از اهدای سالانه 2.1 میلیون واحد خون در کشور خبر داد و هرگونه صادرات و واردات خون را نیز تکذیب کرد.

صادرات و واردات خون نداریم/ "اهدای پلاسما" ترویج شود

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان انتقال خون از اهدای سالانه 2.1 میلیون واحد خون در کشور خبر داد و هرگونه صادرات و واردات خون را نیز تکذیب کرد.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایسنا،دکتر  علی اکبر پورفتح الله ، با بیان اینکه بر اساس آمار  سازمان بهداشت جهانی سالانه حدود 110 میلیون واحد خون در جهان اهدا می‌شود، گفت: سهم ایران از این میزان 2.1 میلیون واحد است.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی کشورهای دنیا را به سه دسته کشورهای با درآمد بالا، کشورهای با درآمد متوسط و کشورهای با درآمد پایین تقسیم بندی کرده، افزود: در این تقسیم بندی در کشورهای پیشرفته و با درآمد بالا به ازای هر هزار نفر 34 واحد خون اهدا می‌شود.

پورفتح الله تصریح کرد: در کشورهای متوسط به ازای هر هزار نفر 12.5 واحد و در کشورهای فقیر کمتر از این میزان خون اهدا می‌شود و ایران در حالی که به لحاظ درآمدی جزو کشورهای با درآمد متوسط است اما میزان اهدای خون در کشور به ازای هر هزار نفر 27 واحد است و این یعنی دو برابر کشورهای با درآمد متوسط اهدا خون داریم.

وی این میزان اهدا خون را برای رفع نیاز کشور کافی دانست و افزود: در کشورهای پیشرفته که 34 واحد خون اهدا می‌شود، حجم پیوندها و عمل‌های جراحی که خون زیادی نیاز دارند، بالا است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه هیچ واردات خونی به کشور انجام نمی‌شود، گفت: تنها واردات داروهای مشتق شده از پلاسما را داریم که در تلاش هستیم که این پلاسما نیز منشاء ایرانی پیدا کند.

وی افزود: با ترویج فرهنگ اهدای پلاسما قادر خواهیم بود که بخش عمده‌ای از این پلاسما نیز که دارو از آن گرفته می‌شود، ایرانی باشد.

پورفتح الله تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 50 درصد داروهای مشتق از پلاسما، از پلاسمای ایرانی گرفته می‌شود اما باید با ترویج اهدای پلاسما در کشور این میزان را به 100 درصد رساند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: در همین راستا و به منظور ترویج فرهنگ اهدای پلاسما، مراکز جامع خونگیری در کشور در حال راه‌اندازی است. در این مراکز در کنار اهدای خون کامل، افراد می‌توانند اهدای پلاسما و پلاکت داشته باشند و به دنبال این هستیم که این مراکز در هر استان کشور راه‌اندازی شوند.

پورفتح الله با بیان اینکه به هیچ وجه صادرات خون نیز نداریم، گفت: ما تنها پلاسما را تحت نظارت سازمان انتقال خون و سازمان غذا و دارو از کشور خارج کرده و داروهای به دست آمده از آن را وارد می‌کنیم و به هیچ عنوان صادرات و واردات خون نداریم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در خصوص بیماری‌های منتقله از طریق خون‌های اهدایی در کشور، گفت: با پایش صورت گرفته به هیچ عنوان انتقال سه بیماری مهم ایدز، هپاتیت B و هپاتیت C از طریق خون‌های منتقل شده در سازمان انتقال خون کشور را نداریم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha