یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 222298

سالمند مانند کودک به کمک دیگران نیاز دارد. در حرکت کردن، انجام امور روزمره، بیرون رفتن از خانه، مصرف دارو و هرکار دیگر به حمایت فردی جوان و توانمند احتیاج دارد، اما شرایط روحی او با کودک متفاوت است.

چگونه می‌توانیم به سالمندان کمک کنیم؟

سلامت نیوز:همه ما به دوران سالمندی می‌رسیم و با سختی‌ها و کمبودهایی که آنها دارند، مواجه می‌شویم. با این حال بسیاری از ما هنوز آن‌طور که باید وشاید روش‌های کمک به این بخش ارزشمند جامعه را نشناخته‌ایم و در برخوردهایمان با آنها بدرستی عمل نمی‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: سالمندان از ما چه می‌خواهند؟ چگونه می‌توانیم به آنها کمک کنیم؟

سالمند و نه کودک: سالمند مانند کودک به کمک دیگران نیاز دارد. در حرکت کردن، انجام امور روزمره، بیرون رفتن از خانه، مصرف دارو و هرکار دیگر به حمایت فردی جوان و توانمند احتیاج دارد، اما شرایط روحی او با کودک متفاوت است. کودک ابتدای مسیر زندگی است و هنوز چیزی نیاموخته است. اما سالمند، کوله‌باری از تجربه در ذهن خود دارد. متاسفانه بسیاری از جوان‌هایی که از سالمندان خود مراقبت می‌کنند با او رفتاری مشابه یک کودک دارند و ناخودآگاه موجب رنجش آنها می‌شوند. سالمندان مغرور و حساسند و توقع رفتاری توام با احترام دارند، اما همیشه این احترام را دریافت نمی‌کنند.

نیاز به همسن‌ها: این طبیعی است هرکسی به نشست و برخاست با همسن خود گرایش داشته باشد، اما هماهنگ‌سازی این برنامه برای سالمندان کمی دشوار است. بسیاری از سالمندان همیشه به مراقبت نیاز دارند و حتما باید دو جوان از دو خانواده مختلف، سالمندان خود را کنار هم بیاورند. معمولا انجام این کار چندان ساده نیست، اما برای حفظ روحیه سالمند ضرورت دارد. اعضای خانواده می‌توانند به طور نوبتی این کار را انجام دهند و ترتیبی دهند تا هر از گاهی فرد مسن خانواده‌شان بتواند با یکی از دوستان هم سن و سالش دیدار داشته باشد.

تغییر مکان ممنوع: جوانی دوران تحول و این سو و آن سو شدن است. بسیاری از جوانان میل به تغییر منزل، محل، شهر یا حتی کشور دارند؛ اما در مورد فرد سالمند قضیه درست برعکس است. سالمند سال‌های سال است با خانه خود خو گرفته، به همسایگان عادت کرده، به دوستانی که در پارک و مسجد می‌بیند علاقه‌مند شده و مایل است مرتب فروشنده‌هایی را که سال هاست از آنها خرید می‌کند، ببیند. گاهی جوانان به بهانه‌های مختلف اصرار به تغییر منزل فرد سالمند دارند و از این مساله غافلند که با انجام چنین کاری چه لطمه مهلکی به سالمند خود می‌زنند.

انجام فعالیت: هر سالمندی می‌تواند برخی کارها را انجام دهد. به همین دلیل باید به طور منطقی آنها را در شرایط انجام کار قرارداد تا احساس مفیدبودن داشته باشند و ذهنشان هم به چالش کشیده شود. خریدکردن، بافتنی، باغبانی، مرتب کردن اتاق، بازی‌های فکری که خود سالمند به آنها علاقه دارد و مواردی مشابه هریک به شکلی نجات‌دهنده فرد سالمند است. حتی اعضای خانواده می‌توانند دور فرد سالمند بنشینند و از او بخواهند داستان‌های جالب زندگی و تجربیاتش را تعریف کند.

توجه به ظاهر: هر فردی به زیبایی ظاهری خود علاقه‌مند است، اما سالمند ناتوان آن قدر درگیر درد وبیماری است که دیگر نمی‌تواند آن‌طور که لازم است به ظاهر خود توجه کند. همین مساله موجب افزایش افسردگی در سالمند می‌شود. جوان‌ها باید به ظاهر سالمندان خانواده خود اهمیت دهند. موهای آنها را مرتب کنند، لباس‌های تمیز و اتوکشیده تن‌شان کنند، موهای زائد آنها را بتراشند و ناخن‌هایشان را بچینند. هیچ فردی در هیچ سنی، ظاهر نامرتب را دوست ندارد، اما معمولا افراد سالخورده دیگر حال و نای رسیدگی به خود را ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    0 0
    سلام. پدر و مادر بنده هم سالمند میباشند. که یک سالی است که هر دو سکنه کرده اند و پدرم تقریبا قادر به حرکت نیست و مادرم فقط میتواند به سختی احتیاجات اولیه خودش را انجام دهد. من تک فرزند آنها هستم و در تمام مدتی که به من نیاز دارند با صبر و حوصله و با کمال میل مراقبت میکنم چ خواهم کرد. آنها زندگی سختی داشتند و همیشه با شکستهای زندگی روبرو شدند. تا حدی که نه بازنشسگی و نه خانه از خودشان دارند، بالطبع من هم همینطور. تنها سختی من تامین مالی برای دارو و حتی مواد غذایی آنهاست که شرمنده انها میشوم.
  • سجاد رشیدی IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    سلام و خسته نباشید من داوطلب هستم که درکارهای سالمندان کمک کنم خوش حال میشم بستری هماهنگ کنید که من کمک کنم